Przejdź do treści
Elektryfikacja Europy, czyli jak jest naprawdę?

Elektryfikacja Europy, czyli jak jest naprawdę?

Marketing odgrywa bardzo dużą rolę w działalności każdej firmy – również tej z branży motoryzacyjnej. Koncerny przechwalają się coraz bardziej zielonym portfolio swoich produktów. Gama modeli z wtyczką ciągle się poszerza, a Klienci zaczynają przebierać w ofertach przeróżnych samochodów „na każdą okazję”. Rynek „elektryków” opanowuje świat motoryzacji, ale czy aby na pewno dzieje się to tak spektakularnie, jak trąbi się o tym w mediach?

Według podsumowania Unijnego programu „dekarbonizacji środowiska” na lata 2015-2019, Agencja EFA (Europejska Agencja Środowiska) nie ma dla nas optymistycznego podsumowania. Średnie emisje dwutlenku węgla z nowych aut osobowych, po raz trzeci z rzędu wzrosty w ostatnim, badanym roku (2019) w stosunku do roku ubiegłego. W 2019 roku, wartości były na poziomie 122,3 g/km. Wynik ten pochodzi z krajów Unii Europejskiej, USA, oraz Islandii i Norwegii. W prawdzie wartości mieszczą się w ramach przyjętego modelu, który zakładał górną granicę na poziomie 130 g/km, ale jest znacznie powyżej progu wyznaczonego na lata 2020-2024. Próg ten został obniżony przez UE na ten okres do poziomu 95 g/km.

Okazuje się, że udział w sprzedaży aut elektrycznych wynosił w 2019 roku tylko 3,5%, a moda na SUV’y i inne duże pojazdy miała istotny wpływ na wzrosty średnich emisji spalin. Co ciekawe, tylko pojazdy przemysłowe i dostawcze, odnotowały w podsumowaniu stały poziom emisji szkodliwych substancji na przestrzeni ostatnich 4 lat. Dobrym prognostykiem jest fakt, że wśród tego segmentu, prawie podwoił się udział elektrycznych samochodów dostawczych. Niestety to wciąż 1,4% w stosunku do 0,8% udziału z 2018 roku. Wszystko to przekłada się również na to, że rynek nadal preferuje napęd konwencjonalny, który w segmencie wynosił 94% sprzedaży.

O ile plan na lata 2015-2019, odniósł sukces, to nie wiemy jak jego następca sprosta wysokim wymaganiom Unii. Co ciekawe, według analizy European Federation for Transport and Environment (T&E), pozarządowej organizacji promującej pro-ekologiczne rozwiązania, tylko grupa Volkswagen oraz Volvo Cars mają wiarygodne strategie rozwoju, które pozwolą osiągnąć im najszybciej neutralność klimatyczną do 2030 roku. W rankingu T&E pod lupę wziętych zostało 10 największych koncernów motoryzacyjnych w Europie. Specjaliści organizacji ocenili, że takie firmy jak Mercedes, BMW, Jaguar czy Toyota, przy obecnej strategii nie mają szans na uzyskanie statusu neutralności klimatycznej. Strategia elektryfikacji jest w ich przypadku zbyt mało agresywna i w krótkim okresie zakłada małą sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych. Owe koncerny bardziej polegają na hybrydach, które dają pośredni efekt ograniczania emisji szkodliwych gazów.

Ranking T&E pokazuje, że istnieją duże różnice w ambicjach i jakości strategii producentów. Zdaniem tej organizacji, grupa Volkswagen i Volvo mają najlepsze i wiarygodne strategie. Inni, tacy jak Ford, zamierzają co prawda wycofać ze sprzedaży samochody spalinowe, ale nie mają solidnego planu, aby go osiągnąć. Rynek motoryzacyjny w takim układzie, może dać sporo miejsca dla nowych firm i startup’ów, które zdecydują się na produkcję aut elektrycznych. Już teraz co chwila słyszy się o samochodach elektrycznych gigantów z branży technologicznej i komputerowej. Nacisk na elektryfikację aut, ma również spowodować wyparcie z rynku pojazdów hybrydowych. Analitycy wskazują, że w roku 2026 sprzedaż samochodów typu PHEV osiągnie swój punkt szczytowy, a w drugiej połowie dekady zaobserwujemy powolne umieranie tego gatunku napędu.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji. Kto …

Czytaj więcej
E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

Odpocznijmy trochę od nowych przepisów, mandatów i szalonych pomysłów Unii Europejskiej. Dziś przenieśmy się w temat przyszłości i jej niecodziennych pomysłów na „umilanie” nam życia. Kto z nas jechał kiedyś na wakacje do Zakopanego i w Poroninie nie zauważył żadnego Billboard’u przy drodze? Z pewnością ciężko znaleźć taką osobę bo Zakopane i okolice słyną z …

Czytaj więcej
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu. Zacznijmy od początku. Prawie …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl