Przejdź do treści
Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Raport przygotowany przez IHS Markit oznajmia, że kryzys motoryzacyjny, jako skutek pandemii koronawirusa właśnie odbija się czkawką prawie wszystkim producentom samochodów na świecie. Co ciekawe, wszelkie prognozy przewidują, że problem ma się zakończyć w połowie… 2022 roku.

Ogólnie zacząć można by od tego, że problem dotyczy prawie wszystkich producentów, produkujących mikroczipy czyli producentów samochodów, komputerów, smartfonów, czy sprzętu RTV/AGD. W praktyce oznacza to niedobór półprzewodników służących do produkcji części elektronicznych. Głównym producentem półprzewodników na świecie są kraje dalekiego wschodu – m.in. Chiny, Korea Południowa, Filipiny, Indonezja, Tajlandia, Wietnam i Malezja. Niestety, właśnie te kraje zostały mocno dotknięte przez efekty działania koronawirusa. W konsekwencji tych działań linie produkcyjne zostały mocno w tych regionach spowolnione.

Przekładając wszystko na rynek motoryzacyjny, doszliśmy do momentu, w którym producenci samochodów zmniejszyli produkcję w pierwszym kwartale 2021 roku o prawie 1,5 miliona egzemplarzy, a w drugim już o ponad 2,5 miliona sztuk. Nic nie wskazuje również na to, by wyniki miały poprawić się w 3 i 4 kwartale.

W efekcie dochodzimy do sytuacji w której BMW na początku sierpnia ogłasza, że nie może dokończyć produkcji prawie 10 tyś. samochodów, bo niema podzespołów potrzebnych do zakończenia produkcji. Sytuacja sprawia również, że generuje to przesunięcie dostawy ponad 30 tyś. nowych aut do sieci dilerskich. Kolejnym strasznym wynikiem może pochwalić się Mercedes, który zdecydował się na jakiś czas zatrzymać produkcję w niektórych europejskich fabrykach. W ślad za Mercedesem, również Volvo zatrzymało swoją szwedzką fabrykę.

Każdy z producentów ratuje się swoją polityką sprzedaży. Zasada jest taka, że niektórzy oferują nowe samochody bez ekranów multimedialnych z gwarancją ich bezpłatnego montażu, z chwilą jak producent będzie dysponował podzespołami do ich złożenia. Inni producenci zaczynają oferować samochody pozbawione Radia (Volkswagen Fox w Brazylii), zaś np. Dacia zamiast systemów multimedialnych proponuje uchwyty… na smartfona. Jak widać kreatywność producentów, wydaje się być niczym nie ograniczona, ale nadeszły nieciekawe czasy dla całego rynku.

Jak wspominaliśmy, cały proceder ma pozostać z nami do połowy 2022 roku. Szacuje się, że w związku z zakłóceniem łańcucha dostaw, produkcja zmniejszy się na świecie o około 7 milionów samochodów. Drastyczny brak samochodów jest również dostrzegalny w Polskich sieciach dealerskich. Średni czas oczekiwania na wyprodukowanie pojazdu liczy się już w miesiące. Na niektóre z modeli trzeba czekać ponad rok. Niestety w ślad za tymi brakami, możemy być w zasadzie pewni, że ominą nas wszelkie promocje typu – wyprzedaż rocznika, bo samochody po prostu będą droższe. Również nie ma co liczyć na to, że nic nie zmieni się na rynku aut używanych – te też już teraz stają się coraz droższe.

Co ciekawe, w całym tym kryzysie, jest jednak firma, która notuje wzrosty. Jest to Toyota, która produkuje własne półprzewodniki. Samochody tej marki można w zasadzie kupić „od ręki”. Akcje Toyoty w ciągu ostatnich 12 miesięcy poszybowały w górę o 38%, podczas gdy inni producenci zanotowali prawie same spadki. Zawsze w sytuacjach kryzysu, są firmy które tracą na wartości i takie, które się bogacą. Przykład Toyoty pokazuje, że przy szerokim wsparciu globalizacji, warto czasem pozostać niezależnym od łańcuchów dostaw i produkować coś od początku do końca… na własnym „podwórku”.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl