Przepisowy powrót do przeszłości, czyli najlepsze są te rozwiązania, które znamy.
Przeważnie piszemy na naszym blogu o sprawach, które stanowią spore zmiany dla świata motoryzacji i kierowców. Można odnieść wrażenie, że w większości wpisów, traktuje o tym, że „dobrze, to już było” i teraz już tylko idzie złe. Na przekór temu, postanowiliśmy dziś tchnąć trochę dobrych informacji.
Sejm uchwalił niedawno kolejne zmiany w prawie o ruchu drogowym. Wielu kierowców ucieszą się z nowych przepisów. Okazuje się, że wycofano się z pomysłu kasowania punktów karnych po 2 latach i sytuacja ma wrócić do starych zasad, kiedy to znikały one z naszego konta już po roku. To bardzo dobra wiadomość, przy czym jest w niej małe odstępstwo od normy. Okazuje się, że wszyscy kierowcy, którzy „zarobili” swoje punkty karne od 17 września 2022 roku (czyli od czasu zmiany przepisów) do czasu wejścia w życie ich nowelizacji – a ta ma mieć trzymiesięczne vacatio legis, będą niestety skazani na dwuletni termin wygaśnięcia punktów karnych. Trzeba jednak przyznać, że to i tak mała „cena” dobrej zmiany.
To nie koniec dobrych wiadomości. Wracają kursy pozwalające na redukcję punktów karnych. W prawdzie nowe/stary przepisy czekają jeszcze na swoje rozstrzygnięcie w senacie i późnej u Prezydenta, ale to kolejny dobry krok dla niesfornych kierowców. Kursy będą pozwalały na jednorazową redukcję 6 punktów karnych. Możliwe będzie podejście do niego 2 razy w roku, co sumarycznie ma pozwolić na redukcję 12 punktów. Podobnie jak w przypadku okresu ważności punktów karnych, tak i tutaj niemożliwe będzie odbycie takich spotkań dla kierowców, którzy zebrali swoje punkty w okresie obowiązywania nowych przepisów – traktujących o 2 letnim okresie przedawniania punktów i zakazu organizowania kursów dokształcających. Również kierowcy posiadający swoje prawo jazdy nie dłużej niż rok czasu, nie będą mogli skorzystać z kursów reedukacyjnych.
Tyle jeśli chodzi o polskie „podwórko”. W Unijnych przepisach drogowych, również zachodzą zmiany. Te jednak nie są już tak optymistyczne dla kierowców – zwłaszcza tych starszych. Okazuje się, że według badań seniorska grupa wiekowa stwarza takie samo zagrożenie na drogach jak młodociani kierowcy między 18stym a 24tym rokiem życia. W związku z projektem „wizja zero”, która traktuje o tym, by drastycznie zmniejszać liczbę wypadków drogowych Komisja Europejska planuje wprowadzenie specjalnych testów psychologicznych oraz kursów odświeżających dla seniorów. Póki co nie jest znany jeszcze konkretny zakres jaki miałby objąć owe kursy i badania, ale wiemy, że pod uwagę brany jest przedział wiekowy między 65 a 75 rokiem życia. Trwa jeszcze spór o to, jak długo mają obowiązywać pozytywne wyniki kursów i badań. Najczęściej mówi się o 5cio letnim terminie obowiązywania pozwolenia na jazdę, ale bardziej radykalne głosy biorą pod uwagę również roczne i 2 letnie pozwolenia – miałyby one być ustosunkowane odpowiednio do wieku kierowcy.