Polska z Nagrodą PIN Award!
Zwykle jest tak, że jeśli piszemy o bezpieczeństwie na naszych drogach, to mamy dla was złe wiadomości. Tym razem będzie inaczej, ponieważ w końcu mamy się czym chwalić. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) przyznała nam główną nagrodę za zmniejszenie liczby ginących osób w wypadkach samochodowych w latach 2021-2022. W całej dekadzie, wyniki mieliśmy jeszcze lepsze. Co ciekawe, największy spadek tej wartości zaczęto notować od początku 2022 roku, kiedy to Rząd Polski zaostrzył kary za wykroczenia drogowe.
PIN Award – bo tak nazywa się przyznana nagroda jest międzynarodowym wyróżnieniem, które przyznawane jest krajom, które wykazują wyjątkowy postęp w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego. Otrzymanie tej nagrody przez Polskę, dowodzi że nasz kraj podejmuje skuteczne działania mające na celu ochronę życia i zdrowia kierowców, pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. PIN Award przyznawana jest od 2007 roku.
Szkoda, że w Polsce temat przeszedł trochę bez echa, ponieważ nagroda PIN Award to dobra wiadomość dla nas wszystkich. Od początku prowadzenia tego typu działań przez ETSC, Polska zwykle zajmowała ostatnie lokaty w zestawieniu. Drastyczna zmiana miała nadejść wraz z wprowadzeniem wspomnianych wyżej zmian w kodeksie drogowym. Statystyki nie pozostawiają wszelkich złudzeń. Tylko w 2022 roku na polskich drogach zginęło około 1900 osób. Przed 2021 rokiem było to rokrocznie około 3000 osób. Zmiany jeszcze dobitniej pokazuje statystyka liczby ofiar śmiertelnych na polskich drogach przypadających na milion mieszkańców. W 2022 roku wskaźnik ten wyniósł 50 na milion mieszkańców. Jeszcze w 2019 roku był on bliski 80.
Co ciekawe tylko 13 krajów zdołało odnotowało niewielki spadek liczby wypadków w odniesieniu do warunków panujących na drogach w trakcie minionej pandemii. Wśród nich znalazła się również Polska. Nasz kraj odnotował znaczący spadek liczby śmiertelnych wypadków w korelacji do lat sprzed pandemii. Pierwsze spływające dane z 2023 roku, świadczą o tym, że trend wciąż się utrzymuje. Póki co statystyki okazują się być jeszcze lepsze niż rok temu. Mniej śmiertelnych wypadków zanotowano jedynie na Litwie i Łotwie oraz na Cyprze. Łącznie w całej dekadzie Polska zredukowała liczbę zabitych na drogach o połowę. Taki wynik udało się powtórzyć tylko na Litwie, która swoją nagrodę otrzymała rok temu. Warto zauważyć, że metoda naszych wschodnich sąsiadów była łudząco podobna do Polskiej. Litwini najpierw drakońsko podnieśli kary za wykroczenia drogowe, a następnie rozwinęli znacząco sieć fotoradarów. Dziś jest ich kilkaset więcej niż w dużo większej Polsce.
Eksperci ETSC wymienili kilka kluczowych elementów, które wpłynęły na swój tegoroczny werdykt. Komisji spodobało się m.in. to, że Polska rozbudowuje sieć fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości. Ważnym był też fakt, że wprowadzamy kompleksowy Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030, który wyznacza cele zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych o 50 proc. Mamy zaplanowany czteroletni program budowy bezpiecznej infrastruktury drogowej.