Przejdź do treści
Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Zacznijmy od ekonomii wracając do kwestii paliw i inflacji, która dotyka nasz kraj. Polacy coraz bardziej odczuwają na własnej skórze wszelakiej maści drożyznę. Ceny na wszystkie produkty oraz usługi zdążyły już znacząco wzrosnąć w ostatnich miesiącach. Drożej jest w sklepach, ale również wszelkie ceny usług poszły w górę. Drożej jest też na stacjach paliw i to właśnie ten czynnik wspólnie z działaniami wojennymi za naszą wschodnią granicą, odgrywa istotną rolę, wzmacniając tempo inflacji. Po prostu energia potrzebna w każdym procesie produkcyjnym jest coraz droższa i ma to wpływ na ceny wszystkiego.

Powyższy akapit, to bardzo skrócony opis efektów działania inflacji i wpływu cen paliw na jej wzrost. Piszemy jednak dziś o tym dlatego, bo mamy kolejną, bardzo złą wiadomość dla kierowców. Tym razem chodzi o tych tankujących LPG.

Od początku inwazji Rosji na Ukrainę, nieprzerwanie mówi się o wzrostach w sektorze paliw, ale głównie analizuje się ceny benzyny i ropy naftowej. Pomijając fakt ceny dolara i ceny za baryłkę ropy, która w zasadzie ustabilizowała się do poziomów sprzed wojny, to największymi zwycięzcami w tym problemie są… koncerny paliwowe. Marża za sprzedaż paliw, wzrosła o kilkaset procent, a proceder podwyżek za węglowodory, dopiero się rozkręca.

W Polsce szalejące wzrosty cen paliw rząd stara się obniżać tarczą antyinflacyjną. Vat na paliwa wynosi obecnie 8% zamiast 23% sprzed kryzysu. Niestety wspomniana wyżej marża koncernów paliwowych… to już inna sprawa. Tarcza antyinflacyjna nie może jednak działać bez końca, a rząd dokręca śrubę i uruchamia nowy plan, który już teraz mrozi krew w żyłach wszystkich kierowców w Polsce bez wyjątku.

„Rezygnujemy do końca roku z gazu płynnego LPG, przygotowujemy infrastrukturę, kierunki importu po to, aby nie było importu z Rosji” powiedział na konferencji prasowej Premier Mateusz Morawiecki. Polski plan walki z Rosją jest najbardziej radykalny w całej Europie i najbardziej radykalny jaki można było przyjąć. LPG to paliwo, które ma znaczący wpływ w naszym kraju. To rynek ponad 3 mln aut zasilanych tym paliwem, ale także źródło ogrzewania dla wielu firm i gospodarstw domowych. Słowa Premiera wydają się jeszcze bardziej przybierać na sile, gdy spojrzymy w suche dane. Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) w 2020 roku zużycie LPG w Polsce było na poziomie 2,34 mln ton. Krajowa produkcja wynosiła około 0,53 mln ton, a import tego paliwa był na poziomie 2 mln ton. Co ciekawe, około 65% z tego importu stanowił przywóz z Rosji. Nadwyżkę ze zużycia, czyli około 0,2 mln ton, eksportowaliśmy do innych krajów. W prawdzie dane pochodzą sprzed 2 lat, ale niewiele zmieniło się w tym zakresie do czasu wybuchu wojny. Nie trudno się też domyślić, że z racji dobrze rozwiniętej infrastruktury, rosyjski gaz był najtańszy w imporcie. Strach się bać, jeśli rządowe deklaracje dojdą do skutku. Wszak na liście zakazanego importem i tranzytem przez Polskę ma się również znaleźć węgiel oraz koks z Rosji. Nie napawa to optymizmem i możemy być pewni, że „tanio, to już było”.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl