Przejdź do treści
E10 Odpowiedzią na monopol paliwowy Rosji?

E10 Odpowiedzią na monopol paliwowy Rosji?

Inwazja Rosji na Ukrainę zmusiła polskie władze do poszukiwania alternatywy dla rynku paliwowego. Dzięki wprowadzonym sankcjom przez Unię Europejską oraz chęci przeciwdziałaniu finansowania Państwa terroru jakim stała się w oczach władz Rosja, Rada Ministrów zapowiedziała rozpoczęcie prac nad zmianą ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Czy w ten sposób uda nam się ograniczyć import Paliw z Rosji?

Rząd zaczął debatować nad wprowadzeniem do powszechnego obrotu benzyny o nazwie E10. paliwo to nie jest niczym nowym. Można je tankować w wielu Państwach Unii Europejskiej. To co odróżnia E10 od standardowych paliw, to oczywiście jego skład. 90% tradycyjnej benzyny bezołowiowej oraz 10% domieszki bioetanolu. Taka mieszanka daje nam paliwo o zmniejszonej zawartości paliw kopalnych i może relatywnie wpłynąć na ilości importowanej ropy z Rosji. Dodatkowym plusem paliwa jest zmniejszona emisja gazów cieplarnianych do atmosfery. Co jednak jest najważniejsze dla statystycznego Kowalskiego, to fakt, że paliwo powinno być tańsze niż tradycyjna benzyna Pb95. Czy mamy więc idealną receptę na ograniczenie importu paliwa oraz jego cenę?

Niezupełnie. Mniejsza kaloryczność paliwa E10 oznacza konieczność mocniejszego wciskania gazu dla zachowania podobnych osiągów. Oszczędność na stacji, mogą więc okazać się tylko pozorne. Teoretycznie rzecz ujmując, bioetanol może mieć też negatywny wpływ na aluminiowe oraz gumowe komponenty silnika. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) zdążyło opublikować listę aut, do których można tankować benzynę E10. Ta jednak powinna być jeszcze skonsultowana z doradcami serwisowymi dla uzyskania pełnego spokoju kierowców. Wszak skutki wlewania tego paliwa do nieodpowiedniego silnika, mogą być opłakane.

Prace nad wprowadzeniem nowego paliwa w Polsce już się rozpoczęły. W przypadku akceptacji projektu, E10 znalazłoby się na stacjach dopiero w 2024 roku. Czy nowe paliwo okaże się dobrą alternatywą dla drogiej benzyny?

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl