Przejdź do treści
Strefy czystego transportu w Trójmieście?

Strefy czystego transportu w Trójmieście?

Ekologia jest wciąż modnym i lansowanym tematem na salonach. Z jednej strony to słuszne, bo od czasu rewolucji paliwowej nasza planeta jest coraz bardziej zanieczyszczona… z kolei inna kwestią jest to, że i w tym przypadku są firmy, które kontroluje się gorzej i lepiej, a tam gdzie chodzi o o wielkie układy, pojawia się polityka. Mamy równych i „równiejszych”, ale to nie miejsce na rozważania o gospodarce, a o ewentualny jej wpływ na motoryzację. W temacie ekologii motoryzacja stanowi jednak dość znaczący sektor wpływający na nią bezpośrednio. Klimat się ociepla i z tym już chyba nikt nie dyskutuje. Działania ekologów naciskają na rządy Państw by coś robiły w tym temacie. Eko-szaleństwo dotarło oczywiście również do Polski, a wraz z nim projekt stref czystego transportu, które mają być obowiązkowe i mają dotyczyć każdej gminy powyżej 100 tysięcy mieszkańców… czyli do programu załapałoby się całe trójmiasto.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma pomysł żeby po zielonych strefach mogły poruszać się wyłącznie pojazdy elektryczne, niskoemisyjne oraz… te z instalacją LPG. Choć te ostatnie mogą budzić mieszane uczucia wśród pokrzywdzonych kierowców, to jednak należy w tym miejscu wspomnieć, że samochody zasilane LPG emitują do 20% mniej dwutlenku węgla i 90% mniej cząsteczek stałych w porównaniu do aut bez instalacji gazowej. Oprócz tego emitują zdecydowanie mniej cząstek stałych i tlenków azotu. To chyba wystarczająca rekomendacja by zrozumieć ten fenomen. Argument Ministerstwa Klimatu i Środowiska wydaje się więc bardzo słuszny i szczególnie optymistyczny dla ogromnej rzeszy polskich kierowców, którzy korzystają z dobrodziejstw instalacji gazowych w swoich samochodach. Tych na naszych drogach nie brakuje, ponieważ Polska znajduje się szczycie europejskich Państw, które pokochały LPG.

Przygotowywany projekt zakłada, ze każda z 37 gmin w Polsce, która „łapie” się do głównego wyznacznika (liczba mieszkańców powyżej 100tyś) będzie miała obowiązek, stworzenia tzn. zielonych stref w centrach dużych miast. Jak wspominamy na początku tego newsa – po tych strefach mogłyby poruszać się tylko pojazdy niskoemisyjne. Oczywiście głównym celem wprowadzenia takich stref jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w dużych aglomeracjach miejskich. Ministerstwo zakłada jednak pewne odstępstwa od normy, które oczywiście dotyczyć mają mieszkańców owych stref. Ci, nie rzadko korzystają tradycyjnych aut spalinowych – niekoniecznie zasilanych LPG. W tych kwestiach resort nie odniósł się konkretnie do tematu, ale zapowiada, że planuje dać radom gmin i miast sporą dowolność przy nadawaniu uprawnień mieszkańcom zielonych stref. Sprawa jest rozwojowa i będziemy was informować o zmianach w tej materii, aczkolwiek sądzimy że projekt jest w zasadzie pewny – wzorem innych wielkich aglomeracji Unii Europejskiej gdzie już dziś powstają strefy wolne od aut spalinowych.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl