Przejdź do treści
Kolejne przestępstwo w niemieckiej motoryzacji

Kolejne przestępstwo w niemieckiej motoryzacji

W motoryzacji jak w każdej innej branży zdarzają się nadużycia, naruszenia Unijnych przepisów i poważne przestępstwa. Jeszcze nie opadł ostatni kurz po słynnej aferze VW i DieselGate, a już na Komisja Europejska poinformowała o kolejnych naruszeniach antymonopolowych działających na szkodę konsumentów. Tym razem podobnie jak przed laty, pierwsze skrzypce gra koncern VW, ale jakby tego było mało, wcale nie gorzej przygrywa mu Audi, BMW, Daimler i Porsche. Co takiego się stało?

Cała sprawa dotyczy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), która ogranicza zawartość tlenku azotu w spalinach samochodowych z silnikami Diesela. Cały proces odbywa się poprzez wtrysk mocznika do strumienia spalin – czyli specyfik szerzej znany z nazwy AdBlue. Komisja Europejska uznała, że niemieccy producenci zmówili się, aby nie konkurować ze sobą w kwestiach opracowywania nowszych technologii poprzestając na stosowanym już rozwiązaniu. Europejskie przepisy zabraniają jednak celowych działań w tym kierunku, aby zapobiec praktykom unikania doskonalenia technologii i innowacji. Wyżej wymienione firmy organizowały narady techniczne, na których ustalane były zasady stosowania układów AdBlue. Unia Europejska oczywiście zezwala na współpracę między koncernami z całego świata, jednak nie może się oda odbywać kosztem poprawy jakości swoich produktów. Okazało się, że wszystkie firmy odbywały przez 5 lat (od 2009 r. do 2014 r.) regularne spotkania techniczne, na których były ustalane m.in. rozmiary zbiorników AdBlue, zasięg na jednym tankowaniu oraz orientacyjne zużycie płynu.

Co ciekawe, jedynym koncernem, który ma uniknąć kary jest Daimler, który ujawnił zmowę kartelową między niemieckimi podmiotami. Ta jest niemała, bo w sumie grzywna do zapłaty ma wynosić ponad 875 mln euro. Niestety, lwią część tej kary zapłacić ma Volkswagen, który jeszcze z pewnością odczuwa poprzedni wydatek rzędu 31 miliardów euro w postaci grzywien i ugód za DieselGate. Tym razem będzie to 502 mln euro. Na BMW nałożono karę wysokości 372 mln euro. Komisja Europejska nie toleruje rozwiązań jakie przyjęły niemieckie koncerny. Gdyby nie zmowa producentów, dziś prawdopodobnie moglibyśmy jeździć po ulicach używając bardziej efektywnych systemów oczyszczania spalin. Wspólny interes wziął górę nad ekologią i troską o środowisko.

Co na to sami zainteresowani? BMW w oświadczeniu podało, że w prawdzie Komisja Europejska wycofała się z większości zarzutów o naruszenie przepisów antymonopolowych, ale koncern akceptuje warunki i przystał na ugodę i wymierzoną karę. Grupa Volkswagen w swoim oświadczeniu odwróciła kota ogonem, krzycząc, że „Komisja wkracza na nowy obszar jurysdykcji, ponieważ po raz pierwszy traktuje współpracę techniczną jako naruszenie prawa antymonopolowego. Ponadto nakłada kary, chociaż nie wdrożono rozwiązań będących przedmiotem rozmów, a żaden klient nie poniósł w rezultacie szkody”. My sądzimy, że choć bezpośrednio żaden klient nie poniósł szkody, to świat mógłby być czystszy, gdyby nie brak postępu technologicznego.

Zainteresować mogą Cię też

Wakacje na polskich drogach. Widać zmiany.

Wakacje na polskich drogach. Widać zmiany.

Zaraz zaczyna się jesień, więc czas podsumować okres letni, który dla naszych dróg oznacza wzmożony ruch i co za tym idzie większe niebezpieczeństwo na drogach. Okazuje się, że w zestawieniu statystycznym do poprzednich lat, w końcu możemy zauważyć optymistyczne prognozy. Mogą one zwiastować nadchodzącą poprawę świadomości kierowców na drogach. Tego lata w miesiącach lipiec-sierpień policja …

Czytaj więcej
Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Raport przygotowany przez IHS Markit oznajmia, że kryzys motoryzacyjny, jako skutek pandemii koronawirusa właśnie odbija się czkawką prawie wszystkim producentom samochodów na świecie. Co ciekawe, wszelkie prognozy przewidują, że problem ma się zakończyć w połowie… 2022 roku. Ogólnie zacząć można by od tego, że problem dotyczy prawie wszystkich producentów, produkujących mikroczipy czyli producentów samochodów, komputerów, …

Czytaj więcej
Czy manuale staną się rzadkością?

Czy manuale staną się rzadkością?

Od dłuższego czasu jesteśmy bombardowani kolejnymi nowinkami ze świata elektro-mobilności. Producenci chwalą się coraz to nowymi rozwiązaniami, mającymi przyspieszyć rozwój segmentu oraz przekonać do siebie kolejnych niezdecydowanych. Tymczasem, każdy z nas doskonale wie, że istnieje jeszcze „życie” po drugiej stronie bieguna. Mowa tu oczywiście o motoryzacji tradycyjnej lub klasycznej, jak kto woli. Choć wydaje się, …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl