Przejdź do treści
Yellow Box nie dla Polski

Yellow Box nie dla Polski

Jakiś czas temu pisaliśmy wam o Yellow Boxach, czyli poziomej zakratkowanej na żółto powierzchni środka skrzyżowania. Ma ona oznaczać pole, na którym niewolno zatrzymywać pojazdu w godzinach szczytu i towarzyszących tej porze zatorów tworzących się na skrzyżowaniach. Metoda znana i stosowana od wielu lat m.in. na Wyspach Brytyjskich i w Stanach Zjednoczonych. Byliśmy ciekawi, czy pomysł sprawdzi się w polskich warunkach drogowych i szczerze kibicowaliśmy temu rozwiązaniu. Niestety dziś już wiadomo, że w Polsce nie prędko doczekamy się tego typu rozwiązania. Po teście przeprowadzonym w Szczecinie, Ministerstwo Infrastruktury odrzuciło to rozwiązanie. Co ciekawe, ministerstwo w ogóle nie zlecało wprowadzenia oznakowania na skrzyżowaniach w Szczecinie i w związku z tym nie otrzymała ani nie posiada żadnych informacji pozwalających na ocenę jego skuteczności.

W oficjalnym oświadczeniu, będącym odpowiedzią na interpelację pięciu posłów pytających o przyszłość yellow boksów w Polsce, można przeczytać, że obecnie funkcjonujące przepisy zabraniają stosowania yellow boxy z prostej przyczyny – żółty kolor linii zarezerwowany jest dla tymczasowego oznakowania jezdni w sytuacji remontów drogowych. Oczywiście w przypadku prawa krajowego, taki przepis można by zmienić, ale jako członka Unii Europejskiej obowiązuje nas tzw. Konwencja Wiedeńska o znakach i sygnałach drogowych – czyli przepis mówiący o ujednoliceniu reguł drogowych w taki sposób, żeby podróżując po krajach wspólnoty nie narażać kierowców na niebezpieczeństwo związane z niezrozumieniem reguł panujących na drogach w danym kraju.

W ocenie ministerstwa stosowanie yellow box’ów, mogłoby również utrudniać jazdę kierowcom gdyż żółte oznakowanie poziome, zgodnie z obowiązującymi przepisami znosi prawo pierwszeństwa linii białych.

Wreszcie ostatnim z argumentów jest skuteczne egzekwowanie wykroczeń tego typu – „(..) Wjazd na skrzyżowanie w sytuacji, w której nie jest możliwe jego opuszczenie, jest uznawany przez polskie prawodawstwo za zachowanie zabronione i jest przewidziana sankcja karna za takie wykroczenie, niemniej zjawisko takie powszechnie występuje. W ocenie resortu, wprowadzenie dodatkowego oznakowania, bez skutecznego sankcjonowania naruszeń przepisów, nie wpłynie w istotny sposób na zmianę zachowań kierujących pojazdami”. Tym samym organ rządowy proponuje, aby policja informowała kierowców, żeby podczas poruszania się po skrzyżowaniach uważali i zawsze mieli możliwość zjazdu z nich po zmianie sygnalizacji. Taryfikator mandatów, przewiduje karę w wysokości 300zł za zablokowanie skrzyżowania. Problem w tym, że egzekwowanie prawa na skrzyżowaniach jest mało skuteczne, ze względu ma swój ograniczony zasięg działania.

Szkoda, że w opinii władz Yellow Box wydaje się rozwiązaniem mało skutecznym. Wierzymy jednak w to, że argumenty przytoczone przez resort mają swoje ugruntowanie w podstawach zarówno prawnych jak i statystykach i badaniach. Mamy również nadzieje na to, że uda się znaleźć inne, lepsze rozwiązania na walkę z zatłoczonymi skrzyżowaniami. W końcu naszą wielką przyjemnością jest jazda samochodem, a nie stanie nim w porannych korkach.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl