Przejdź do treści
Korytarz życia i jazda na suwak. Nadchodzą spore zmiany.

Korytarz życia i jazda na suwak. Nadchodzą spore zmiany.

Chyba każdy zmotoryzowany, wie czym jest jazda na suwak. Nowym terminem, dość mocno lansowanym przez GDDKiA jest „Korytarz Życia”. Co to jest i jak go stosować?

Użytkownicy naszych trójmiejskich dróg ekspresowych S6 i S7 mogli już zauważyć Billboardy, rozwieszone nad konstrukcjami mostowymi i zachęcające do stosowania tzw. Korytarza Życia. Ów korytarz, to tworzona przez kierowców przestrzeń dla służb specjalnych (Policji, straży pożarnej, karetki itp.) w określony sposób. W przypadku wystąpienia na drodze zatorów drogowych należy stosować się do pewnych ogólnoprzyjętych zasad. W zależności od ilości pasów na drodze, zawsze samochody jadące lewym pasem dosuwają się maksymalnie do końca jezdni w lewą stronę, a użytkownicy pasów środkowych i prawych maksymalnie przesuwają się do prawej strony jezdni. W ten sposób przy odpowiednim „ścisku” aut, wytworzona przestrzeń między lewym pasem a pozostałymi i pozwala ona na przejazd służb specjalnych. Takie działanie znacznie usprawnia dojazd np. służb ratunkowych na miejsce zdarzenia drogowego i pozwala szybciej udzielić pomocy potrzebującym. To też szansa na znacznie szybszą pracę służb odpowiedzialnych za polepszenie sytuacji na drodze oraz usunięcie unieruchomionych pojazdów czy uszkodzonej infrastruktury w przypadku wystąpienia kolizji drogowej.

Warto nadmienić, że „Korytarz Życia” to inicjatywa, która powstała dzięki oddziałowi GDDKiA w Gdańsku. We wspólnym porozumieniu z Wojewódzkim Zespołem ds. Poprawy Bezpieczeństwa i Usprawnienia Ruchu na Obwodnicy Trójmiasta, działającym przy Wojewodzie Pomorskim. Akcję wspiera również Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku oraz Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku.

Ministerstwo Infrastruktury z wielką uwagą przygląda się naszej Trójmiejskiej inicjatywie i zapowiada zmiany w przepisach drogowych. Pojawiają się głosy, że zarówno tworzenie „Korytarza życia” jak i „Jazda na suwak” mają być obowiązkowe i nie stosowanie się do przepisów zaowocuje wysokimi mandatami. W przypadku „Jazdy na suwak”, w sytuacji zwężenia pasów do jednego, przepisy nakażą kierowcom jadącym pasem przepustowym wpuszczanie pojazdu, dla którego pas się kończy. Póki co przepis taki istnieje i nawet obciążony jest taryfikatorem mandatowym, ale działa tylko w teorii. Mandaty w takich sytuacjach należą do rzadkości, za to agresja między kierowcami jest na porządku dziennym. W sprawach „Korytarzy życia” niby też przepisy istnieją, ale są bardzo niekonkretne. Ministerstwo Infrastruktury w tej kwestii zapowiada zmiany i nowelizacja ma zostać przyjęta pod koniec 2019 roku. Jak zapowiadają ministrowie – nowe zasady mają być jasne i proste. Co jeśli chodzi o koszty niestosowania się do nowych przepisów. Na konkretne stawki taryfikatora mandatów musimy jeszcze poczekać, ale spodziewamy się, że będą to duże sumy. Wszak chodzi tu często o ludzkie życie. Posłuch społeczny jest bardzo pozytywny i z badań wynika że Polacy chcą tych zmian. Zatem czekamy!

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl