Przejdź do treści
Wojna na wschodzie. Branża motoryzacyjna znowu w rozsypce.

Wojna na wschodzie. Branża motoryzacyjna znowu w rozsypce.

Wracamy do tematyki wojennej, która ostatnimi czasy nie daje nam spokoju. Dzisiejszy wpis nie będzie jednak traktował o szalejących cenach paliw. Przyjrzymy się trochę innemu zagadnieniu, a mianowicie zastanowimy się nad tym, czy i jak wojna uderzy bezpośrednio w producentów samochodów oraz jaka jest szansa na to, by rynek motoryzacyjny nie doznał zapaści.

Jak się okazuje,  eksperci i analitycy przemysłu samochodowego nie mają dla nas dobrych wiadomości. Wojna, która dzieje się za naszą wschodnią granicą, uderza z wielką mocą w całą Europę, chwiejąc niemal wszystkimi gospodarkami całego kontynentu. Wpływ wojny na transport morski, lądowy i powietrzny, będzie potęgował problemy w łańcuchu dostaw komponentów, które od czasu szalejącej pandemii i tak są w znacznej mierze w niedoborach. Wzrost cen paliw i wyczerpujące się rezerwy produktów zamawianych zarówno z Rosji jak i z Ukrainy nasila kolejne problemy wśród producentów, zaopatrujących się w odpowiednie surowce z tych krajów.

Problem jest poważny, bo zarówno Rosja jak i Ukraina specjalizują się w wydobyciu bardzo niszowych surowców, których ciężko szukać w innych miejscach na mapie Europy – nie mówiąc już o całym globie. Największym problemem zdaje się być gaz neonowy, który jest używany do litografii układów scalonych. Jednym zdaniem, znowu będzie problem ze słynnymi półprzewodnikami. Jak donosi Automotivesuppliers wydobycie gazu neonowego w 90% pochodzi z Rosji. Żeby było jeszcze ciekawiej, 60% z tego gazu oczyszczane jest przez wyspecjalizowane firmy mieszczące się … na Ukrainie. Oczywiście z racji konfliktu zbrojnego, synergia między taką współpracą rodzi same kłopoty. Problem półprzewodników, który wydawał się powoli stabilizować, znowu stanie się bardzo kłopotliwy.

Ukraina na rynku motoryzacyjnym ma bardzo silną pozycję jeśli chodzi o produkcję wiązek elektrycznych. Z usług Ukraińskich firm korzystały najbardziej liczące się marki na europejskim rynku. Niemieccy producenci są załamani zaistniałą sytuacją ponieważ w skutek wojny, firmy na Ukrainie zostały zamknięte, a przeniesie procesu produkcyjnego do innego Państwa to kwestia liczona na długie miesiące. Rosja natomiast w skutek sankcji, ma problem z eksportem ważnych pierwiastków dla rynku motoryzacyjnego. Stanęła sprzedaż rudy niklu, wykorzystywanej m.in. do produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Problem z częściami, dotyczy również samochodów spalinowych, ponieważ na rynku zaczyna brakować palladu – pierwiastka chemicznego z grupy niklowców, który używany jest do produkcji katalizatorów.

Czytając różne źródła w Internecie, można stwierdzić, że to dopiero początek niedoborów, który czeka nas w najbliższym czasie. Mieliśmy nadzieje, że kryzys popandemiczny mamy już za sobą. Zaczęły dowodzić temu nawet pierwsze wzrostu w sektorze. Wydaje się jednak, że aktualna sytuacja może mieć jeszcze większy wpływ na branżę niż kryzys 2020 roku. Zdaje się wydawać, że historia zawirowań motoryzacyjnych, którą obserwujemy już od 2 lat, przybiera właśnie nowy kurs. Niestety, ponownie mało optymistyczny.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Zostajemy jeszcze w temacie fotoradarów bo Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) ogłosił chęć rozbudowy całej sieci urządzeń kontrolujących prędkość na polskich drogach. Zapowiedź jest znacząca bo oscylować ma w granicach 120-160 nowych urządzeń. Według zastępcy GITD – Tomasza Połecia, Polska dąży do tego by posiadać około 11 tysięcy fotoradarów i dorównać systemowi włoskiemu. Tomasz 1Połeć …

Czytaj więcej
Fotoradary tracą cierpliwość!

Fotoradary tracą cierpliwość!

Jakiś czas temu pisaliśmy na naszym Blogu, że CANARD mocno wziął się za oprogramowanie swoich radarów. Wszystko to z uwagi na fakt, że polscy kierowcy mocno zwolnili po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących karania kierowców za wykroczenia drogowe. Fotoradary są przede wszystkim po to, żeby na nich zarabiać, a nie ostrzegać kierowców przed niebezpieczeństwem, …

Czytaj więcej
Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Toyota… to pierwsze co przychodzi do głowy największej liczbie Polaków, którzy decydują się na zakup nowego auta. Marka umacnia swoją przewagę nad konkurencją w ilości sprzedanych nowych aut, ale Polacy coraz chętniej kupują auta … z „drugiej ręki”. Rynek po pandemii COVID-19 zdołał już wrócić do sytuacji sprzed 2021 roku. Dostępność pojazdów poprawiła się, ceny …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl