Polski rynek samochodów używanych, czyli gdzie warto pojechać po auto
Europejskie analizy od lat powtarzają to samo – Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych aut w Europie. Prawdą jednak jest to, rynek aut używanych dynamicznie się zmienia i coraz częściej na sprzedaż trafiają pojazdy młodsze i dobrze wyposażone. W porównaniu do początku tego roku, liczba ofert samochodów nie starszych niż pięć lat wzrosła o 5%. Jednocześnie zmniejszyła się liczba starszych modeli. Choć ceny samochodów używanych pozostają stabilne, mediana ich cen na platformie otomoto wzrosła o 5000 zł od początku 2024 roku. Wzrost ten nie wynika jednak z ogólnego podniesienia cen, lecz z większej liczby ofert młodszych i droższych pojazdów. Pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż aż o 15% więcej samochodów niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Gdzie więc z pomorskiego najlepiej wybrać się po samochód? Najwyższe ceny aut używanych odnotowano w województwie podlaskim, gdzie mediana wyniosła 52 500 zł. Stanowi to różnicę aż 14 600 zł względem sąsiadującego województwa warmińsko-mazurskiego. Podobne ceny jak na Warmii i Mazurach, można spotkać w województwie świętokrzyskim. Mediana cen w obu województwach wynosi 37 900 zł za samochód – nomen omen, oba województwa są najtańszymi miejscami na zakup używanego samochodu.
Rynek zaczyna obserwować coraz większą dynamikę wzrostu podaży na młodsze pojazdy. Ponad 15% wzrost tego typu pojazdów jest w dużej mierze wynikiem działań indywidualnych sprzedawców. Właściciele często sprzedają swoje samochody, jednocześnie poszukując nowszych modeli. Potwierdzają to dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), według których w sierpniu 2024 roku liczba rejestracji używanych aut przez osoby indywidualne wzrosła o 17% w porównaniu do ubiegłego roku.
Czas aktywności ogłoszeń wydłużył się nieznacznie. W przypadku użytkowników indywidualnych średni czas wynosił 42 dni, a dla biznesowych 45 dni. Wydłużenie było szczególnie widoczne w ofertach pojazdów z silnikiem diesla (o jeden dzień więcej niż w lipcu) oraz samochodów elektrycznych (o dwa dni). Podobny wzrost dotyczył ogłoszeń pojazdów typu mini, minivan oraz SUV.
Rynek aut używanych w Polsce nie przestaje się rozwijać, a zmieniające się preferencje sprzedających i kupujących wpływają na dynamiczne zmiany cen i dostępności pojazdów. Ciekawe odnotowania jest to, że raport Carfax zauważa, że mimo zauważalnych pozytywnych i dobrych dla środowiska trendów na rynku aut używanych, wciąż co trzecie auto z silnikiem diesla oraz co piąte benzynowe nie spełnia kryteriów stref czystego transportu, które wprowadzane są w coraz większej liczbie miast w Polsce.