Przejdź do treści
Czy numery rejestracyjne są danymi osobowymi?

Czy numery rejestracyjne są danymi osobowymi?

Dziś trochę o naszym samochodowym podwórku i panujących przepisach. Ciekawy przypadek ostatnio miał miejsce przy okazji sprawy sądowej prowadzonej przez Sąd Okręgowy w Warszawie. Pewien mężczyzna oskarżył gazetę o bezprawne wykorzystanie w prasie zdjęcia jego pojazdu wraz z tablicami rejestracyjnymi, które w jego opinii jawnie wskazywały na fakt, że na fotografii widnieje auto oskarżyciela. Jak tłumaczył oskarżyciel – w konsekwencji upublicznienia jego auta, znacząco pogorszyły się jego relacje z rodziną i znajomymi. W ramach zaistniałej sytuacji, zażądał zadośćuczynienia w kwocie 75.000 zł.

Sąd uznał, że fotografia samochodu zrobiona przez gazetę została wykonana w celach zarobkowych. Właścicielowi należy się więc prowizja od wydawcy na zarobionych pieniądzach z publikacji zdjęcia. Niestety nie tyle ile zażądał oskarżyciel, ponieważ jak stwierdził Sąd – numery rejestracyjne nie są danymi osobowymi. Zidentyfikowanie po nich właściciela pojazdu okazuje się niezwykle trudne – bez dostępu do bazy CEPiK, wręcz niemożliwe. Nikt nie może powiązać numeru rejestracyjnego z konkretną osobą bez współpracy z Państwowym systemem. Tym samym, w opinii sądu, przepisy RODO nie odnoszą się do numerów rejestracyjnych na tablicach pojazdu.

Mając taki wniosek przed sobą, moglibyśmy w zasadzie zamknąć ten wpis, ale nic bardziej mylnego, bo logika w tym kraju bywa zawodna. Niestety jeśli spytamy o opinię w równie poważnym miejscu jak UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych), wnioski wydają się z goła odmienne o tych, które przedstawił Sąd w Warszawie. Zdaniem UODO, numery na „blachach” mogą prowadzić do identyfikacji konkretnej osoby, a zatem w świetle prawa stanowią ważny element układanki składający się na pomoc w znalezieniu konkretnego człowieka. Okazuje się, że wystarczy skierować odpowiedni wniosek do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) z uzasadnioną prośbą wydania takich danych. Problem tylko w tym, jak uzasadnić zwykłemu Kowalskiemu chęć zdobycia personaliów innej osoby. Czy CEPiK jest skory do wysyłania naszych danych osobom postronnym – sąsiadom czy znajomym? Nie jesteśmy co do tego przekonani.

Doszliśmy do miejsca, w którym opinie Sądów mogą być kwestionowane przez inne ograna Państwowe i to nie wróży nic dobrego. Pokrętna logika samego RODO, sprawia, że te same przepisy panujące w całej Unii Europejskiej mają inne znaczenie dla poszczególnych Państw. Przykładem tego są np. kamerki samochodowe. W niektórych krajach UE, zakazana jest publikacja filmów z tych urządzeń. Inne Kraje chcą by zamazywać twarze osób znajdujących się na filmach oraz właśnie tablice rejestracyjne. W myśl tego, jak orzekają Sądy w naszym kraju, okazuje się, że u nas tak daleko idące restrykcje nie są potrzebne. Problemem staje się jednak interpretacja. Nie można jednak zapominać o tym, że tablice rejestracyjne to dane, będące widoczne dla wszystkich. Ich montaż z przodu i z tyłu auta w widocznym miejscu z zasady jest czytelny dla każdego. PESEL, będący jedną z wrażliwszych danych na szczęście nie musi być wytatuowany na środku czoła – już to pokazuje różnicę w postrzeganiu obydwu „wrażliwych” danych.

Zainteresować mogą Cię też

Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Ciekawych informacji na temat motoryzacji, dostarcza nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czyli mówiąc prościej UOKiK’u. Wydawać by się mogło, że jest to jedna z ostatnich stron, która mogłaby podsunąć ciekawostki z branży, ale tym razem nic bardziej mylnego. Naszym oczom ukazało się zestawienie dotyczących akcji serwisowych w Polsce za ostatni kwartał. Na stronie Urzędu …

Czytaj więcej
Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Dziś ponownie wraca do nas temat lubianych przez nas statystyk. Nie raz okazywało się, że potrafimy znacząco się w nich wyróżniać. Nie inaczej zdaje się być w dzisiejszym wpisie. Gdy zastanowimy się szerzej, to okaże się, że owe statystyki mogą odzwierciedlać u nas tzw. Efekt domina. Spieszymy z wyjaśnieniem o co w tym wszystkim chodzi. …

Czytaj więcej
To już pewne. System ISA obowiązkowy w nowych samochodach od 2022 roku.

To już pewne. System ISA obowiązkowy w nowych samochodach od 2022 roku.

Jakiś czas temu pisaliśmy na blogu o nowych systemach bezpieczeństwa, których instalacje Unia Europejska chce wymusić na producentach samochodów. Jednym z takich systemów był właśnie wspomniany w tytule ISA – czyli „inteligentny asystent prędkości”. Dziś chcieliśmy poinformować, że Unia dopięła swego i owy asystent będzie obowiązkowo montowany od 2022 roku we wszystkich nowych pojazdach osobowych, …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl