Przejdź do treści
Samochodowe ładowarki elektryczne… w latarniach miejskich. W Gdyni.

Samochodowe ładowarki elektryczne… w latarniach miejskich. W Gdyni.

Wszyscy jesteśmy zgodni w przekonaniu, że auta elektryczne to przyszłość motoryzacji. Jeśli nie dla wszystkich jest to szczyt technologiczny, to na pewno wszyscy zgodnie muszą stwierdzić, że już na pewno elektromobilność można nazwać kolejnym krokiem w motoryzacji. O ile słupki sprzedaży elektryków z roku na rok rosną w siłę, to zasięg tych samochodów wciąż stanowi jeden z dwóch głównych odstraszaczy dla nowych nabywców. Drugim, który nomen omen jest ściśle powiązany z pierwszym jest infrastruktura ładowania, której wciąż u nas daleko do tej z zachodu Europy. Tak długo jak e-samochody będą miały słabe zasięgi, a liczba ładowarek będzie w kraju niewielka, będzie to dla nas tylko pewien rodzaj luksusu. Póki co, potencjalnymi Klientami są przede wszystkim ludzie z dużych aglomeracji miejskich, gdzie dość dobrze rozwinięta jest sieć ładowania. Oprócz tego osoby posiadające własne garaże lub wydzielone miejsca parkingowe z dostępem do gniazda elektrycznego, to tacy dla których zakup elektryka ma jeszcze jakiś sens.

Z ciekawym programem pilotażowym niebawem ma wystartować firma Energa. Chce stawiać ładowarki samochodowe w… miejskich latarniach. Wszystko za sprawą rozwoju technologii oświetleniowej, a w zasadzie przestawianiu swoich punktów świetlnych na dobrze nam znane LED’y. Technologia LED pozwala oszczędzać połowę energii względem technologii sodowej, dotychczas wykorzystywanej w większości latarni. Rezerwy mocy nie da się magazynować przez dłuższy czas, ale napięcie w sieci można wykorzystać właśnie jako ładowarka dla pojazdów elektrycznych. Latarnie mogłyby oddawać moce od 3,7 do 22 kW. W prawdzie nie są to zawrotne wartości, ale trzeba pamiętać, że nie będą to ładowarki ekspresowe i będzie można korzystać z nich w nocy, pozostawiając auto „pod chmurką”. Niestety nie będą mogły skorzystać z niej pojazdy, które nie pozwalają na ładowanie prądem zmiennym o takiej mocy. Skorzystają za to na tym jednoślady. Dzięki „e-latarniom” będzie można naładować e-hulajnogi czy e-motorowery, które stają się coraz popularniejsze w naszym kraju.

Może się wydawać, że wygląda to zbyt pięknie, żeby mogło być prawdziwe. W istocie okazuje się, że plusów tego rozwiązania jest znacznie więcej – również od strony prawnej. Montaż instalacji takiej ładowarki jest dużo tańszy i szybszy do zrealizowania, gdyż wymaga dużo mniejszej ilości pozwoleń – nie trzeba np. starać się o pozwolenia na budowę. Dodatkowo punkt, jest już zaopatrzony w potrzebną do pracy energię. W sumie czas potrzebny do postawienia funkcjonującej ładowarki wynosi ok. 2 miesięcy. Dla porównania – postawienie ładowarki tradycyjnej to często rok i dłużej. Różnica jest tutaj przytłaczająca.

Rozwiązanie to z pewnością ma potencjał. Co ciekawe, funkcjonuje już z powodzeniem na zachodzie. W samym Londynie, działa już ponad 1500 takich punktów. W Polsce grupa Energa zarządza 332 tys. punktami oświetleniowymi, z czego 20 proc. to instalacje LED. Taki wynik, może drastycznie zmienić wyobrażenie potencjalnego Klienta o infrastrukturze ładowania „elektryków”. Dodatkowo Energa posiada doświadczenie w budowaniu ładowarek do samochodów elektrycznych. W swoim portfolio posiada już 69 ładowarek szybkich i wolnych, które działają głównie w centrum i na północy kraju.

Póki co Energa chce zacząć swój program od montażu tego typu ładowarek … w Gdyni. Tyle z dobrych wiadomości, bo w sumie program zakłada póki co montaż 2 takich punktów. Obecnie trwają ustalenia, gdzie te punkty mają się znaleźć. No cóż, musimy pamiętać, że nie bez kozery program nazywany jest pilotażowym. W miarę większego zainteresowania, firma będzie chciała zwiększyć ilość takich punktów. nam pozostaje Trzymać kciuki za powodzenie tego przedsięwzięcia i rozwój elektrycznej infrastruktury w Polsce.

Zainteresować mogą Cię też

Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Ciekawych informacji na temat motoryzacji, dostarcza nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czyli mówiąc prościej UOKiK’u. Wydawać by się mogło, że jest to jedna z ostatnich stron, która mogłaby podsunąć ciekawostki z branży, ale tym razem nic bardziej mylnego. Naszym oczom ukazało się zestawienie dotyczących akcji serwisowych w Polsce za ostatni kwartał. Na stronie Urzędu …

Czytaj więcej
Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Dziś ponownie wraca do nas temat lubianych przez nas statystyk. Nie raz okazywało się, że potrafimy znacząco się w nich wyróżniać. Nie inaczej zdaje się być w dzisiejszym wpisie. Gdy zastanowimy się szerzej, to okaże się, że owe statystyki mogą odzwierciedlać u nas tzw. Efekt domina. Spieszymy z wyjaśnieniem o co w tym wszystkim chodzi. …

Czytaj więcej
To już pewne. System ISA obowiązkowy w nowych samochodach od 2022 roku.

To już pewne. System ISA obowiązkowy w nowych samochodach od 2022 roku.

Jakiś czas temu pisaliśmy na blogu o nowych systemach bezpieczeństwa, których instalacje Unia Europejska chce wymusić na producentach samochodów. Jednym z takich systemów był właśnie wspomniany w tytule ISA – czyli „inteligentny asystent prędkości”. Dziś chcieliśmy poinformować, że Unia dopięła swego i owy asystent będzie obowiązkowo montowany od 2022 roku we wszystkich nowych pojazdach osobowych, …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl