Przejdź do treści
W Polsce przybywa starych samochodów

W Polsce przybywa starych samochodów

foto: pixabay.com

Mocno wydrenowany rynek UE sprawia, że m.in. w Polsce ciągle rośnie średni wiek używanych samochodów. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), udział wwożonych do Polski samochodów powyżej 10 lat wzrósł w stosunku do tego samego okresu z poprzedniego roku prawie o 3%.

Statystyka jest jednak bardziej bolesna niż może się wydawać. W Polsce obecnie mamy prawie 38% samochodów w wieku ponad 20 lat ! Żaden inny kraj w Unii Europejskiej nie ma gorszego wyniku. Estończycy, którzy są oczko przed nami, mają ten wskaźnik na poziomie 31,5%. To również sporo, ale i tak to wciąż o 6,4% mniej niż u nas. W Finlandii co czwarty samochód ma ponad 20 lat. Co jednak bardzo ciekawe, Finlandia to kraj, który może poszczycić się wysoką oceną bezpieczeństwa na drogach. Polska boryka się jeszcze z jednym problemem, wzmagającym siłę powyższego zjawiska. Wciąż bardzo łatwo u nas w kraju „zaliczyć” przegląd techniczny, nawet gdy stan auta może budzić podejrzenia. Panujący Rząd miał pomysły na uszczelnienie przepisów dotyczących badań technicznych, jednak ustawa została bez wyjaśnienia zdjęta z obrad Sejmu.

Jedno z pierwszych miejsc w całej Unii zajmujemy jednak w kategorii najbardziej zmotoryzowanego społeczeństwa Europy. Średnio na 1000 mieszkańców mamy 642 samochody. Pisaliśmy niedawno o tym krótki wpis w ramach myślenia mikroekonomicznego. W podejściu makroekonomicznym, zajmujemy 3 miejsce w rankingu ex aequo ze wspomnianą powyżej Finlandią. W rankingu przodują mieszkańcy Luksemburga, gdzie w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, wynik wynosi 681 samochodów. Drugie miejsce należy do Cypryjczyków, którzy wyprzedają nas dokładnie o 3 samochody więcej w przeliczeniu na 100 mieszkańców (645). Odwrotna sytuacja dotyczy Rumunów gdzie na 1000 mieszkańców przypada „jedynie” 357 samochodów. Przed nimi plasują się nasi wschodni sąsiedzi – Łotysze z wynikiem 381 aut i Węgrzy z wynikiem 390 samochodów na tysiąc mieszkańców.

W Polsce w ostatnim roku o 1,2% zmalał udział importowanych samochodów nie przekraczających 4 lat. Na dzień dzisiejszy całościowy udział samochodów, które nie przekraczają 2 lat sięga około 6%. Wraz z autami, które nie przekraczają 5 lat daje to wynik nieco ponad 11%. Na tle prowadzącego w rankingu Księstwa Luksemburg i Irlandii, wynik jest marny, ponieważ w obu tych krajach ponad połowa samochodów to auta nie przekraczające 5 lat. Dodatkowo w Luksemburgu prawie 30% to auta do 2 lat. Bardzo dobre wskaźniki posiadają również Belgia i Dania gdzie udział samochodów do 5 lat jest na poziomie około 45% oraz Austria, Szwecja, Lichtenstein, Francja, a także Szwajcaria, Francja i Niemcy gdzie wyniki mówią o udziale około 30%. Z pewnością nie mamy powodów do dumy, wszak przytłacza nas potężna ilość starych samochodów jeżdżących po drogach. Oczywiście nie jest to wyznacznikiem, ale przekłada się to również w dużej mierze na bezpieczeństwo na drogach. Samochodów, które mają do 5 lat jest mniej tylko na Łotwie w Rumunii i na Litwie. To właśnie śmiertelność

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji. Kto …

Czytaj więcej
E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

Odpocznijmy trochę od nowych przepisów, mandatów i szalonych pomysłów Unii Europejskiej. Dziś przenieśmy się w temat przyszłości i jej niecodziennych pomysłów na „umilanie” nam życia. Kto z nas jechał kiedyś na wakacje do Zakopanego i w Poroninie nie zauważył żadnego Billboard’u przy drodze? Z pewnością ciężko znaleźć taką osobę bo Zakopane i okolice słyną z …

Czytaj więcej
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu. Zacznijmy od początku. Prawie …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl