Przejdź do treści
Kondycja branży po koronawirusie w Europie

Kondycja branży po koronawirusie w Europie

Dawno nie pisaliśmy o Koronawirusie. Część z was przestała już nawet wierzyć w pandemię i jawnie krytykuje coraz to nowe pomysły w związku z walką z chorobą COVID-19. Tak naprawdę, czy ta choroba istnieje naprawdę czy nie, zostawiamy wam pod ocenę. Na fakt jednak zasługuje stwierdzenie, że walka z tym niewidzialnym wrogiem przyniosła pewnego rodzaju spustoszenie w gospodarkach całego świata. Również w motoryzacji, o której w tym newsie chcieliśmy trochę opowiedzieć.

W raporcie ACEA (European Automobile Manufacturers Association) opublikowanym przez Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego Samar, dowiadujemy się, że niema marki w Europie, która w okresie od stycznia do sierpnia 2020 roku, zanotowałaby jakikolwiek wzrost sprzedaży. Prawidłowością jest to, że Ci którym źle wiodło się przed pandemią, mogli w miarę rozwoju wirusa liczyć tylko na coraz gorsze wyniki. Firmy, które całkiem nieźle radziły sobie przed kryzysem, straciły relatywnie najmniej. W rankingu ACEA pod uwagę wzięto marki, których liczba zarejestrowanych nowych aut wynosiła przynajmniej 10.000 sztuk.

W analizie trzeba zacząć od tego, że w okresie styczeń – sierpień 2020 roku, sprzedaż aut w Europie spadła aż o 32% względem analogicznego okresu z roku poprzedniego. Było to w sumie 7.267.621 mln samochodów. Niekwestionowanym liderem zestawienia jest firma Porsche, która zanotowała spadek sprzedaży „tylko” o 6,3%. Drugie miejsce przypadło luksusowej marce Renault – DS, gdzie spadek wyniósł 14,8%. Trzecie miejsce i w zasadzie największy tryumfator tego rankingu po Porsche to Lexus z wynikiem -21%. Celowo tak go określamy, ponieważ wspólnie z Toyota, która znalazła się zaraz po Lexusie w rankingu z wynikiem -22%, stanowi najlepiej radzącą sobie grupę w tym okresie.

Co ciekawe, całe zestawienie pokazuje nam, że najlepiej podczas (póki co) najtrudniejszego etapu kryzysu poradziły sobie marki Premium. Obok wspomnianego już Porsche, DS i Lexus’a, najmniejsze spadki zanotowało Volvo (5 pozycja i spadek sprzedaży na poziomie 22,5%), BMW (8 pozycja, 23,8%), Mercedes (9 pozycja i 24,2%) i Mini (10 pozycja i spadek na poziomie 25,4%).

Jak wygląda przeciwny biegun zestawienia. Tu absolutny rekord notuje marka należąca do grupy Daimler’a – Smart z wynikiem -84,2%. Obiektywnie patrząc, wpływ jednak na ten wskaźnik ma również zelektryfikowanie całej oferty marki i tym samym podwyższenie cen wszystkich oferowanych samochodów. Uśredniając całą gamę produktową, wzrost cen wyniósł średnio 84,6%. Przedostatnie miejsce zajął bardzo popularny Opel, któremu od kilku lat nie wiedzie się na rynku. General Motors chyba wiedział co robi, pozbywając się go w całości na rzecz koncernu PSA. Wynik -51% nie napawa optymizmem, chociaż niewiele mniejszym spadkiem (-48,2%) może się pochwalić Jaguar, najgorsza marka premium w tym zestawieniu. Na uwagę zasługuję też bardzo słaba, czwarta od końca pozycja bardzo popularnej w Polsce Mazdy (-46%).

Jak sprzedaż nowych aut przełożyła się na udział w rynku? Tu zaskoczeń nie ma i liderem wciąż pozostaje Grupa Volkswagen, która powiększyła swój udział w rynku do stanu 25,9%. Co ciekawe, średnie ceny nowych samochodów poszły w górę i z pewnością ma na to również wpływ koronawirusa. Już teraz zauważa się średni wzrost cen w stosunku do roku poprzedniego o 12,4 %. W Polsce średnia kwota za nowy samochodów wynosiła w lipcu 122.699zł. Ciekawi jesteśmy czy to już koniec złych wieści o działaniu Koronawirusa, czy czekają nas kolejne. Postaramy się was informować o tych najważniejszych.

Zainteresować mogą Cię też

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Niebawem minie rok od wprowadzenia znowelizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Czy jeden ze sztandarowych pomysłów rządu dopiął swego i mamy w końcu zmiany, które pomogą pieszym czuć się bezpieczniej „na pasach”. Okazuje się, że nie wszystko poszło tak jak zakładał rząd PIS’u, ale po kolei. Rewolucyjna zmiana, zakładała przepis, że pieszy zamierzający …

Czytaj więcej
Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Zacznijmy od ekonomii wracając do kwestii paliw i inflacji, która dotyka nasz kraj. Polacy coraz bardziej odczuwają na własnej skórze wszelakiej maści drożyznę. Ceny na wszystkie produkty oraz usługi zdążyły już znacząco wzrosnąć w ostatnich miesiącach. Drożej jest w sklepach, ale również wszelkie ceny usług poszły w górę. Drożej jest też na stacjach paliw i …

Czytaj więcej
Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Dziś czas na wlanie trochę optymizmu w nasze zmotoryzowane serca. Ostatnio pisaliśmy o dość pesymistycznych sprawach, dlatego czas przerwać tę złą passę. Aby to uczynić, przenieśmy się na chwilę na rynek … oponiarski. Okazuje się, że świadomość Polskich kierowców na temat roli ogumienia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach wzrasta. Świadczyć o tym mają wyniki sprzedaży …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl