Przejdź do treści
Starsi kierowcy, to lepsi kierowcy.

Starsi kierowcy, to lepsi kierowcy.

Alarmujące doniesienia z za zachodniej granicy. Czy tak jak cała kultura zachodu tak będzie i z nową plagą aktualnie szerzącą się na niemieckich drogach. Już nie tylko nadmierna prędkość oraz inne wykroczenia drogowe to problemy drogówki na tamtejszych terenach. Według danych opublikowanych przez niemiecki magazyn „Spiegel”, w 2023 roku w Niemczech odnotowano 6187 przypadków nielegalnych wyścigów samochodowych i jest to wzrost o 10,3% w stosunku do poprzedniego roku. W samym Berlinie doszło do 593 takich incydentów. Oczywiście w zdecydowanej większości proceder ten przypisywany jest młodym mężczyznom poniżej 25 roku życia. Berlińskie Centrum Nauki Badań Społecznych pod przewodnictwem Andreasa Knie bije na alarm a Rząd niemiecki zapowiada przyjrzenie się wnioskom grupy badaczy.

Pada sugestia, że tylko zdecydowane kroki mogłyby wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach i będą one niezbędne jeśli sytuacja się nie zmieni. Najistotniejszym postulatem jest to, żeby „mężczyźni mogli otrzymywać prawo jazdy w późniejszym wieku – na przykład dopiero po ukończeniu 26. roku życia” – powiedział Knie w wywiadzie dla Rundfunk Berlin-Brandenburg. Według Knie, takie rozwiązanie mogłoby zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem młodych, niedoświadczonych kierowców. Proponuje również alternatywne podejście, oparte na systemie stosowanym w przypadku motocykli. Na przykład uzyskanie pełnego prawa jazdy na motocykle (kategorii A) możliwe jest dopiero po ukończeniu 24 lat. Podobne zasady mogłyby obowiązywać w przypadku samochodów, stopniowo zwiększając uprawnienia kierowców w zależności od wieku i doświadczenia.

Kontrowersyjna idea wprowadzenia ograniczeń wiekowych dla mężczyzn może budzić sprzeciw ze względu na jej potencjalnie dyskryminacyjny charakter. Jednak Knie zwraca uwagę, że statystyki nie pozostawiają złudzeń: młodzi mężczyźni dominują w niechlubnych rankingach sprawców wypadków związanych z nadmierną prędkością i brawurą na drodze. Czy wobec tego, proponowane rozwiązanie mogłyby realnie poprawić sytuację na niemieckich drogach i… w ogóle na drogach? Dyskusja na ten temat z pewnością będzie budzić emocje.

W wielu krajach coraz większy nacisk kładzie się na edukację kierowców i zaostrzenie przepisów dotyczących niebezpiecznej jazdy. Piszemy o tym dlatego, ponieważ w Niemczech trwa dyskusja, a Polska nie jest w tym zestawieniu odosobniona. Tylko w pierwszym półroczu 2023 roku policja przeprowadziła ponad 8200 kontroli związanych z nielegalnymi wyścigami, a ponad 9100 osób zostało wylegitymowanych. Ostatnie tragiczne wydarzenia w Warszawie, również miały w tle podtekst nielegalnych wyścigów samochodowych co otworzyło dyskusje na temat. Aktualnie prowadzone są działania, aby nielegalne wyścigi samochodowe traktować jako przestępstwo drogowe, a nie jedynie wykroczenie jak jest do tej pory. To w konsekwencji doprowadzi do znacząco wyższych kar za uczestnictwo w takim procederze, oraz stanie się przesłanką dla innych. Czy jednak w konsekwencji rząd pójdzie o krok dalej i podobnie jak w Niemczech, będzie rozważać kwestie wieku jako czynnik nadawania uprawnień dla młodocianych kierowców?

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl