Przejdź do treści
Yellow Box nie dla Polski

Yellow Box nie dla Polski

Jakiś czas temu pisaliśmy wam o Yellow Boxach, czyli poziomej zakratkowanej na żółto powierzchni środka skrzyżowania. Ma ona oznaczać pole, na którym niewolno zatrzymywać pojazdu w godzinach szczytu i towarzyszących tej porze zatorów tworzących się na skrzyżowaniach. Metoda znana i stosowana od wielu lat m.in. na Wyspach Brytyjskich i w Stanach Zjednoczonych. Byliśmy ciekawi, czy pomysł sprawdzi się w polskich warunkach drogowych i szczerze kibicowaliśmy temu rozwiązaniu. Niestety dziś już wiadomo, że w Polsce nie prędko doczekamy się tego typu rozwiązania. Po teście przeprowadzonym w Szczecinie, Ministerstwo Infrastruktury odrzuciło to rozwiązanie. Co ciekawe, ministerstwo w ogóle nie zlecało wprowadzenia oznakowania na skrzyżowaniach w Szczecinie i w związku z tym nie otrzymała ani nie posiada żadnych informacji pozwalających na ocenę jego skuteczności.

W oficjalnym oświadczeniu, będącym odpowiedzią na interpelację pięciu posłów pytających o przyszłość yellow boksów w Polsce, można przeczytać, że obecnie funkcjonujące przepisy zabraniają stosowania yellow boxy z prostej przyczyny – żółty kolor linii zarezerwowany jest dla tymczasowego oznakowania jezdni w sytuacji remontów drogowych. Oczywiście w przypadku prawa krajowego, taki przepis można by zmienić, ale jako członka Unii Europejskiej obowiązuje nas tzw. Konwencja Wiedeńska o znakach i sygnałach drogowych – czyli przepis mówiący o ujednoliceniu reguł drogowych w taki sposób, żeby podróżując po krajach wspólnoty nie narażać kierowców na niebezpieczeństwo związane z niezrozumieniem reguł panujących na drogach w danym kraju.

W ocenie ministerstwa stosowanie yellow box’ów, mogłoby również utrudniać jazdę kierowcom gdyż żółte oznakowanie poziome, zgodnie z obowiązującymi przepisami znosi prawo pierwszeństwa linii białych.

Wreszcie ostatnim z argumentów jest skuteczne egzekwowanie wykroczeń tego typu – „(..) Wjazd na skrzyżowanie w sytuacji, w której nie jest możliwe jego opuszczenie, jest uznawany przez polskie prawodawstwo za zachowanie zabronione i jest przewidziana sankcja karna za takie wykroczenie, niemniej zjawisko takie powszechnie występuje. W ocenie resortu, wprowadzenie dodatkowego oznakowania, bez skutecznego sankcjonowania naruszeń przepisów, nie wpłynie w istotny sposób na zmianę zachowań kierujących pojazdami”. Tym samym organ rządowy proponuje, aby policja informowała kierowców, żeby podczas poruszania się po skrzyżowaniach uważali i zawsze mieli możliwość zjazdu z nich po zmianie sygnalizacji. Taryfikator mandatów, przewiduje karę w wysokości 300zł za zablokowanie skrzyżowania. Problem w tym, że egzekwowanie prawa na skrzyżowaniach jest mało skuteczne, ze względu ma swój ograniczony zasięg działania.

Szkoda, że w opinii władz Yellow Box wydaje się rozwiązaniem mało skutecznym. Wierzymy jednak w to, że argumenty przytoczone przez resort mają swoje ugruntowanie w podstawach zarówno prawnych jak i statystykach i badaniach. Mamy również nadzieje na to, że uda się znaleźć inne, lepsze rozwiązania na walkę z zatłoczonymi skrzyżowaniami. W końcu naszą wielką przyjemnością jest jazda samochodem, a nie stanie nim w porannych korkach.

Zainteresować mogą Cię też

Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Ciekawych informacji na temat motoryzacji, dostarcza nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czyli mówiąc prościej UOKiK’u. Wydawać by się mogło, że jest to jedna z ostatnich stron, która mogłaby podsunąć ciekawostki z branży, ale tym razem nic bardziej mylnego. Naszym oczom ukazało się zestawienie dotyczących akcji serwisowych w Polsce za ostatni kwartał. Na stronie Urzędu …

Czytaj więcej
Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Dziś ponownie wraca do nas temat lubianych przez nas statystyk. Nie raz okazywało się, że potrafimy znacząco się w nich wyróżniać. Nie inaczej zdaje się być w dzisiejszym wpisie. Gdy zastanowimy się szerzej, to okaże się, że owe statystyki mogą odzwierciedlać u nas tzw. Efekt domina. Spieszymy z wyjaśnieniem o co w tym wszystkim chodzi. …

Czytaj więcej
To już pewne. System ISA obowiązkowy w nowych samochodach od 2022 roku.

To już pewne. System ISA obowiązkowy w nowych samochodach od 2022 roku.

Jakiś czas temu pisaliśmy na blogu o nowych systemach bezpieczeństwa, których instalacje Unia Europejska chce wymusić na producentach samochodów. Jednym z takich systemów był właśnie wspomniany w tytule ISA – czyli „inteligentny asystent prędkości”. Dziś chcieliśmy poinformować, że Unia dopięła swego i owy asystent będzie obowiązkowo montowany od 2022 roku we wszystkich nowych pojazdach osobowych, …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl