Przejdź do treści
Zima nadchodzi, a rynek sprzedaży aut … topnieje

Zima nadchodzi, a rynek sprzedaży aut … topnieje

Dziś trochę o prognozach i rozważaniu o nowych autach i ich sprzedaży. Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA), właśnie zrewidowało swoje wstępne przypuszczenia na temat rynku. Po sporych zawirowania z powodu pandemii Koronawirusa, ten w tym roku miał w końcu powrócić do właściwego stanu. Jak się jednak okazuję, nic bardziej mylnego. ACEA właśnie poprawia swoje wstępne szacunki i na koniec 2022 roku ponownie zakłada kurczenie się rynku. Ostatecznie przełoży się to na spadek rzędu 1% co w praktyce oznacza poziom 9,6 mln aut.

Z pewnością wartość ta niewiele mówi przeciętnemu Kowalskiemu, ale zakładając rok bazowy na 2019 (ostatni przed Covid-19), oznacza to skurczenie rynku dokładniej o 26% przez ostatnie 3 lata. Oczywiście nie sama pandemia, a jej skutki były katastrofalne dla samego rynku. Zerwane łańcuchy dostaw, ogólnoświatowa inflacja i obawy przed recesją stały się głównym hamulcowym sprzedaży aut. Rynek motoryzacyjny obniżył swoją produktywność, ale popyt zmniejszył się jeszcze bardziej.

ACEA wzywa europejskie elity do działań na rzecz ponownego ożywienia rynku motoryzacyjnego – proponuje przyspieszenie działań zmierzających do transformacji na rzecz elektromobilności oraz opracowanie ustawy o surowcach krytycznych i rozwoju infrastruktury ładowania. Jest to jednak „czcze gadanie”, bo problem wyraźnie zarysowuje się we wspomnianym wyżej popycie – tak twierdzi prawie połowa (48%) ankietowanych dealerów samochodowych przez firmy doradcze EY oraz DCG Dealer Consulting.

Analitycy EY twierdzą, że mamy aktualnie do czynienia z przegrzaniem rynku spowodowanym ich cenami. Średnia cena samochodu w Polsce to już ponad 130 tyś zł. Większość zakupu nowych aut odbywa się na kredyt, a ten stał się rekordowo drogi, przez rosnące stopy procentowe. Europejscy konsumenci boją się kupować nowych aut, ponieważ nie wiedzą, co przyniesie „jutro”. Dochodzimy do momentu, gdzie dealerzy będą musieli zacząć wprowadzać rabaty dla podbicia wciąż spadającej sprzedaży. W ślad za tym spodziewany jest też spadek cen na rynku wtórnym.

Wydaje się, że jeśli ciężkie czasy dla dealerów samochodowych są już za nami, to teraz jest czas na… jeszcze cięższe. Z poprzednim kryzysem salony sprzedaży poradziły sobie redukując rabaty, co z kolei podniosło marże dealerów i poprawiło przychody większości podmiotów na rynku. Teraz jednak definitywnie spada zainteresowanie konsumentów sprzedażą aut w ogóle. Prognozy gospodarcze dla obywateli EU nie wydają się optymistyczne na nadchodzące lata co definitywnie wpłynie również na szacunki sprzedaży aut. Czy to dobry prognostyk, przed spodziewaną transformacją? Na to pytanie póki co nie znamy odpowiedzi.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl