Przejdź do treści
Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji wśród kierowców w wieku od 18 do 24 lat wyniósł 11,37! Co ciekawe, kierowcy po 60tce stanowią najmniejszą grupę kierowców powodujących wypadki – było to dla porównania tylko 4,7%.

Jednym z kluczowych czynników, które wpływają na ilość wypadków wśród ludzi młodych jest ich brak doświadczenia. Kierowcy Ci często dopiero co zdobywają swoje uprawnienia do prowadzenia pojazdów i nie posiadają jeszcze wystarczającej praktyki, aby skutecznie radzić sobie w różnorodnych sytuacjach drogowych. Co ciekawe, według analiz przeprowadzonych przez ITS, ponad 80% ankietowanych młodych kierowców uważa, że potrafi prowadzić samochód dobrze lub bardzo dobrze.

Młodzi kierowcy są dodatkowo bardziej podatni na wpływy czynników zewnętrznych, takich jak presja grupy rówieśniczej czy pokusa do ryzykownej jazdy, co zwiększa ryzyko wypadków drogowych. Niewątpliwie, brak dojrzałości emocjonalnej i umiejętności oceny ryzyka prowadzą często do opłakanych w skutki sytuacji na drogach.

W obliczu tych faktów, nie milkną echa coraz to nowych pomysłów mających na celu zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych powodowanych przez młodych kierowców. Edukacja w zakresie bezpiecznej jazdy oraz promowanie świadomego i odpowiedzialnego zachowania za kierownicą odgrywają znaczą rolę w zapobieganiu wypadkom drogowym, ale to wciąż za mało i na horyzoncie pojawiają się mniej lub bardziej sensowne pomysły.

Coraz częściej pojawiają się propozycję obowiązkowej jazdy młodych kierowców pod nadzorem osoby towarzyszącej – posiadającej prawo jazdy przynajmniej od 5 lat. Inną z proponowanych zmian ma być wprowadzenie ograniczeń czasowych. Samodzielna jazda samochodem nie mogłaby się odbywać między godziną 22 a 6 rano. Prowadzenie pojazdu nocą mogłoby być możliwe, tylko pod nadzorem osoby bardziej doświadczonej – podobnie jak wyżej, posiadającej prawo jazdy minimum 5 lat. Drugi z pomysłów ma nakładać dodatkowe ograniczenia limitów prędkości dla osób z małym doświadczeniem za kierownicą. Obie te propozycje miałyby obowiązywać przez 2 lata od otrzymania prawa jazdy, przez młodocianego kierowcę.

Jak widać pomysłów na naprawę sytuacji nie brakuje, jednak jak wynika z badań portalu brd24.pl, każde z rozwiązań może okazać się mało skuteczne w porównaniu do … wprowadzonych przed rokiem nowych stawek taryfikatora mandatów.

Zmiany w taryfikatorze mandatów okazały się prawdziwym Game-Changer’em, systemu. Polska została wyróżniona przez Unię Europejską za największą redukcję wypadków drogowych w regionie. Liczba śmiertelnych wypadków zdążyła od tego czasu spaść o 1/3 i w zeszłym roku nie przekroczyła 2tyś. Co ciekawe, największe wyhamowanie trendu nastąpiło w grupie wiekowej … 18-24 lata.

W roku 2022 kiedy to wprowadzone zostały nowe przepisy, liczba wypadków w stosunku do roku 2019 (ostatni rok przed pandemią) zmalała aż o 43%! Idąc tym tropem, liczba zabitych i rannych również zmalała, kolejno o ponad 40% i 45%. W latach 2016-2019 grupa młodocianych kierowców powodowała średnio 5349 wypadków drogowych. W 2022 roku było to już 3059 wypadków. Liczba śmiertelnych wypadków w grupie do 24 lat zmniejszyła się o ponad 40%, podczas gdy w innych grupach wiekowych mediana wynosiła około 20%.

Wnioski z badań wydają się zaskakujące, ale pozytywne. Okazuje się, że wysokie mandaty najbardziej pohamowały młodych kierowców, co nie jest wcale takie oczywiste. Uwarunkowania psychologiczne młodych ludzi sprawiają, że to właśnie oni najmocniej ryzykują podczas prowadzenia pojazdów po drogach publicznych. Jak się okazuje, w obliczu potężnych kar finansowych potrafią oni jednak hamować swoje zapędy. To cieszy, ponieważ liczba wypadków powodowanych przez młodych spadła blisko o 45%. Póki co urealnienie stawek za wykroczenia drogowe stały się niejako remedium na problemy z bezpieczeństwem na drogach w Polsce.

Zainteresować mogą Cię też

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej
Elektryfikacja pojazdów i jej kolejny zakręt?

Elektryfikacja pojazdów i jej kolejny zakręt?

W ostatnich latach świadomość ekologiczna krajów Europejskich zyskała na sile. Przełożyło się to również na wielkie zainteresowania pojazdami elektrycznymi. Producenci samochodów postawili „wszystko na jedną kartę”. Dziś z początkiem 2024 roku możemy powiedzieć nieco zweryfikować, czy plan był słuszny. Ostatnie dane rynkowe sugerują, że producenci samochodów elektrycznych borykają się z nowym wyzwaniem – znaczącym spadkiem …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl