Przejdź do treści
Idą nowe, łatwiejsze przepisy. CEPiK z większą bazą danych.

Idą nowe, łatwiejsze przepisy. CEPiK z większą bazą danych.

System CEPiK może stać się jeszcze bardziej przyjazdy dla wszystkich zmotoryzowanych. Rząd właśnie zaproponował autopoprawki do nowelizacji ustawy o ograniczaniu niektórych skutków kradzieży tożsamości. O co w tym wszystkim chodzi? Spieszymy z wyjaśnieniem.

Zasadniczym powodem proponowanej autopoprawki są rozwiązania mające na celu ograniczenie obowiązków po stronie zmotoryzowanych. Zmiany mają uprościć i skrócić procedury administracyjne, czyli mniej biurokracji – więcej automatyzacji. Plany zakładają wejście w życie nowych przepisów z dniem 1 lipca 2024 r.

Od 1 stycznia 2020 roku przepisy zakładają karanie finansowe właścicieli pojazdów za niezgłoszenie w terminie zbycia lub nabycia pojazdu. Po ponad 3 latach od wprowadzenia przepisów, Rząd stwierdził, że regulacje są nieskuteczne i powodują istotne problemy wśród obywateli i samorządów. Zaproponowane zmiany zakładają zastąpienie obowiązku zawiadomienia starosty o nabyciu pojazdu – obowiązkiem jego rejestracji. W praktyce zapewni to aktualność danych właścicieli aut w bazie CEP – która jest podstawą działania wszelkich służb. Nowy właściciel pojazdu będzie zobowiązany tylko do jego rejestracji w ustawowym terminie od dnia jego nabycia. Aktualnie często dochodzi do sytuacji, w której nowy właściciel zgłasza samo nabycie pojazdu – nie przerejestrowując go w urzędzie. Takie praktyki skutkują m.in. tym, że mandaty za wykroczenia drogowe trafiają do poprzedniego właściciela.

W przypadku niedopełnienia obowiązku rejestracji pojazdu, nowy właściciel będzie podlegać karze finansowej na obecnie panujących zasadach nieterminowego zgłoszenia nabycia pojazdu. Jedna z autopoprawek do ustawy zakłada ustalenie sztywnej wysokości kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązku. Obecnie kwota ta jest uznaniowa i mieści się w przedziale od 200 do 1000zł. Propozycja rządu to 500zł kary dla właściciela pojazdu, który w ustawowym terminie nie złoży wniosku o rejestrację pojazdu oraz 250zł dla osoby, która nie zawiadomiła starosty o zbyciu pojazdu. Kwota ma być dwa razy wyższa dla firm zajmujących się handlem samochodami.

Kolejną kwestią, którą podnoszą autorzy poprawek, są pojazdy, które wciąż figurują w bazie CEP a fizycznie już nie istnieją lub nie poruszają się po drogach. Rząd chce wygaszać decyzje o rejestracji pojazdów wydanych przed 14 marca 2005 roku, w przypadku kiedy właściciele nie przeprowadzili badań technicznych ani nie korzystali z polisy OC przez co najmniej 10 lat. Co ciekawe wyrejestrowane automatycznie pojazdy, będzie można ponownie zarejestrować, ale już na nowych zasadach. Korzyść z tego procederu ma być obustronna, ponieważ kierowcy przestaną być upominani za brak polisy, a system zostanie wyczyszczony z „pojazdów widmo”.

Jeden z zapisów autopoprawki wprowadza również możliwość natychmiastowego zwrotu zatrzymanego wcześniej dowodu rejestracyjnego – bez konieczności czekania na jego fizyczny dokument. Sprawa dotyczy stacji kontroli pojazdów, które z różnych przyczyn zatrzymują fizyczny dowód rejestracyjny i przekazują go do starostwa. Aby uprościć procedurę odzyskiwania dowodu rejestracyjnego, konieczne jest nadanie uprawnień SKP do „odblokowania” cyfrowych dowodów rejestracyjnych po pozytywnym wyniku badania technicznego. W konsekwencji kierowcy po dokonaniu odpowiedniej naprawy w pojeździe będą mogli od razu ubiegać się o zwrot dowodu w SKP, która przeprowadziła badanie. Obecnie kierowcy muszą te sprawę załatwiać w starostwie.

Rządowe autopoprawki mają też wprowadzić nowe dane z bazy CEPiK do aplikacji mObywatel. Dotyczyć mają one informacji o umowach ubezpieczeń komunikacyjnych prowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Dzięki temu uczestnicy kolizji i wypadków samochodowych będą mogli np. w łatwy sposób sprawić umowy uczestników zdarzeń drogowych i podjąć działania niezbędne do wypłaty odszkodowania przez dany zakład ubezpieczeń.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl