Przejdź do treści
Elektryfikacja Europy, czyli jak jest naprawdę?

Elektryfikacja Europy, czyli jak jest naprawdę?

Marketing odgrywa bardzo dużą rolę w działalności każdej firmy – również tej z branży motoryzacyjnej. Koncerny przechwalają się coraz bardziej zielonym portfolio swoich produktów. Gama modeli z wtyczką ciągle się poszerza, a Klienci zaczynają przebierać w ofertach przeróżnych samochodów „na każdą okazję”. Rynek „elektryków” opanowuje świat motoryzacji, ale czy aby na pewno dzieje się to tak spektakularnie, jak trąbi się o tym w mediach?

Według podsumowania Unijnego programu „dekarbonizacji środowiska” na lata 2015-2019, Agencja EFA (Europejska Agencja Środowiska) nie ma dla nas optymistycznego podsumowania. Średnie emisje dwutlenku węgla z nowych aut osobowych, po raz trzeci z rzędu wzrosty w ostatnim, badanym roku (2019) w stosunku do roku ubiegłego. W 2019 roku, wartości były na poziomie 122,3 g/km. Wynik ten pochodzi z krajów Unii Europejskiej, USA, oraz Islandii i Norwegii. W prawdzie wartości mieszczą się w ramach przyjętego modelu, który zakładał górną granicę na poziomie 130 g/km, ale jest znacznie powyżej progu wyznaczonego na lata 2020-2024. Próg ten został obniżony przez UE na ten okres do poziomu 95 g/km.

Okazuje się, że udział w sprzedaży aut elektrycznych wynosił w 2019 roku tylko 3,5%, a moda na SUV’y i inne duże pojazdy miała istotny wpływ na wzrosty średnich emisji spalin. Co ciekawe, tylko pojazdy przemysłowe i dostawcze, odnotowały w podsumowaniu stały poziom emisji szkodliwych substancji na przestrzeni ostatnich 4 lat. Dobrym prognostykiem jest fakt, że wśród tego segmentu, prawie podwoił się udział elektrycznych samochodów dostawczych. Niestety to wciąż 1,4% w stosunku do 0,8% udziału z 2018 roku. Wszystko to przekłada się również na to, że rynek nadal preferuje napęd konwencjonalny, który w segmencie wynosił 94% sprzedaży.

O ile plan na lata 2015-2019, odniósł sukces, to nie wiemy jak jego następca sprosta wysokim wymaganiom Unii. Co ciekawe, według analizy European Federation for Transport and Environment (T&E), pozarządowej organizacji promującej pro-ekologiczne rozwiązania, tylko grupa Volkswagen oraz Volvo Cars mają wiarygodne strategie rozwoju, które pozwolą osiągnąć im najszybciej neutralność klimatyczną do 2030 roku. W rankingu T&E pod lupę wziętych zostało 10 największych koncernów motoryzacyjnych w Europie. Specjaliści organizacji ocenili, że takie firmy jak Mercedes, BMW, Jaguar czy Toyota, przy obecnej strategii nie mają szans na uzyskanie statusu neutralności klimatycznej. Strategia elektryfikacji jest w ich przypadku zbyt mało agresywna i w krótkim okresie zakłada małą sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych. Owe koncerny bardziej polegają na hybrydach, które dają pośredni efekt ograniczania emisji szkodliwych gazów.

Ranking T&E pokazuje, że istnieją duże różnice w ambicjach i jakości strategii producentów. Zdaniem tej organizacji, grupa Volkswagen i Volvo mają najlepsze i wiarygodne strategie. Inni, tacy jak Ford, zamierzają co prawda wycofać ze sprzedaży samochody spalinowe, ale nie mają solidnego planu, aby go osiągnąć. Rynek motoryzacyjny w takim układzie, może dać sporo miejsca dla nowych firm i startup’ów, które zdecydują się na produkcję aut elektrycznych. Już teraz co chwila słyszy się o samochodach elektrycznych gigantów z branży technologicznej i komputerowej. Nacisk na elektryfikację aut, ma również spowodować wyparcie z rynku pojazdów hybrydowych. Analitycy wskazują, że w roku 2026 sprzedaż samochodów typu PHEV osiągnie swój punkt szczytowy, a w drugiej połowie dekady zaobserwujemy powolne umieranie tego gatunku napędu.

Zainteresować mogą Cię też

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Niebawem minie rok od wprowadzenia znowelizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Czy jeden ze sztandarowych pomysłów rządu dopiął swego i mamy w końcu zmiany, które pomogą pieszym czuć się bezpieczniej „na pasach”. Okazuje się, że nie wszystko poszło tak jak zakładał rząd PIS’u, ale po kolei. Rewolucyjna zmiana, zakładała przepis, że pieszy zamierzający …

Czytaj więcej
Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Zacznijmy od ekonomii wracając do kwestii paliw i inflacji, która dotyka nasz kraj. Polacy coraz bardziej odczuwają na własnej skórze wszelakiej maści drożyznę. Ceny na wszystkie produkty oraz usługi zdążyły już znacząco wzrosnąć w ostatnich miesiącach. Drożej jest w sklepach, ale również wszelkie ceny usług poszły w górę. Drożej jest też na stacjach paliw i …

Czytaj więcej
Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Dziś czas na wlanie trochę optymizmu w nasze zmotoryzowane serca. Ostatnio pisaliśmy o dość pesymistycznych sprawach, dlatego czas przerwać tę złą passę. Aby to uczynić, przenieśmy się na chwilę na rynek … oponiarski. Okazuje się, że świadomość Polskich kierowców na temat roli ogumienia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach wzrasta. Świadczyć o tym mają wyniki sprzedaży …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl