Przejdź do treści
Nowe normy emisji spalin. Motoryzacja spalinowa łapie oddech.

Nowe normy emisji spalin. Motoryzacja spalinowa łapie oddech.

Właśnie poznaliśmy nowe normy emisji spalin dla tradycyjnych silników napędzanych paliwami kopalnymi. Producenci samochodów obawiali się decyzji europejskich włodarzy, ale ostatecznie można powiedzieć, że „wygrali” batalię i zyskali czas na kolejne etapy transformacji. Czemu to takie ważne? Dla koncernów samochodowych to prawdziwe wyzwanie, ponieważ zaostrzenie przepisów dotyczących emisji cząstek stałych, dwutlenku węgla i tlenków azotu, to ogromne wyzwanie dla inżynierii i technologii. Wiąże się to z potężnymi nakładami finansowymi na opracowywanie nowych systemów, by zmieścić się w ustalonych limitach emisji. Przekroczenie ich wiąże się z bardzo wysokimi karami finansowymi. Dla Europejskiej Komisji to jednak walka o to, by w jak najkrótszym czasie uniezależnić Europę od paliw kopalnych i doprowadzić do zeroemisyjności transportu na kontynencie.

Nowa norma emisji spalin – nazwana EURO7, będzie zdecydowanie mniej rygorystyczna niż sądzono, a wartości graniczne pozostały w niej na poziomach EURO6. W zasadzie jedyne poważniejsze zmiany w przepisach dotyczyć mają limitów dla pojazdów z silnikami diesela – chodzi w nich o zaostrzenie rygoru dotyczących emisji tlenków azotu. Jak twierdzą eksperci, są to jednak zmiany, z którymi inżynierowie powinni bez problemu sobie poradzić.

Już od kilku lat trwały szeroko zakrojone dyskusje na temat wprowadzenia normy EURO7 w autach spalinowych. Przeczucia analityków zakładały, że jej wprowadzenie przyczyni się ostatecznie do upadku tradycyjnych napędów spalinowych. Co spowodowało taki radykalny zwrot w planach komisji ? Ta swoje decyzje o zrewidowaniu wstępnych szacunków tłumaczy obecną sytuacją geopolityczną i gospodarczą w Europie. Era taniej energii i paliwa z Rosji dobiegła końca, a koncerny samochodowe i tak ponoszą ogromne koszty w związku z wymuszoną koniecznością transformacji. Sytuacji nie pomaga również stale kurczący się rynek sprzedaży aut. Czynnikiem utrudniającym wprowadzenie EURO7 może być też sama data początku jej obowiązywania. Wstępnie przypada ona na rok 2025. Oznacza to, że żaden koncern i tak nie zdecydowałby się na poniesienie ogromnych nakładów finansowych, dla przepisów które miałby obowiązywać zaledwie przez kilka lat – aż do wprowadzenia absolutnego zakazu sprzedaży aut spalinowych na terenie Unii Europejskiej.

Producenci cieszą się, że Unia Europejska uwzględniła prośby koncernów na złagodzenie norm. Nie wszystkim jednak taki kierunek się spodobał i mocno rozczarowane w tym względzie wydają się być organizacje pro ekologiczne. Stanowczo postulowały one o dalsze zaostrzanie przepisów. Według ich teorii, zyski koncernów motoryzacyjnych wzięły górę nad zdrowiem mieszkańców starego kontynentu. Jak widać, jak to w życiu… nie da dogodzić się każdemu.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji. Kto …

Czytaj więcej
E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

Odpocznijmy trochę od nowych przepisów, mandatów i szalonych pomysłów Unii Europejskiej. Dziś przenieśmy się w temat przyszłości i jej niecodziennych pomysłów na „umilanie” nam życia. Kto z nas jechał kiedyś na wakacje do Zakopanego i w Poroninie nie zauważył żadnego Billboard’u przy drodze? Z pewnością ciężko znaleźć taką osobę bo Zakopane i okolice słyną z …

Czytaj więcej
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu. Zacznijmy od początku. Prawie …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl