Przejdź do treści
Polska liderem produkcji baterii do e-samochodów? Wszystko możliwe, że już niebawem.

Polska liderem produkcji baterii do e-samochodów? Wszystko możliwe, że już niebawem.

Unia Europejska lobbująca mocno za autami elektrycznymi i całą infrastrukturą do e-samochodów zdaje się mocno napędzać cały rynek, który mocno rośnie w siłę przez ostatnie lata. Rządowe dopłaty i specjalne programy wspierające „zielone samochody” przyczyniają się do potężnych inwestycji, które firmy są gotowe przeprowadzić, aby tylko nie wypaść z rynku. Właśnie taką inwestycją, opiewającą na bagatela 2,8 mld euro ma się stać rozbudowa fabryki baterii w Kobierzycach. Należy ona do koncernu LG Chem i po modernizacji będzie największym takim zakładem na świecie.

Co ciekawe, to nie jedyna inwestycja, która planuje rozwój gałęzi e-mobilności w Polsce. Brytyjska firma chemiczna Johnson Matthey, już w marcu 2019 roku, poinformowała, że posiada 43 hektary terenu gotowego pod budowę własnej fabryki. Ziemia ta znajduje się w Koninie. Firma chciałaby zajmować się produkcją katod niklowych do napędów w autach elektrycznych. Co ciekawe, termin rozpoczęcia produkcji szacowany jest na przełom 2021 i 2022 roku. Potencjalna wielkość produkcji może wynieść nawet 100. Tyś ton rocznie.

Kolejna inwestycja dotyczy Chińskiej firmy GUOTAI-HUARONG, która w Oławie chce produkować elektrolit do baterii. Obecnie trwają burzliwe konsultacje z władzami gminy Oławskiej o szkodliwość tej inwestycji dla środowiska. Wszystko jednak wskazuje na to, że inwestor dostanie zielone światło na rozpoczęcie budowy. Obecnie firma czeka na decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, bez której budowa nie może się rozpocząć.

Firmy z Państwa środka, szczególnie uważnie przyglądają się poczynaniom firmy GUOTAI-HUARONG, ponieważ uważają, że dotychczasowe inwestycje poczynione w Polsce (m.in. koreańska LG Chem) dają wiele korzyści, wynikających m.in. z lokalizacji naszego kraju. Umożliwiłoby to skrócenie łańcucha dostaw oraz zwiększyło udział w europejskim rynku. Dzięki dynamicznie rosnącej sprzedaży samochodów elektrycznych, właśnie Europa staje się najważniejszym rynkiem dla Chin. Szczególnie, że globalnie – jako kontynent produkujemy mało komponentów do aut elektrycznych. Chiny natomiast stanowią absolutnych rekordzistów jeśli chodzi o wytwarzanie baterii do elektrycznych samochodów – posiadają ponad 80%-owy udział w rynku.

Na koniec pragniemy wspomnieć, że grupa Daimler, która produkuje silniki do samochodów Mercedesa w swojej fabryce w Jaworze, wykłada kolejne pieniądze na nową inwestycję. To dwie taśmy produkcyjne, które od 2021 roku mają produkować baterie do swoich aut elektrycznych oraz typu Hybryd-PlugIn. Docelowo ma to być przeszło 100 tyś. baterii rocznie.

Jeśli w takim tempie firmy będą inwestować w Polsce, to rzeczywiście wszystko wskazuje na to, że istnieje duża szansa abyśmy jako kraj stali się liderem tej gałęzi w Europie. Trzymamy kciuki za wszystkie inwestycje tego typu, które mogą przynieść gospodarcze ożywienie, nowe miejsca pracy oraz zdecydowany rozwój technologiczny.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl