Przejdź do treści
Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Raport przygotowany przez IHS Markit oznajmia, że kryzys motoryzacyjny, jako skutek pandemii koronawirusa właśnie odbija się czkawką prawie wszystkim producentom samochodów na świecie. Co ciekawe, wszelkie prognozy przewidują, że problem ma się zakończyć w połowie… 2022 roku.

Ogólnie zacząć można by od tego, że problem dotyczy prawie wszystkich producentów, produkujących mikroczipy czyli producentów samochodów, komputerów, smartfonów, czy sprzętu RTV/AGD. W praktyce oznacza to niedobór półprzewodników służących do produkcji części elektronicznych. Głównym producentem półprzewodników na świecie są kraje dalekiego wschodu – m.in. Chiny, Korea Południowa, Filipiny, Indonezja, Tajlandia, Wietnam i Malezja. Niestety, właśnie te kraje zostały mocno dotknięte przez efekty działania koronawirusa. W konsekwencji tych działań linie produkcyjne zostały mocno w tych regionach spowolnione.

Przekładając wszystko na rynek motoryzacyjny, doszliśmy do momentu, w którym producenci samochodów zmniejszyli produkcję w pierwszym kwartale 2021 roku o prawie 1,5 miliona egzemplarzy, a w drugim już o ponad 2,5 miliona sztuk. Nic nie wskazuje również na to, by wyniki miały poprawić się w 3 i 4 kwartale.

W efekcie dochodzimy do sytuacji w której BMW na początku sierpnia ogłasza, że nie może dokończyć produkcji prawie 10 tyś. samochodów, bo niema podzespołów potrzebnych do zakończenia produkcji. Sytuacja sprawia również, że generuje to przesunięcie dostawy ponad 30 tyś. nowych aut do sieci dilerskich. Kolejnym strasznym wynikiem może pochwalić się Mercedes, który zdecydował się na jakiś czas zatrzymać produkcję w niektórych europejskich fabrykach. W ślad za Mercedesem, również Volvo zatrzymało swoją szwedzką fabrykę.

Każdy z producentów ratuje się swoją polityką sprzedaży. Zasada jest taka, że niektórzy oferują nowe samochody bez ekranów multimedialnych z gwarancją ich bezpłatnego montażu, z chwilą jak producent będzie dysponował podzespołami do ich złożenia. Inni producenci zaczynają oferować samochody pozbawione Radia (Volkswagen Fox w Brazylii), zaś np. Dacia zamiast systemów multimedialnych proponuje uchwyty… na smartfona. Jak widać kreatywność producentów, wydaje się być niczym nie ograniczona, ale nadeszły nieciekawe czasy dla całego rynku.

Jak wspominaliśmy, cały proceder ma pozostać z nami do połowy 2022 roku. Szacuje się, że w związku z zakłóceniem łańcucha dostaw, produkcja zmniejszy się na świecie o około 7 milionów samochodów. Drastyczny brak samochodów jest również dostrzegalny w Polskich sieciach dealerskich. Średni czas oczekiwania na wyprodukowanie pojazdu liczy się już w miesiące. Na niektóre z modeli trzeba czekać ponad rok. Niestety w ślad za tymi brakami, możemy być w zasadzie pewni, że ominą nas wszelkie promocje typu – wyprzedaż rocznika, bo samochody po prostu będą droższe. Również nie ma co liczyć na to, że nic nie zmieni się na rynku aut używanych – te też już teraz stają się coraz droższe.

Co ciekawe, w całym tym kryzysie, jest jednak firma, która notuje wzrosty. Jest to Toyota, która produkuje własne półprzewodniki. Samochody tej marki można w zasadzie kupić „od ręki”. Akcje Toyoty w ciągu ostatnich 12 miesięcy poszybowały w górę o 38%, podczas gdy inni producenci zanotowali prawie same spadki. Zawsze w sytuacjach kryzysu, są firmy które tracą na wartości i takie, które się bogacą. Przykład Toyoty pokazuje, że przy szerokim wsparciu globalizacji, warto czasem pozostać niezależnym od łańcuchów dostaw i produkować coś od początku do końca… na własnym „podwórku”.

Zainteresować mogą Cię też

Ubezpieczalnie wycenią Twój styl jazdy

Ubezpieczalnie wycenią Twój styl jazdy

Wakacje rozpoczęte, a my wracamy do ojczyzny. Jakie zmiany czekają nas po powrocie do kraju? Spore i bardzo znaczące. Z wprowadzeniem ich w życie będziemy musieli jeszcze chwile poczekać, ale  w życie właśnie weszły przepisy zapowiadane już na początku roku. Za nami kolejny krok w zmianach przepisów drogowych, który został wprowadzony na początku tego roku. …

Czytaj więcej
Fit For 55. Kolejne ustalenia w sprawie projektu UE.

Fit For 55. Kolejne ustalenia w sprawie projektu UE.

Zostajemy jeszcze kolejny tydzień w naszej podróży po Brukseli. Mamy nowe rewelacje związane z pakietem Fit For 55, które Unia Europejska zdaje się mocno lobbować w ostatnim czasie. Niejednokrotnie, przekonaliśmy się o tym, że pomysły Komisji Europejskiej, są „zawsze” tylko dobre i tworzone dla dobra swoich obywateli. Jeszcze gorszym jest fakt, że często Unia mniej …

Czytaj więcej
E-paliwo. Panaceum na bolączki UE, czy zakazany owoc?

E-paliwo. Panaceum na bolączki UE, czy zakazany owoc?

Wybierzmy się dziś na wycieczkę do Brukseli, bo tam czekają na nas ciekawe informacje na temat zmian w branży motoryzacyjnej. Najważniejszą kwestią, która została podjęta w UE, jest podtrzymanie zakazu sprzedaży aut spalinowych do 2035 roku oraz co nowe i nieco zaskakujące… przyjęte ostatnio bardzo wyśrubowane normy emisji spalin i znowelizowane przepisy, mają również objąć …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl