Przejdź do treści
Koniec wyścigów słoni i poprawa bezpieczeństwa na drogach?

Koniec wyścigów słoni i poprawa bezpieczeństwa na drogach?

Od 1 lipca w Polskim prawie działa przepis o zakazie wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Po dwóch miesiącach obowiązywania nowych zasad, przyglądamy się sytuacji i stawiamy pierwsze wnioski.

Kierowcy ciężarówek wyraźnie przestraszyli się nowych regulacji. Mandat za wyprzedzanie pojazdem powyżej 3,5t na drogach szybkiego ruchu jest bardzo wysoki. 8 punktów karnych i 1000zł kary, tam gdzie są dwa pasy ruchu w jednym kierunku to niemało. Oczywiście jak przy innych wykroczeniach kodeksu drogowego tak i w tym przypadku istnieje recydywa. Jeśli w ciągu 2 lat od popełnienia tego typu wykroczenia, kierowca ciężarówki zdecyduje się po raz kolejny na taki manewr, może zostać ukarany grzywną 2000zł!

Jeszcze kilka dni po wprowadzeniu nowych przepisów policja przyznała kilkadziesiąt mandatów za złamanie tego przepisu. Następnie sytuacja się „uspokoiła”, choć do dziś nie brakuję oczywiście śmiałków, którzy łamią zakaz. Tak czy inaczej, wyścigi słoni możemy uznać za zakończone, ale jak przełożyło się to na zmianę atmosfery na drogach? Istnieje przypuszczenie, które w dalszym okresie pewnie zostanie dość dobrze zweryfikowane, ale nowe warunki mogą znacząco wpłynąć na branżę logistyczną. Nawet takie „powolne” wyprzedzanie niejednokrotnie znacząco wpływało na terminowość dostaw wożonych ładunków. Wprowadzone zmiany zdecydowanie będą miały większy wpływ na czas dostaw oraz podróży ciężarówek. Główną istotą całej zmiany miał być jednak znaczący wpływ na bezpieczeństwo. Czy na tym polu możemy zaobserwować pozytywne zmiany? Tu kwestia wydaje się sporna, ponieważ większość naszych dróg szybkiego ruchu jest dwupasmowa. Stały widok okupowanych na nim ciężarówek pozwala płynnie poruszać się osobówkom tylko lewym pasem. W konsekwencji nie jest to ani komfortowe, ani bezpieczne. Oczywiście samochody osobowe mają możliwość jazdy prawym pasem, ale ten, w przypadku natężenia ruchu transportowego, staje się pasem „wolnego” ruchu. Na drogach szybkiego ruchu wcale nie wydaje się to być bezpiecznym rozwiązaniem.

Z pewnością jak w przypadku wprowadzonej nowelizacji taryfikatora mandatów – kierowcy muszą przyzwyczaić się do nowych zasad panujących na drogach. Wierzymy, że proces ten potrwa tak samo krótko jak w przypadku adaptacji do nowych stawek mandatowych. Każda zmiana ma swoje plusy i minusy. Nie jesteśmy tylko do końca przekonani, czy bezpieczeństwo było w tym wypadku najistotniejszym aspektem nowych przepisów.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl