Przejdź do treści
Polski akcent lekarstwem na problemy elektromobilności w Unii Europejskiej.

Polski akcent lekarstwem na problemy elektromobilności w Unii Europejskiej.

Jeśli chcemy przekonać obywateli Europy do przejścia na e-mobilność, nie możemy pozwolić na to, by podróżowali oni kilometrami szukając ładowarki. Nie powinni oni też czekać kolejne wieki, aż ich samochód się naładuje. Takie słowa przytoczył ostatnio dyrektor generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) – Sigrid de Vries. Działo się to na tydzień przed głosowaniem Parlamentu Europejskiego nad rozporządzeniem w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).

Wnioski dla elektromobilności w Europie wydają się być bardzo niepokojące. Na europejskich drogach nie ma wystarczającego liczby ładowarek. Jeszcze gorzej wygląda sprawa ich szybkości ładowania. Te dwa problemy w największym stopniu zagrażają zahamowaniem rozwoju rynku samochodów elektrycznych na kontynencie.

Czy naprawdę jest tak źle? Niestety tak. Według danych ACEA tylko 5 krajów dysponuje infrastrukturą w której na każde 100km przypada ponad 10 ładowarek. 17 krajów posiada mniej niż 5 punktów ładowania na 100km, a w sześciu z nich nie ma ani jednej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dla przykładu – w Holandii na każde 1,5 km drogi przypada jeden punkt ładowania. W znacznie większej Polsce z bardziej rozbudowaną siecią drogową, jeden punkt ładowania przypada na … 150km dróg krajowych. Na terenie całej Europy takich dysproporcji jest dużo więcej. Polska zajmuje 5 miejsce od końca na podstawie liczby ładowarek przypadających na 100km dróg. Gorzej od nas wypada tylko Estonia, Grecja, Cypr i Litwa.

Bardzo źle wygląda też sprawa samego ładowania. Urządzenia zdolne naładować auto z mocą ponad 22kW stanowią margines całej europejskiej sieci – jest to 1 ładowarka na każde 7 przypadających na trasie. Cała reszta to urządzenia zdolne ładować auta z mocą maksymalną do 22kW lub mniej. Spory odsetek stanowią ładowarki o małej mocy, które drastycznie wydłużają cały proces ładowania.

Wyniki ACEA pokazują, że Unia stoi przed wielkim problemem, ale co ciekawe jest nadzieja na lepsze jutro i to z Polskim akcentem. Operatorzy sieci ładowania GreenWay oraz IONITY planują zrealizować projekt budowy sieci szybkich ładowarek w całej Europie. Wspólnie powołali do życia konsorcjum o nazwie EXPAND-E. Oprócz wspomnianych firm w skład grupy wchodzić mają jeszcze operatorzy Fortis, Grid Telecom, K-Auto i Rennovatio. 3 letni plan zakłada budowę ponad 2000 ładowarek w sieci ponad 450 lokalizacji w 22 krajach. Projekt ma być realizowany przy wsparciu Unii Europejskiej, która ma przeznaczyć na ten cel 70 milionów Euro.

Do 2025 roku w Polsce w ramach realizacji projektu ma przybyć około 260 nowych punktów ładowania o mocy 150 kW. Kolejnych 10 punktów ma wspierać ładowanie z mocą 350kW potrzebne do zasilania aut dostawczych i ciężarowych. Mają być one zlokalizowane wzdłuż głównych sieci transportowych. Polska firma GreenWay ma spore doświadczenie w budowie i obsłudze infrastruktury samochodów elektrycznych. Na dzień dzisiejszy to lider Polskiego i Słowackiego rynku w branży. Trzymamy kciuki za powodzenie projektu.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Zostajemy jeszcze w temacie fotoradarów bo Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) ogłosił chęć rozbudowy całej sieci urządzeń kontrolujących prędkość na polskich drogach. Zapowiedź jest znacząca bo oscylować ma w granicach 120-160 nowych urządzeń. Według zastępcy GITD – Tomasza Połecia, Polska dąży do tego by posiadać około 11 tysięcy fotoradarów i dorównać systemowi włoskiemu. Tomasz 1Połeć …

Czytaj więcej
Fotoradary tracą cierpliwość!

Fotoradary tracą cierpliwość!

Jakiś czas temu pisaliśmy na naszym Blogu, że CANARD mocno wziął się za oprogramowanie swoich radarów. Wszystko to z uwagi na fakt, że polscy kierowcy mocno zwolnili po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących karania kierowców za wykroczenia drogowe. Fotoradary są przede wszystkim po to, żeby na nich zarabiać, a nie ostrzegać kierowców przed niebezpieczeństwem, …

Czytaj więcej
Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Toyota… to pierwsze co przychodzi do głowy największej liczbie Polaków, którzy decydują się na zakup nowego auta. Marka umacnia swoją przewagę nad konkurencją w ilości sprzedanych nowych aut, ale Polacy coraz chętniej kupują auta … z „drugiej ręki”. Rynek po pandemii COVID-19 zdołał już wrócić do sytuacji sprzed 2021 roku. Dostępność pojazdów poprawiła się, ceny …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl