Przejdź do treści
Przepisowy powrót do przeszłości, czyli najlepsze są te rozwiązania, które znamy.

Przepisowy powrót do przeszłości, czyli najlepsze są te rozwiązania, które znamy.

Przeważnie piszemy na naszym blogu o sprawach, które stanowią spore zmiany dla świata motoryzacji i kierowców. Można odnieść wrażenie, że w większości wpisów, traktuje o tym, że „dobrze, to już było” i teraz już tylko idzie złe. Na przekór temu, postanowiliśmy dziś tchnąć trochę dobrych informacji.

Sejm uchwalił niedawno kolejne zmiany w prawie o ruchu drogowym. Wielu kierowców ucieszą się z nowych przepisów. Okazuje się, że wycofano się z pomysłu kasowania punktów karnych po 2 latach i sytuacja ma wrócić do starych zasad, kiedy to znikały one z naszego konta już po roku. To bardzo dobra wiadomość, przy czym jest w niej małe odstępstwo od normy. Okazuje się, że wszyscy kierowcy, którzy „zarobili” swoje punkty karne od 17 września 2022 roku (czyli od czasu zmiany przepisów) do czasu wejścia w życie ich nowelizacji – a ta ma mieć trzymiesięczne vacatio legis, będą niestety skazani na dwuletni termin wygaśnięcia punktów karnych. Trzeba jednak przyznać, że to i tak mała „cena” dobrej zmiany.

To nie koniec dobrych wiadomości. Wracają kursy pozwalające na redukcję punktów karnych. W prawdzie nowe/stary przepisy czekają jeszcze na swoje rozstrzygnięcie w senacie i późnej u Prezydenta, ale to kolejny dobry krok dla niesfornych kierowców. Kursy będą pozwalały na jednorazową redukcję 6 punktów karnych. Możliwe będzie podejście do niego 2 razy w roku, co sumarycznie ma pozwolić na redukcję 12 punktów. Podobnie jak w przypadku okresu ważności punktów karnych, tak i tutaj niemożliwe będzie odbycie takich spotkań dla kierowców, którzy zebrali swoje punkty w okresie obowiązywania nowych przepisów – traktujących o 2 letnim okresie przedawniania punktów i zakazu organizowania kursów dokształcających. Również kierowcy posiadający swoje prawo jazdy nie dłużej niż rok czasu, nie będą mogli skorzystać z kursów reedukacyjnych.

Tyle jeśli chodzi o polskie „podwórko”. W Unijnych przepisach drogowych, również zachodzą zmiany. Te jednak nie są już tak optymistyczne dla kierowców – zwłaszcza tych starszych. Okazuje się, że według badań seniorska grupa wiekowa stwarza takie samo zagrożenie na drogach jak młodociani kierowcy między 18stym a 24tym rokiem życia. W związku z projektem „wizja zero”, która traktuje o tym, by drastycznie zmniejszać liczbę wypadków drogowych Komisja Europejska planuje wprowadzenie specjalnych testów psychologicznych oraz kursów odświeżających dla seniorów. Póki co nie jest znany jeszcze konkretny zakres jaki miałby objąć owe kursy i badania, ale wiemy, że pod uwagę brany jest przedział wiekowy między 65 a 75 rokiem życia. Trwa jeszcze spór o to, jak długo mają obowiązywać pozytywne wyniki kursów i badań. Najczęściej mówi się o 5cio letnim terminie obowiązywania pozwolenia na jazdę, ale bardziej radykalne głosy biorą pod uwagę również roczne i 2 letnie pozwolenia – miałyby one być ustosunkowane odpowiednio do wieku kierowcy.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji. Kto …

Czytaj więcej
E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

Odpocznijmy trochę od nowych przepisów, mandatów i szalonych pomysłów Unii Europejskiej. Dziś przenieśmy się w temat przyszłości i jej niecodziennych pomysłów na „umilanie” nam życia. Kto z nas jechał kiedyś na wakacje do Zakopanego i w Poroninie nie zauważył żadnego Billboard’u przy drodze? Z pewnością ciężko znaleźć taką osobę bo Zakopane i okolice słyną z …

Czytaj więcej
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu. Zacznijmy od początku. Prawie …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl