Przejdź do treści
Kolejne przestępstwo w niemieckiej motoryzacji

Kolejne przestępstwo w niemieckiej motoryzacji

W motoryzacji jak w każdej innej branży zdarzają się nadużycia, naruszenia Unijnych przepisów i poważne przestępstwa. Jeszcze nie opadł ostatni kurz po słynnej aferze VW i DieselGate, a już na Komisja Europejska poinformowała o kolejnych naruszeniach antymonopolowych działających na szkodę konsumentów. Tym razem podobnie jak przed laty, pierwsze skrzypce gra koncern VW, ale jakby tego było mało, wcale nie gorzej przygrywa mu Audi, BMW, Daimler i Porsche. Co takiego się stało?

Cała sprawa dotyczy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), która ogranicza zawartość tlenku azotu w spalinach samochodowych z silnikami Diesela. Cały proces odbywa się poprzez wtrysk mocznika do strumienia spalin – czyli specyfik szerzej znany z nazwy AdBlue. Komisja Europejska uznała, że niemieccy producenci zmówili się, aby nie konkurować ze sobą w kwestiach opracowywania nowszych technologii poprzestając na stosowanym już rozwiązaniu. Europejskie przepisy zabraniają jednak celowych działań w tym kierunku, aby zapobiec praktykom unikania doskonalenia technologii i innowacji. Wyżej wymienione firmy organizowały narady techniczne, na których ustalane były zasady stosowania układów AdBlue. Unia Europejska oczywiście zezwala na współpracę między koncernami z całego świata, jednak nie może się oda odbywać kosztem poprawy jakości swoich produktów. Okazało się, że wszystkie firmy odbywały przez 5 lat (od 2009 r. do 2014 r.) regularne spotkania techniczne, na których były ustalane m.in. rozmiary zbiorników AdBlue, zasięg na jednym tankowaniu oraz orientacyjne zużycie płynu.

Co ciekawe, jedynym koncernem, który ma uniknąć kary jest Daimler, który ujawnił zmowę kartelową między niemieckimi podmiotami. Ta jest niemała, bo w sumie grzywna do zapłaty ma wynosić ponad 875 mln euro. Niestety, lwią część tej kary zapłacić ma Volkswagen, który jeszcze z pewnością odczuwa poprzedni wydatek rzędu 31 miliardów euro w postaci grzywien i ugód za DieselGate. Tym razem będzie to 502 mln euro. Na BMW nałożono karę wysokości 372 mln euro. Komisja Europejska nie toleruje rozwiązań jakie przyjęły niemieckie koncerny. Gdyby nie zmowa producentów, dziś prawdopodobnie moglibyśmy jeździć po ulicach używając bardziej efektywnych systemów oczyszczania spalin. Wspólny interes wziął górę nad ekologią i troską o środowisko.

Co na to sami zainteresowani? BMW w oświadczeniu podało, że w prawdzie Komisja Europejska wycofała się z większości zarzutów o naruszenie przepisów antymonopolowych, ale koncern akceptuje warunki i przystał na ugodę i wymierzoną karę. Grupa Volkswagen w swoim oświadczeniu odwróciła kota ogonem, krzycząc, że „Komisja wkracza na nowy obszar jurysdykcji, ponieważ po raz pierwszy traktuje współpracę techniczną jako naruszenie prawa antymonopolowego. Ponadto nakłada kary, chociaż nie wdrożono rozwiązań będących przedmiotem rozmów, a żaden klient nie poniósł w rezultacie szkody”. My sądzimy, że choć bezpośrednio żaden klient nie poniósł szkody, to świat mógłby być czystszy, gdyby nie brak postępu technologicznego.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Zostajemy jeszcze w temacie fotoradarów bo Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) ogłosił chęć rozbudowy całej sieci urządzeń kontrolujących prędkość na polskich drogach. Zapowiedź jest znacząca bo oscylować ma w granicach 120-160 nowych urządzeń. Według zastępcy GITD – Tomasza Połecia, Polska dąży do tego by posiadać około 11 tysięcy fotoradarów i dorównać systemowi włoskiemu. Tomasz 1Połeć …

Czytaj więcej
Fotoradary tracą cierpliwość!

Fotoradary tracą cierpliwość!

Jakiś czas temu pisaliśmy na naszym Blogu, że CANARD mocno wziął się za oprogramowanie swoich radarów. Wszystko to z uwagi na fakt, że polscy kierowcy mocno zwolnili po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących karania kierowców za wykroczenia drogowe. Fotoradary są przede wszystkim po to, żeby na nich zarabiać, a nie ostrzegać kierowców przed niebezpieczeństwem, …

Czytaj więcej
Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Toyota… to pierwsze co przychodzi do głowy największej liczbie Polaków, którzy decydują się na zakup nowego auta. Marka umacnia swoją przewagę nad konkurencją w ilości sprzedanych nowych aut, ale Polacy coraz chętniej kupują auta … z „drugiej ręki”. Rynek po pandemii COVID-19 zdołał już wrócić do sytuacji sprzed 2021 roku. Dostępność pojazdów poprawiła się, ceny …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl