Przejdź do treści
Strefy Czystego Transportu. Wdrożenie planu jeszcze w tym roku

Strefy Czystego Transportu. Wdrożenie planu jeszcze w tym roku

Prace nad nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wciąż trwają. Temat jest dość pilny, ponieważ pierwsze takie miejsca w Polsce mają pojawić się jeszcze w tym roku. Temat Stref jest u nas znaczący, ponieważ według przepisów ma on dotyczyć miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Nikomu z nas nie trzeba tłumaczyć, że do programu „łapie się” zarówno Gdynia, jak i Gdańsk… a oprócz tego, jeszcze 35 innych miast! Oprócz tych największych jak Białystok, Bydgoszcz, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin czy Warszawa, znalazły by się również w programie m.in. Częstochowa, Kielce, Koszalin czy Toruń. Co ciekawe, każde miasto, które posiada mniejszą ilość mieszkańców, ale wykaże chęć wprowadzenia Stref Czystego Transportu, będzie mogło to zrobić. Jak się okazuje, stworzenie takich stref nie będzie jednak przymusowe. Stanie się to dopiero pod pręgieżem Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, kiedy ten stwierdzi, że w trakcie badania średniorocznego stężenia poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2, dane miasto przekracza dopuszczalne normy. Wówczas Inspektorat bezwzględnie nakaże stworzenie takich stref. Miasto będzie miało na to 12 miesięcy.

Co na to mieszkańcy miast? Okazuje się, że jak to zwykle bywa, mamy tu do czynienia z małym deszczem z dużej chmury. Pomysł rządu zakłada wprowadzenie 5 klas czystości dla każdego miasta oraz 3 strefy. Wjazd do poszczególnych stref, będzie zależał od normy Euro każdego pojazdu. Zielona, czyli ta najbardziej Eko, będzie wpuszczać tylko auta zeroemisyjne – czyli np. elektryczne lub wodorowe. Do strefy żółtej będą mogły wjechać Diesle spełniające normę Euro 6 i pojazdy benzynowe z normą Euro 4, ale zasilane gazem LNG lub CNG. Do strefy niebieskiej mają wjechać auta benzynowe spełniające normy Euro 5. Co ciekawe każde miasto, będzie mogło modyfikować te „ustawienia” i już szeroko mówi się o tym, że będą one chciały dać ciche przyzwolenie dla silników z normą Euro 4, których w Polsce wciąż jest bardzo dużo. W Polsce zarejestrowanych jest 23,4 mln aut osobowych. Większość z nich posiada napęd konwencjonalny. Prawie 19mln z wszystkich zarejestrowanych aut ma ponad 10 lat. To stwarza nadzieję, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Miasta po prostu będą musiały ugiąć się pod statystykami z danego regionu. Należy też pamiętać o tym, że wjazd starym autem do miasta nadal będzie możliwy, jednak właściciel takiego „klasyka” będzie musiał zapłacić za taką możliwość. Opłata ta jest jeszcze dyskutowana, ale wynosić ma nie więcej niż 2,50zł za godzinę lub w przypadku abonamentu nie więcej niż 500zł miesięcznie. Opłatę będzie pobierał wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Wjazd do strefy bez aktualnego zezwolenia ma kosztować nas 500zł mandatu. Jak rozróżniane mają być auta? Wszystko ma się odbywać na przeglądach okresowych gdzie każdy kierowca będzie mógł nabyć specjalną naklejkę na szybę świadczącą o normie emisji spalin samochodu. Naklejka ma kosztować maksymalnie 5zł, a pieniądze z jej zakupu mają zasilić budżet Państwa.

Wracając do samych przepisów, sprawą oczywistą jest, że ustawa ma przekonywać ludzi do zakupu aut elektrycznych. Zostały w niej ustalone nowe zmiany, które mają się do tego przyczynić. Przede wszystkim najistotniejszą z nich jest ta, że auta z instalacją LPG zostały wykreślone z listy napędów ekologicznych. Rzecz jasna taka sytuacja nie spodobała się właścicielom takich pojazdów – a tych w Polsce nie brakuje. Uzasadnione zostało to tym, że emitują one szkodliwe substancje takie jak np. tlenek węgla czy tlenki azotu.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl