Przejdź do treści
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. Ich przekonać jest znacznie trudniej.

Jak pokazują sondaże na tematy dotyczące dofinansowania do używanych elektryków – niewielu konsumentów jest zainteresowana takimi dotacjami. Jeszcze gorzej wygląda sam rynek używanych elektryków. Liczba tego typu samochód na koniec kwietnia 2024 roku wynosiła 4392 sztuki na portalu otomoto – i co ciekawe jest to wzrost o 75% do tego samego okresu rok wcześniej. Wzrasta więc podaż, natomiast niema popytu. Nie inaczej jest za naszą zachodnią granicą. Według raportu Niemieckiego Funduszu Samochodowego (DAT), ceny używanych samochodów elektrycznych osiągnęły w Niemczech rekordowo niski poziom, średnio o około 10% niższy niż ceny samochodów spalinowych a i tak niemieccy konsumenci wybierają tradycyjne auta spalinowe. Eksperci DAT zauważają, że kupujący boją się inwestować w technologię, która może szybko zostać zastąpiona przez bardziej zaawansowane rozwiązania. Istnieje także obawa, że nabywany pojazd jest już przestarzały, na przykład pod względem zasięgu.

Jeszcze 2-3 lata temu pierwsza fala entuzjastów elektromobilności kupowała bardzo dużą ilość elektryków w leasing. Dziś właśnie ta grupa stanowi najliczniejszą na rynku wtórym. Oczywiście dzisiejsza technologia znacząco różni się od tej sprzed 3 lat. Wciąż oczywiście daleko jej do doskonałości, ale osiągi pojazdów z tamtego okresu znacząco odstają od dzisiejszych możliwości silników i baterii elektrycznych. To kolejny z minusów, który odstrasza potencjalnych nabywców od zakupu używanych elektryków. Sytuacji nie poprawiają też sami dealerzy. Badania przeprowadzone na kilku europejskich rynkach wskazują, że aż 68,7% dealerów samochodowych nie akceptuje używanych samochodów elektrycznych w swojej ofercie.

Ten sam procent (70%) dealerów przyznaje, że sprzedaż nowych samochodów elektrycznych również generalnie przynosi straty – niezależnie od modelu. Sprzedaż nowych aut elektrycznych w maju 2024 roku spadła o 31% w porównaniu do tego samego miesiąca w poprzednim roku. Brak dopłat oraz rosnąca niechęć do zakupu pojazdów elektrycznych tylko pogłębiają ten problem. Producenci próbują zachęcić konsumentów oferując hojne gwarancje oraz certyfikaty stanu baterii. Mimo to, rynek używanych samochodów elektrycznych nadal pozostaje w stagnacji. Nowy problem, który generuje cała branża to „cmentarzyska” używanych elektryków niezdolnych do dalszej jazdy. Te przybierają na swojej masie w zastraszającym tempie, a słabnący popyt na tego typu używane samochody nie poprawia również sytuacji na rynku używanych części.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl