Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?
Dziś czas na wlanie trochę optymizmu w nasze zmotoryzowane serca. Ostatnio pisaliśmy o dość pesymistycznych sprawach, dlatego czas przerwać tę złą passę. Aby to uczynić, przenieśmy się na chwilę na rynek … oponiarski. Okazuje się, że świadomość Polskich kierowców na temat roli ogumienia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach wzrasta. Świadczyć o tym mają wyniki sprzedaży za I kwartał 2022 roku.
Analiza Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) pokazuje, że sprzedaż opon na początku 2022 roku wzrosła w zasadzie prawie w każdym segmencie dla samochodów osobowych. Najbardziej zauważalny wzrost względem poprzedniego roku zauważa się na rynku sprzedaży opon do aut dostawczych (+31%) oraz do samochodów typu SUV (+24%). Ogólnie branża notuje zwiększoną sprzedaż o 22% i jest to bardzo dobry prognostyk dla branży. Spore zwyżki widać również na polu opon motocyklowych (+17%). Jedyne spadki, które zanotował przemysł w I kwartale dotyczą opon do maszyn rolniczych (-11%). Zdaniem Piotra Sarneckiego, dyrektora PZPO, ujemny wynik dla rynku rolniczego najprawdopodobniej związany jest z sezonowością, a także zapowiedzią zmniejszonych inwestycji w rolnictwo. Wyniki sprzedaży mimo spadków na polu maszynowym, wyraźnie pokazują odbicie branży po kryzysie pandemicznym i mogą one świadczyć o tym, że rynek prężnie odbudowuje się po fali spadków.
Analiza pokazuje trend rosnącej świadomości, jak ważne dla bezpieczeństwa jest dobrej jakości ogumienie. Niestety jak wskazuje prezes PZPO – Radosław Bółkowski, ceny opon będą ciągle rosły. Jest to wynik rosnących cen surowców, a także energii będącej głównym czynnikiem wyrobu tego typu produktów.
Mimo pesymistycznych prognoz Radosława Bółkowskiego, cieszy fakt, że Polacy coraz częściej sięgają po dobrej jakości ogumienie. Analiza pokazuje znaczy wzrost sprzedaży opon klasy Premium, a najbardziej jest on zauważalny na rynku opon do samochodów ciężarowych oraz flotowych. Wyniki uświadamiają, że największe oszczędności mogą przynieść jedynie dobrej klasy opony, które są właściwie użytkowane. Analitycy PZPO zauważają podobny trend sprzedaży dla większości krajów europejskich. Udział opon klasy premium był w I kwartale 2022 roku wyższy o ponad 15% względem analogicznego okresu z roku poprzedniego. Podobnie też na tle całego kontynentu zachował się rynek rolniczy, który notował najniższe wyniki sprzedaży, bez tendencji wzrostowych.