Przejdź do treści
Kolejne przestępstwo w niemieckiej motoryzacji

Kolejne przestępstwo w niemieckiej motoryzacji

W motoryzacji jak w każdej innej branży zdarzają się nadużycia, naruszenia Unijnych przepisów i poważne przestępstwa. Jeszcze nie opadł ostatni kurz po słynnej aferze VW i DieselGate, a już na Komisja Europejska poinformowała o kolejnych naruszeniach antymonopolowych działających na szkodę konsumentów. Tym razem podobnie jak przed laty, pierwsze skrzypce gra koncern VW, ale jakby tego było mało, wcale nie gorzej przygrywa mu Audi, BMW, Daimler i Porsche. Co takiego się stało?

Cała sprawa dotyczy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), która ogranicza zawartość tlenku azotu w spalinach samochodowych z silnikami Diesela. Cały proces odbywa się poprzez wtrysk mocznika do strumienia spalin – czyli specyfik szerzej znany z nazwy AdBlue. Komisja Europejska uznała, że niemieccy producenci zmówili się, aby nie konkurować ze sobą w kwestiach opracowywania nowszych technologii poprzestając na stosowanym już rozwiązaniu. Europejskie przepisy zabraniają jednak celowych działań w tym kierunku, aby zapobiec praktykom unikania doskonalenia technologii i innowacji. Wyżej wymienione firmy organizowały narady techniczne, na których ustalane były zasady stosowania układów AdBlue. Unia Europejska oczywiście zezwala na współpracę między koncernami z całego świata, jednak nie może się oda odbywać kosztem poprawy jakości swoich produktów. Okazało się, że wszystkie firmy odbywały przez 5 lat (od 2009 r. do 2014 r.) regularne spotkania techniczne, na których były ustalane m.in. rozmiary zbiorników AdBlue, zasięg na jednym tankowaniu oraz orientacyjne zużycie płynu.

Co ciekawe, jedynym koncernem, który ma uniknąć kary jest Daimler, który ujawnił zmowę kartelową między niemieckimi podmiotami. Ta jest niemała, bo w sumie grzywna do zapłaty ma wynosić ponad 875 mln euro. Niestety, lwią część tej kary zapłacić ma Volkswagen, który jeszcze z pewnością odczuwa poprzedni wydatek rzędu 31 miliardów euro w postaci grzywien i ugód za DieselGate. Tym razem będzie to 502 mln euro. Na BMW nałożono karę wysokości 372 mln euro. Komisja Europejska nie toleruje rozwiązań jakie przyjęły niemieckie koncerny. Gdyby nie zmowa producentów, dziś prawdopodobnie moglibyśmy jeździć po ulicach używając bardziej efektywnych systemów oczyszczania spalin. Wspólny interes wziął górę nad ekologią i troską o środowisko.

Co na to sami zainteresowani? BMW w oświadczeniu podało, że w prawdzie Komisja Europejska wycofała się z większości zarzutów o naruszenie przepisów antymonopolowych, ale koncern akceptuje warunki i przystał na ugodę i wymierzoną karę. Grupa Volkswagen w swoim oświadczeniu odwróciła kota ogonem, krzycząc, że „Komisja wkracza na nowy obszar jurysdykcji, ponieważ po raz pierwszy traktuje współpracę techniczną jako naruszenie prawa antymonopolowego. Ponadto nakłada kary, chociaż nie wdrożono rozwiązań będących przedmiotem rozmów, a żaden klient nie poniósł w rezultacie szkody”. My sądzimy, że choć bezpośrednio żaden klient nie poniósł szkody, to świat mógłby być czystszy, gdyby nie brak postępu technologicznego.

Zainteresować mogą Cię też

Jak idą postępy prac nad odcinkiem S6?

Jak idą postępy prac nad odcinkiem S6?

Dziś trochę świeżych informacji z naszego „lokalnego” podwórka. Będziemy pisać o drodze, która powstaje za naszymi oknami. Oczywiście chodzi o postęp prac nad trasą S6, która od paru lat daje się we znaki, szczególnie kierowcom uczęszczającym trójmiejską obwodnicą w rejonach Karwin, drogą Chwaszczyńską oraz w Bojanie, Koleczkowie i dalej w stronę Lęborka. Nas, mieszkańców Trójmiasta …

Czytaj więcej
Yanosik o stylu jazdy Polaków w 2022 roku.

Yanosik o stylu jazdy Polaków w 2022 roku.

Pozostajemy w temacie nowego taryfikatora mandatów, który miał wywrócić do góry nogami dotychczasowy styl jazdy Polaków. Czy rzeczywiście tak się stanie i nowe stawki wpłyną na nasze drogowe nawyki? Okazuje się, że pierwsze wnioski ma dla nas Yanosik. Popularna wśród polskich kierowców nawigacja na smartfony dostarcza nam niecodziennych wniosków już 2 tygodnie po wprowadzeniu w …

Czytaj więcej
Taryfikator mandatów. Czego nie udało się zrobić na czas?

Taryfikator mandatów. Czego nie udało się zrobić na czas?

Jesteśmy w Nowej rzeczywistości. Jeśli nie lubicie szastać pieniędzmi, wydając je na głupoty, to pamiętajcie… noga z gazu, bo od wczoraj przestało być śmiesznie. Nowe stawki mandatów już funkcjonują, a policja już wystawia pierwsze srogie mandaty. Kierowcy robią się bladzi po otrzymaniu kary i uczą się od nowa zachowania na drogach. Są jednak i dobre …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl