Przejdź do treści
Przepisowy powrót do przeszłości, czyli najlepsze są te rozwiązania, które znamy.

Przepisowy powrót do przeszłości, czyli najlepsze są te rozwiązania, które znamy.

Przeważnie piszemy na naszym blogu o sprawach, które stanowią spore zmiany dla świata motoryzacji i kierowców. Można odnieść wrażenie, że w większości wpisów, traktuje o tym, że „dobrze, to już było” i teraz już tylko idzie złe. Na przekór temu, postanowiliśmy dziś tchnąć trochę dobrych informacji.

Sejm uchwalił niedawno kolejne zmiany w prawie o ruchu drogowym. Wielu kierowców ucieszą się z nowych przepisów. Okazuje się, że wycofano się z pomysłu kasowania punktów karnych po 2 latach i sytuacja ma wrócić do starych zasad, kiedy to znikały one z naszego konta już po roku. To bardzo dobra wiadomość, przy czym jest w niej małe odstępstwo od normy. Okazuje się, że wszyscy kierowcy, którzy „zarobili” swoje punkty karne od 17 września 2022 roku (czyli od czasu zmiany przepisów) do czasu wejścia w życie ich nowelizacji – a ta ma mieć trzymiesięczne vacatio legis, będą niestety skazani na dwuletni termin wygaśnięcia punktów karnych. Trzeba jednak przyznać, że to i tak mała „cena” dobrej zmiany.

To nie koniec dobrych wiadomości. Wracają kursy pozwalające na redukcję punktów karnych. W prawdzie nowe/stary przepisy czekają jeszcze na swoje rozstrzygnięcie w senacie i późnej u Prezydenta, ale to kolejny dobry krok dla niesfornych kierowców. Kursy będą pozwalały na jednorazową redukcję 6 punktów karnych. Możliwe będzie podejście do niego 2 razy w roku, co sumarycznie ma pozwolić na redukcję 12 punktów. Podobnie jak w przypadku okresu ważności punktów karnych, tak i tutaj niemożliwe będzie odbycie takich spotkań dla kierowców, którzy zebrali swoje punkty w okresie obowiązywania nowych przepisów – traktujących o 2 letnim okresie przedawniania punktów i zakazu organizowania kursów dokształcających. Również kierowcy posiadający swoje prawo jazdy nie dłużej niż rok czasu, nie będą mogli skorzystać z kursów reedukacyjnych.

Tyle jeśli chodzi o polskie „podwórko”. W Unijnych przepisach drogowych, również zachodzą zmiany. Te jednak nie są już tak optymistyczne dla kierowców – zwłaszcza tych starszych. Okazuje się, że według badań seniorska grupa wiekowa stwarza takie samo zagrożenie na drogach jak młodociani kierowcy między 18stym a 24tym rokiem życia. W związku z projektem „wizja zero”, która traktuje o tym, by drastycznie zmniejszać liczbę wypadków drogowych Komisja Europejska planuje wprowadzenie specjalnych testów psychologicznych oraz kursów odświeżających dla seniorów. Póki co nie jest znany jeszcze konkretny zakres jaki miałby objąć owe kursy i badania, ale wiemy, że pod uwagę brany jest przedział wiekowy między 65 a 75 rokiem życia. Trwa jeszcze spór o to, jak długo mają obowiązywać pozytywne wyniki kursów i badań. Najczęściej mówi się o 5cio letnim terminie obowiązywania pozwolenia na jazdę, ale bardziej radykalne głosy biorą pod uwagę również roczne i 2 letnie pozwolenia – miałyby one być ustosunkowane odpowiednio do wieku kierowcy.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl