Przeskocz do treści
Kondycja branży po koronawirusie w Europie

Kondycja branży po koronawirusie w Europie

Dawno nie pisaliśmy o Koronawirusie. Część z was przestała już nawet wierzyć w pandemię i jawnie krytykuje coraz to nowe pomysły w związku z walką z chorobą COVID-19. Tak naprawdę, czy ta choroba istnieje naprawdę czy nie, zostawiamy wam pod ocenę. Na fakt jednak zasługuje stwierdzenie, że walka z tym niewidzialnym wrogiem przyniosła pewnego rodzaju spustoszenie w gospodarkach całego świata. Również w motoryzacji, o której w tym newsie chcieliśmy trochę opowiedzieć.

W raporcie ACEA (European Automobile Manufacturers Association) opublikowanym przez Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego Samar, dowiadujemy się, że niema marki w Europie, która w okresie od stycznia do sierpnia 2020 roku, zanotowałaby jakikolwiek wzrost sprzedaży. Prawidłowością jest to, że Ci którym źle wiodło się przed pandemią, mogli w miarę rozwoju wirusa liczyć tylko na coraz gorsze wyniki. Firmy, które całkiem nieźle radziły sobie przed kryzysem, straciły relatywnie najmniej. W rankingu ACEA pod uwagę wzięto marki, których liczba zarejestrowanych nowych aut wynosiła przynajmniej 10.000 sztuk.

W analizie trzeba zacząć od tego, że w okresie styczeń – sierpień 2020 roku, sprzedaż aut w Europie spadła aż o 32% względem analogicznego okresu z roku poprzedniego. Było to w sumie 7.267.621 mln samochodów. Niekwestionowanym liderem zestawienia jest firma Porsche, która zanotowała spadek sprzedaży „tylko” o 6,3%. Drugie miejsce przypadło luksusowej marce Renault – DS, gdzie spadek wyniósł 14,8%. Trzecie miejsce i w zasadzie największy tryumfator tego rankingu po Porsche to Lexus z wynikiem -21%. Celowo tak go określamy, ponieważ wspólnie z Toyota, która znalazła się zaraz po Lexusie w rankingu z wynikiem -22%, stanowi najlepiej radzącą sobie grupę w tym okresie.

Co ciekawe, całe zestawienie pokazuje nam, że najlepiej podczas (póki co) najtrudniejszego etapu kryzysu poradziły sobie marki Premium. Obok wspomnianego już Porsche, DS i Lexus’a, najmniejsze spadki zanotowało Volvo (5 pozycja i spadek sprzedaży na poziomie 22,5%), BMW (8 pozycja, 23,8%), Mercedes (9 pozycja i 24,2%) i Mini (10 pozycja i spadek na poziomie 25,4%).

Jak wygląda przeciwny biegun zestawienia. Tu absolutny rekord notuje marka należąca do grupy Daimler’a – Smart z wynikiem -84,2%. Obiektywnie patrząc, wpływ jednak na ten wskaźnik ma również zelektryfikowanie całej oferty marki i tym samym podwyższenie cen wszystkich oferowanych samochodów. Uśredniając całą gamę produktową, wzrost cen wyniósł średnio 84,6%. Przedostatnie miejsce zajął bardzo popularny Opel, któremu od kilku lat nie wiedzie się na rynku. General Motors chyba wiedział co robi, pozbywając się go w całości na rzecz koncernu PSA. Wynik -51% nie napawa optymizmem, chociaż niewiele mniejszym spadkiem (-48,2%) może się pochwalić Jaguar, najgorsza marka premium w tym zestawieniu. Na uwagę zasługuję też bardzo słaba, czwarta od końca pozycja bardzo popularnej w Polsce Mazdy (-46%).

Jak sprzedaż nowych aut przełożyła się na udział w rynku? Tu zaskoczeń nie ma i liderem wciąż pozostaje Grupa Volkswagen, która powiększyła swój udział w rynku do stanu 25,9%. Co ciekawe, średnie ceny nowych samochodów poszły w górę i z pewnością ma na to również wpływ koronawirusa. Już teraz zauważa się średni wzrost cen w stosunku do roku poprzedniego o 12,4 %. W Polsce średnia kwota za nowy samochodów wynosiła w lipcu 122.699zł. Ciekawi jesteśmy czy to już koniec złych wieści o działaniu Koronawirusa, czy czekają nas kolejne. Postaramy się was informować o tych najważniejszych.

Zainteresować mogą Cię też

Fit For 55 – O co chodzi?

Fit For 55 – O co chodzi?

W Europie zatrzęsienie. Jest nowy plan na rozwój motoryzacji, ale i kość niezgody wobec członków całej Unii i pomysły rodem z filmów Sci-Fi. Komisja Europejska przyjęła 14 lipca pakiet propozycji mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dziś przyglądamy nieco bliżej tym pomysłom. 2035 rok to absolutny koniec dla aut spalinowych. Propozycja Komisji zakłada, że …

Czytaj więcej
Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

„Dość pobłażania nieuczciwym kierowcom”, grzmiał ostatnio Mateusz Morawiecki, który wystąpił na mównicy podczas pikniku dotyczącego kampanii „Dobry Kierowca”. Czy były to puste słowa, będące kolejną kampanią rządową bez pokrycia? Niekoniecznie, ponieważ jak wyjaśnia premier, rząd ma gotowy projekt nowelizacji przepisów dotyczących zaostrzenia kar za wykroczenia i przestępstwa drogowe. „Przed nami wielkie zmiany w przepisach drogowych. …

Czytaj więcej
Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Pozostajemy w temacie elektryfikacji i przyszłości motoryzacji bo ten temat niesie za sobą największe zainteresowanie wśród całego sektora. Producenci wdrażają plany budowy nowej infrastruktury, pracują nad technologiami, które dadzą im przewagę nad konkurencją, a Unia Europejska coraz mocniej zaciska pasa w związku z pytaniem…jak najlepiej, pozbyć się z rynku aut z konwencjonalnym napędem. Temu wszystkiemu …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl