Przejdź do treści
Elektryfikacja Europy, czyli jak jest naprawdę?

Elektryfikacja Europy, czyli jak jest naprawdę?

Marketing odgrywa bardzo dużą rolę w działalności każdej firmy – również tej z branży motoryzacyjnej. Koncerny przechwalają się coraz bardziej zielonym portfolio swoich produktów. Gama modeli z wtyczką ciągle się poszerza, a Klienci zaczynają przebierać w ofertach przeróżnych samochodów „na każdą okazję”. Rynek „elektryków” opanowuje świat motoryzacji, ale czy aby na pewno dzieje się to tak spektakularnie, jak trąbi się o tym w mediach?

Według podsumowania Unijnego programu „dekarbonizacji środowiska” na lata 2015-2019, Agencja EFA (Europejska Agencja Środowiska) nie ma dla nas optymistycznego podsumowania. Średnie emisje dwutlenku węgla z nowych aut osobowych, po raz trzeci z rzędu wzrosty w ostatnim, badanym roku (2019) w stosunku do roku ubiegłego. W 2019 roku, wartości były na poziomie 122,3 g/km. Wynik ten pochodzi z krajów Unii Europejskiej, USA, oraz Islandii i Norwegii. W prawdzie wartości mieszczą się w ramach przyjętego modelu, który zakładał górną granicę na poziomie 130 g/km, ale jest znacznie powyżej progu wyznaczonego na lata 2020-2024. Próg ten został obniżony przez UE na ten okres do poziomu 95 g/km.

Okazuje się, że udział w sprzedaży aut elektrycznych wynosił w 2019 roku tylko 3,5%, a moda na SUV’y i inne duże pojazdy miała istotny wpływ na wzrosty średnich emisji spalin. Co ciekawe, tylko pojazdy przemysłowe i dostawcze, odnotowały w podsumowaniu stały poziom emisji szkodliwych substancji na przestrzeni ostatnich 4 lat. Dobrym prognostykiem jest fakt, że wśród tego segmentu, prawie podwoił się udział elektrycznych samochodów dostawczych. Niestety to wciąż 1,4% w stosunku do 0,8% udziału z 2018 roku. Wszystko to przekłada się również na to, że rynek nadal preferuje napęd konwencjonalny, który w segmencie wynosił 94% sprzedaży.

O ile plan na lata 2015-2019, odniósł sukces, to nie wiemy jak jego następca sprosta wysokim wymaganiom Unii. Co ciekawe, według analizy European Federation for Transport and Environment (T&E), pozarządowej organizacji promującej pro-ekologiczne rozwiązania, tylko grupa Volkswagen oraz Volvo Cars mają wiarygodne strategie rozwoju, które pozwolą osiągnąć im najszybciej neutralność klimatyczną do 2030 roku. W rankingu T&E pod lupę wziętych zostało 10 największych koncernów motoryzacyjnych w Europie. Specjaliści organizacji ocenili, że takie firmy jak Mercedes, BMW, Jaguar czy Toyota, przy obecnej strategii nie mają szans na uzyskanie statusu neutralności klimatycznej. Strategia elektryfikacji jest w ich przypadku zbyt mało agresywna i w krótkim okresie zakłada małą sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych. Owe koncerny bardziej polegają na hybrydach, które dają pośredni efekt ograniczania emisji szkodliwych gazów.

Ranking T&E pokazuje, że istnieją duże różnice w ambicjach i jakości strategii producentów. Zdaniem tej organizacji, grupa Volkswagen i Volvo mają najlepsze i wiarygodne strategie. Inni, tacy jak Ford, zamierzają co prawda wycofać ze sprzedaży samochody spalinowe, ale nie mają solidnego planu, aby go osiągnąć. Rynek motoryzacyjny w takim układzie, może dać sporo miejsca dla nowych firm i startup’ów, które zdecydują się na produkcję aut elektrycznych. Już teraz co chwila słyszy się o samochodach elektrycznych gigantów z branży technologicznej i komputerowej. Nacisk na elektryfikację aut, ma również spowodować wyparcie z rynku pojazdów hybrydowych. Analitycy wskazują, że w roku 2026 sprzedaż samochodów typu PHEV osiągnie swój punkt szczytowy, a w drugiej połowie dekady zaobserwujemy powolne umieranie tego gatunku napędu.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl