Przejdź do treści
Przepisowy powrót do przeszłości, czyli najlepsze są te rozwiązania, które znamy.

Przepisowy powrót do przeszłości, czyli najlepsze są te rozwiązania, które znamy.

Przeważnie piszemy na naszym blogu o sprawach, które stanowią spore zmiany dla świata motoryzacji i kierowców. Można odnieść wrażenie, że w większości wpisów, traktuje o tym, że „dobrze, to już było” i teraz już tylko idzie złe. Na przekór temu, postanowiliśmy dziś tchnąć trochę dobrych informacji.

Sejm uchwalił niedawno kolejne zmiany w prawie o ruchu drogowym. Wielu kierowców ucieszą się z nowych przepisów. Okazuje się, że wycofano się z pomysłu kasowania punktów karnych po 2 latach i sytuacja ma wrócić do starych zasad, kiedy to znikały one z naszego konta już po roku. To bardzo dobra wiadomość, przy czym jest w niej małe odstępstwo od normy. Okazuje się, że wszyscy kierowcy, którzy „zarobili” swoje punkty karne od 17 września 2022 roku (czyli od czasu zmiany przepisów) do czasu wejścia w życie ich nowelizacji – a ta ma mieć trzymiesięczne vacatio legis, będą niestety skazani na dwuletni termin wygaśnięcia punktów karnych. Trzeba jednak przyznać, że to i tak mała „cena” dobrej zmiany.

To nie koniec dobrych wiadomości. Wracają kursy pozwalające na redukcję punktów karnych. W prawdzie nowe/stary przepisy czekają jeszcze na swoje rozstrzygnięcie w senacie i późnej u Prezydenta, ale to kolejny dobry krok dla niesfornych kierowców. Kursy będą pozwalały na jednorazową redukcję 6 punktów karnych. Możliwe będzie podejście do niego 2 razy w roku, co sumarycznie ma pozwolić na redukcję 12 punktów. Podobnie jak w przypadku okresu ważności punktów karnych, tak i tutaj niemożliwe będzie odbycie takich spotkań dla kierowców, którzy zebrali swoje punkty w okresie obowiązywania nowych przepisów – traktujących o 2 letnim okresie przedawniania punktów i zakazu organizowania kursów dokształcających. Również kierowcy posiadający swoje prawo jazdy nie dłużej niż rok czasu, nie będą mogli skorzystać z kursów reedukacyjnych.

Tyle jeśli chodzi o polskie „podwórko”. W Unijnych przepisach drogowych, również zachodzą zmiany. Te jednak nie są już tak optymistyczne dla kierowców – zwłaszcza tych starszych. Okazuje się, że według badań seniorska grupa wiekowa stwarza takie samo zagrożenie na drogach jak młodociani kierowcy między 18stym a 24tym rokiem życia. W związku z projektem „wizja zero”, która traktuje o tym, by drastycznie zmniejszać liczbę wypadków drogowych Komisja Europejska planuje wprowadzenie specjalnych testów psychologicznych oraz kursów odświeżających dla seniorów. Póki co nie jest znany jeszcze konkretny zakres jaki miałby objąć owe kursy i badania, ale wiemy, że pod uwagę brany jest przedział wiekowy między 65 a 75 rokiem życia. Trwa jeszcze spór o to, jak długo mają obowiązywać pozytywne wyniki kursów i badań. Najczęściej mówi się o 5cio letnim terminie obowiązywania pozwolenia na jazdę, ale bardziej radykalne głosy biorą pod uwagę również roczne i 2 letnie pozwolenia – miałyby one być ustosunkowane odpowiednio do wieku kierowcy.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl