Unia wprowadzi nowe obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów
Od maja 2022 roku, każdy nowy samochód będzie wyposażony w kilka dodatkowych systemów, które mają pomóc w ograniczeniu wypadków na drogach Unii Europejskiej. Liczby nie kłamią i choć przez ostatnie lata wskaźnik zabitych oraz ciężko rannych w wypadkach samochodowych kształtuje się podobnie, kolejno 25 tyś. oraz 135 tyś. – to koszt „obsługi” tych wypadków to suma ponad 100 mld Euro dla budżetu wspólnoty.
Odpowiednia analiza wypadków pod kątem ich przyczyn, pozwoliła odpowiednim organom, czyli stowarzyszeniu CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) wyodrębnić systemy, które mogłyby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Warunkiem wprowadzenia tych systemów miał być ich relatywnie nieduży koszt. Wszystko po to, żeby ceny nowych samochodów nie poszybowały w górę. Generalnie większość z zaproponowanych rozwiązań jest już znana z aut klasy premium, jednak Unia uważa, że technologia w nich zawarta może być tańsza. Analitycy szacują, że wprowadzenie owych rozwiązań może w praktyce podnieść ceny nowych aut w granicach od 300 do 400zł, czyli będzie to kwota raczej nie odczuwalna dla nabywców nowych samochodów.
Systemy o których mowa, to lista 9 rozwiązań, które w większości dobrze znamy:
- 1. System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu: rozwiązanie dobrze nam znane i uniemożliwiające autu niezamierzoną zmianę pasa ruchu
- 2. Zaawansowany system hamowania: system, który jako pierwszy wprowadziła firma Volvo. Auto automatycznie wykrywa możliwość zderzenia i uruchamia układ hamulcowy, aby zmniejszyć prędkość i nie doprowadzić lub zminimalizować skutki wypadku
- 3. Wykrywanie obiektów przy cofaniu: czyli system czujników lub kamera cofania
- 4. Awaryjny sygnał stopu – To system włączający dodatkowo tylne światła awaryjne, w momencie raptownego hamowania z dużych prędkości
- 5. Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi – to system, który monitoruje nasze skupienie na drodze i informuje odpowiednio, gdy zbyt często odwracamy wzrok i głowę od przedniej szyby
- 6. Monitorowanie senności i uwagi kierowcy – system znamy m.in. z Mercedesa, który monitoruje ruch naszych powiek. Jego działanie podobne jest do tego opisanego powyżej
- 7. Inteligentne dostosowanie prędkości – to ciekawy system, który korzysta z połączenia samochodu z siecią, radarami i danymi z map systemu. Znając odpowiednie ograniczenia prędkości na danym obszarze, wprowadza pedał gazu w wibracje w momencie kiedy przekroczymy dozwoloną prędkość
- 8. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon – To rozwiązanie, który ma poprawić możliwości montażu alkomatów, blokujących zapłon w samochodzie.
- 9. Rejestrator danych na temat wypadków – to ostatni system, znany dotychczas z samolotów. To nic innego jak tzw. „Czarna skrzynka” – jej zadaniem jest zbieranie danych na temat jazdy samochodu, po to aby ułatwić odpowiednim służbą badanie późniejszych przyczyn wypadków.
Alfred Franke, prezes CLEPA powiedział, że „Oprócz poprawy sytuacji na drogach, nowe przepisy przyniosą również skutki takie jak zmniejszenie zatłoczenia dróg, emisji CO2, potrzeb służb ratowniczych i powiązanych z tym kosztów ekonomicznych. Nowe wymogi bezpieczeństwa będą stymulować europejskie badania, rozwój i innowacje, przyczyniając się do generowania wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i inwestycji”. Wierzymy w słusznośc tej decyzji i jeśli faktycznie koszty nabycia nowych samochodów mają tylko nieznacznie wzrosnąć, to warto naszym zdaniem podjąć kolejną próbę ograniczenia wypadków występujących na drogach.