Przejdź do treści
V8 wracają szybciej, niż ktokolwiek przypuszczał

V8 wracają szybciej, niż ktokolwiek przypuszczał

Są rzeczy, o których wiesz od początku, że nie są dla Ciebie. Czasem czujesz to intuicyjnie, czasem przekonujesz się dopiero w praktyce. Dla Stanów Zjednoczonych takim doświadczeniem okazała się pełna elektryfikacja motoryzacji. Kraj, który był pionierem sensownego samochodu elektrycznego, dziś wycofuje się z tego kierunku. Efekt? Potężne silniki V8 wracają do salonów w ekspresowym tempie, a listy zamówień puchną w zawrotnym tempie.

Decyzja administracji Donalda Trumpa o zniesieniu zaostrzonych norm emisji spalin i rezygnacji z zachęt do zakupu aut elektrycznych uruchomiła prawdziwą lawinę. Producenci, którzy jeszcze niedawno żegnali się z ośmiocylindrowymi jednostkami, dziś z rozmachem wskrzeszają swoje motoryzacyjne legendy. Naj bardziej z tego faktu cieszy się amerykański oddział Stelantis, czyli grupa Mopar.

Jednym z najbardziej efektownych ruchów jest montaż 6,4-litrowego silnika Hemi V8 w pickupie Jeep Gladiator. Do tej pory model ten dostępny był wyłącznie z wolnossącym V6 3,6 litra lub planowaną hybrydą plug-in, która nie wzbudzała entuzjazmu fanów marki. Teraz po raz pierwszy pickup-owa wersja Wranglera dostaje prawdziwie muskularne serce.

Prezes Jeepa, Bob Broderdorf, zapewnia, że V8 pozostanie w ofercie w długo. To oznacza także kontynuację Wranglera Rubicon 392 – mimo wcześniejszych planów zakończenia jego produkcji w 2024 roku. W efekcie „Final Edition”, reklamowana jako ostatnia wersja, zniknęła z konfiguratora w mgnieniu oka.

Dodge również błyskawicznie reaguje na zmiany w przepisach. Do modelu Durango powraca Hellcat o mocy nawet 710 KM, a także „trochę słabsze” 5,7 Hemi w kilku wariantach. Sportowe wersje SRT ponownie mają zachwycać swoim brzmieniem i osiągami.

Ram świętuje powrót ekstremalnych pickupów TRX z doładowanymi silnikami Hemi V8. Nowy prezes koncernu Stellantis, Antonio Filosa, potrzebował zaledwie kilku godzin od ogłoszenia przez EPA złagodzenia przepisów, aby zatwierdzić powrót dużych jednostek napędowych. Efekt? Setki zamówień na nowe Hemiki w ciągu tygodnia.

Jeszcze niedawno producenci pod presją regulacji i dopłat inwestowali w hybrydy plug-in oraz pojazdy elektryczne. W przypadku Jeepa sprzedaż jednak rozczarowała, a klienci nie rzucili się masowo na „zielone” rozwiązania. Teraz, kiedy producenci nie muszą inwestować w nowoczesne technologie, mogą wrócić do starych dobrych rozwiązań, które budują lojalność klientów i świetnie wpisują się w amerykańską tradycję. To właśnie ze USA wywodzi się powiedzenie, że „jeśli coś dobrze działa, to lepiej tego nie ruszaj”. Historia pokazuje, że narzucane odgórnie trendy, potrafią naprawdę mocno rozminąć się z oczekiwaniami klientów. Globalizacja sprawiła, że współczesne samochody coraz mniej się od siebie różnią, tracąc przy tym swój unikalny charakter. W Ameryce wciąż liczy się dźwięk, moc i długowieczność. Prostota tych konstrukcji sprawia, że nadal jeżdżą one doskonale, a swój „ślad węglowy” odrobiły dekady temu. W latach 70. ponad 70% nowych samochodów w USA miało pod maską silnik V8 – i wygląda na to, że ten duch może właśnie powrócić. Jak zareaguje na to reszta świata?

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl