Przejdź do treści
Kondycja branży po koronawirusie w Europie

Kondycja branży po koronawirusie w Europie

Dawno nie pisaliśmy o Koronawirusie. Część z was przestała już nawet wierzyć w pandemię i jawnie krytykuje coraz to nowe pomysły w związku z walką z chorobą COVID-19. Tak naprawdę, czy ta choroba istnieje naprawdę czy nie, zostawiamy wam pod ocenę. Na fakt jednak zasługuje stwierdzenie, że walka z tym niewidzialnym wrogiem przyniosła pewnego rodzaju spustoszenie w gospodarkach całego świata. Również w motoryzacji, o której w tym newsie chcieliśmy trochę opowiedzieć.

W raporcie ACEA (European Automobile Manufacturers Association) opublikowanym przez Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego Samar, dowiadujemy się, że niema marki w Europie, która w okresie od stycznia do sierpnia 2020 roku, zanotowałaby jakikolwiek wzrost sprzedaży. Prawidłowością jest to, że Ci którym źle wiodło się przed pandemią, mogli w miarę rozwoju wirusa liczyć tylko na coraz gorsze wyniki. Firmy, które całkiem nieźle radziły sobie przed kryzysem, straciły relatywnie najmniej. W rankingu ACEA pod uwagę wzięto marki, których liczba zarejestrowanych nowych aut wynosiła przynajmniej 10.000 sztuk.

W analizie trzeba zacząć od tego, że w okresie styczeń – sierpień 2020 roku, sprzedaż aut w Europie spadła aż o 32% względem analogicznego okresu z roku poprzedniego. Było to w sumie 7.267.621 mln samochodów. Niekwestionowanym liderem zestawienia jest firma Porsche, która zanotowała spadek sprzedaży „tylko” o 6,3%. Drugie miejsce przypadło luksusowej marce Renault – DS, gdzie spadek wyniósł 14,8%. Trzecie miejsce i w zasadzie największy tryumfator tego rankingu po Porsche to Lexus z wynikiem -21%. Celowo tak go określamy, ponieważ wspólnie z Toyota, która znalazła się zaraz po Lexusie w rankingu z wynikiem -22%, stanowi najlepiej radzącą sobie grupę w tym okresie.

Co ciekawe, całe zestawienie pokazuje nam, że najlepiej podczas (póki co) najtrudniejszego etapu kryzysu poradziły sobie marki Premium. Obok wspomnianego już Porsche, DS i Lexus’a, najmniejsze spadki zanotowało Volvo (5 pozycja i spadek sprzedaży na poziomie 22,5%), BMW (8 pozycja, 23,8%), Mercedes (9 pozycja i 24,2%) i Mini (10 pozycja i spadek na poziomie 25,4%).

Jak wygląda przeciwny biegun zestawienia. Tu absolutny rekord notuje marka należąca do grupy Daimler’a – Smart z wynikiem -84,2%. Obiektywnie patrząc, wpływ jednak na ten wskaźnik ma również zelektryfikowanie całej oferty marki i tym samym podwyższenie cen wszystkich oferowanych samochodów. Uśredniając całą gamę produktową, wzrost cen wyniósł średnio 84,6%. Przedostatnie miejsce zajął bardzo popularny Opel, któremu od kilku lat nie wiedzie się na rynku. General Motors chyba wiedział co robi, pozbywając się go w całości na rzecz koncernu PSA. Wynik -51% nie napawa optymizmem, chociaż niewiele mniejszym spadkiem (-48,2%) może się pochwalić Jaguar, najgorsza marka premium w tym zestawieniu. Na uwagę zasługuję też bardzo słaba, czwarta od końca pozycja bardzo popularnej w Polsce Mazdy (-46%).

Jak sprzedaż nowych aut przełożyła się na udział w rynku? Tu zaskoczeń nie ma i liderem wciąż pozostaje Grupa Volkswagen, która powiększyła swój udział w rynku do stanu 25,9%. Co ciekawe, średnie ceny nowych samochodów poszły w górę i z pewnością ma na to również wpływ koronawirusa. Już teraz zauważa się średni wzrost cen w stosunku do roku poprzedniego o 12,4 %. W Polsce średnia kwota za nowy samochodów wynosiła w lipcu 122.699zł. Ciekawi jesteśmy czy to już koniec złych wieści o działaniu Koronawirusa, czy czekają nas kolejne. Postaramy się was informować o tych najważniejszych.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji. Kto …

Czytaj więcej
E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

Odpocznijmy trochę od nowych przepisów, mandatów i szalonych pomysłów Unii Europejskiej. Dziś przenieśmy się w temat przyszłości i jej niecodziennych pomysłów na „umilanie” nam życia. Kto z nas jechał kiedyś na wakacje do Zakopanego i w Poroninie nie zauważył żadnego Billboard’u przy drodze? Z pewnością ciężko znaleźć taką osobę bo Zakopane i okolice słyną z …

Czytaj więcej
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu. Zacznijmy od początku. Prawie …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl