Przejdź do treści
Jak to jest z zakazem parkowania dla pojazdów LPG

Jak to jest z zakazem parkowania dla pojazdów LPG

Ceny paliwa nie zwalniają. Choć aktualnie widać lekką obniżkę cen na stacjach benzynowych, to i tak spodziewamy się, że najgorsze jeszcze przed nami. Pomijając fakt istnienia pojazdów elektrycznych, popiszmy dziś trochę o paliwie, skądinąd alternatywnym. Przez wielu uważanym, za dobre do kuchenek, a przez innych cenione za dobry stosunek do ceny benzyny. Mimo tego, że o tanim LPG możemy raczej zapomnieć, to ciekawe jest to, że jego stosunek do benzyny nigdy nie był tak korzystny jak teraz. Taka kolej rzeczy, sprawia, że wielu kierowców zastanawia się nad montażem lub zakupem samochodu z instalacją gazową.

Pierwsze samochody z instalacją gazową pojawiły się w Polsce już na początku lat 90tych. Dziś śmiało możemy napisać, że jesteśmy jedną z potęg światowych preferujących taki rodzaj paliwa. Aktualnie po Polsce jeździ ponad 3mln aut wyposażonych w LPG, co oznacza potężną wiedzę i doświadczenie wśród serwisów montujących tego typu rozwiązania. Jasno musimy napisać, że jakość montażu instalacji gazowych jest na coraz wyższym poziomie, a tych dobrze już skonfigurowanych nie należy się bać. I tu chcieliśmy przejść do meritum dzisiejszego wpisu.

Wielu kierowców rezygnuje z zakupu samochodów wyposażonych w LPG z prostych pobudek. Po pierwsze, najzwyczajniej w świecie boją się tego typu rozwiązań. Po drugie LPG stwarza pewne utrudnienia w eksploatacji. Mamy tu na myśli wszelkiego rodzaju koszty związane z kontrolą układu, wyższymi kosztami przeglądów technicznych, nieznacznie dłuższym czasem tankowania oraz problemów … z parkowaniem na parkingach podziemnych i piętrowych. O tym ostatnim aspekcie, chcieliśmy dziś napisać trochę szerzej.

Kto z nas kierowców, nie widział znaku B-1 i napisem LPG nad wjazdem na parking Trójmiejskich Galerii Handlowych czy parkingów podziemnych? To bardzo nieprzyjemny znak dla posiadaczy samochodów wyposażonych w instalację gazową i szukających miejsca przy zatłoczonych galeriach handlowych. Problem w tym, że tego typu znak nie istnieje w wykazie znaków Kodeksu Drogowego. Dlaczego zatem znaki tego typu znajdują miejsce w tych specyficznych miejscach i jak należy je interpretować od strony prawnej? Dziś sprawdzamy o co w tym chodzi.

Znak o umownej nazwie „B-1 LPG” nie istnieje w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Oznacza to, że w teorii nie można dostać mandatu za złamanie tego zakazu, jeśli wjedziemy na parking samochodem wyposażonym w LPG. W praktyce jednak, powinna zapalić nam się lampka w głowie z innego powodu. Znak B-1 z napisem LPG w środku mówi nam tyle, że obiekt, na teren którego chcemy wjechać nie jest wyposażony w odpowiedni system wentylacji, który mógłby wyeliminować z powietrza ulatniający się gaz propan-butan z nieszczelnej instalacji gazowej. Administratorzy i właściciele budynków z własnej wygody wolą postawić taki znak przed bramą wjazdową, niż inwestować w odpowiedni system odprowadzania powietrza. Przyczyna takiego stanu jest bardzo prosta. Lepiej postawić znak za kilkaset złotych, niż montować skomplikowany system studzienek, czujników czy wentylatorów, tylko dla zaspokojenia dobra właścicieli aut z instalacją gazową. Cykliczna konserwacja takiego systemu, to kolejne spore koszty, które musiałyby obciążać budżet właścicieli budynków. Z punktu widzenia prawa, kierowca posiadający samochód z instalacją gazową, może więc znak zignorować i zaparkować „na zakazie”. Co ciekawe, administracja parkingu nie ma nawet prawa by zmusić właściciela takiego pojazdu do zabrania go z tego miejsca.

Konkluzją tego wpisu, niech będzie fakt, że kierowcy (nawet Ci świadomi przepisów prawa) na ogół stosują się do zakazu wjazdu dla aut LPG. Fakty, które mogłyby świadczyć na niekorzyść LPG, są jednak marginalne. Wypadki spowodowane np. rozszczelnieniem instalacji gazowych i pożarów na skutek tego zdarzenia można policzyć „na palcach jednej ręki”. Dodatkowe coroczne kontrole instalacji gazowych skutecznie hamują proceder. Mity o pękających zbiornikach, też można schować między bajki, bo wbrew pozorom, butle gazowe, są znacznie lepiej wykonane niż plastikowe zbiorniki na paliwo tradycyjne. Nie zachęcamy naszych czytelników do szturmu parkingów ze znakiem zakazu dla LPG, ale też przy odpowiednim dbaniu o swoją instalację, nie trzeba się tego znaku bać. Jak wszędzie… należy po prostu zachować zdrowy rozsądek, przy korzystaniu z takich miejsc.

Zainteresować mogą Cię też

E10 Odpowiedzią na monopol paliwowy Rosji?

E10 Odpowiedzią na monopol paliwowy Rosji?

Inwazja Rosji na Ukrainę zmusiła polskie władze do poszukiwania alternatywy dla rynku paliwowego. Dzięki wprowadzonym sankcjom przez Unię Europejską oraz chęci przeciwdziałaniu finansowania Państwa terroru jakim stała się w oczach władz Rosja, Rada Ministrów zapowiedziała rozpoczęcie prac nad zmianą ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Czy w ten sposób uda nam się ograniczyć import Paliw …

Czytaj więcej
Jak wpływają na nas rządowe zmiany w prawie drogowym

Jak wpływają na nas rządowe zmiany w prawie drogowym

8 miesięcy nowych stawek za wykroczenia drogowe oraz ponad rok od momentu wprowadzenia pierwszeństwa dla pieszych na pasach drogowych. Czy da się jakoś podsumować sztandarowe zmiany wprowadzone przez Rząd? Pierwsze statystyki już zaczynają zarysowywać pewne trendy, ale opinie u źródeł, również są cenne. Ostatnio na antenie programu pierwszego Polskiego Radia Jarosław Szymczyk, Szef polskiej policji, …

Czytaj więcej
Nowe standardowe wyposażenie w autach

Nowe standardowe wyposażenie w autach

Od 6 lipca, na terenie całej Unii Europejskiej wprowadzone zostały nowe przepisy dotyczące homologacji nowych aut, dopuszczanych do użytku na publicznych drogach. Chodzi o dwa systemy, które przedstawialiśmy wam już kiedyś na łamach naszego bloga – system ISA oraz czarne skrzynki. Jak to wpłynie na życie przeciętnego kierowcy? Sprawa montażu obu systemów wydaje się być …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl