Przeskocz do treści
Polska liderem produkcji baterii do e-samochodów? Wszystko możliwe, że już niebawem.

Polska liderem produkcji baterii do e-samochodów? Wszystko możliwe, że już niebawem.

Unia Europejska lobbująca mocno za autami elektrycznymi i całą infrastrukturą do e-samochodów zdaje się mocno napędzać cały rynek, który mocno rośnie w siłę przez ostatnie lata. Rządowe dopłaty i specjalne programy wspierające „zielone samochody” przyczyniają się do potężnych inwestycji, które firmy są gotowe przeprowadzić, aby tylko nie wypaść z rynku. Właśnie taką inwestycją, opiewającą na bagatela 2,8 mld euro ma się stać rozbudowa fabryki baterii w Kobierzycach. Należy ona do koncernu LG Chem i po modernizacji będzie największym takim zakładem na świecie.

Co ciekawe, to nie jedyna inwestycja, która planuje rozwój gałęzi e-mobilności w Polsce. Brytyjska firma chemiczna Johnson Matthey, już w marcu 2019 roku, poinformowała, że posiada 43 hektary terenu gotowego pod budowę własnej fabryki. Ziemia ta znajduje się w Koninie. Firma chciałaby zajmować się produkcją katod niklowych do napędów w autach elektrycznych. Co ciekawe, termin rozpoczęcia produkcji szacowany jest na przełom 2021 i 2022 roku. Potencjalna wielkość produkcji może wynieść nawet 100. Tyś ton rocznie.

Kolejna inwestycja dotyczy Chińskiej firmy GUOTAI-HUARONG, która w Oławie chce produkować elektrolit do baterii. Obecnie trwają burzliwe konsultacje z władzami gminy Oławskiej o szkodliwość tej inwestycji dla środowiska. Wszystko jednak wskazuje na to, że inwestor dostanie zielone światło na rozpoczęcie budowy. Obecnie firma czeka na decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, bez której budowa nie może się rozpocząć.

Firmy z Państwa środka, szczególnie uważnie przyglądają się poczynaniom firmy GUOTAI-HUARONG, ponieważ uważają, że dotychczasowe inwestycje poczynione w Polsce (m.in. koreańska LG Chem) dają wiele korzyści, wynikających m.in. z lokalizacji naszego kraju. Umożliwiłoby to skrócenie łańcucha dostaw oraz zwiększyło udział w europejskim rynku. Dzięki dynamicznie rosnącej sprzedaży samochodów elektrycznych, właśnie Europa staje się najważniejszym rynkiem dla Chin. Szczególnie, że globalnie – jako kontynent produkujemy mało komponentów do aut elektrycznych. Chiny natomiast stanowią absolutnych rekordzistów jeśli chodzi o wytwarzanie baterii do elektrycznych samochodów – posiadają ponad 80%-owy udział w rynku.

Na koniec pragniemy wspomnieć, że grupa Daimler, która produkuje silniki do samochodów Mercedesa w swojej fabryce w Jaworze, wykłada kolejne pieniądze na nową inwestycję. To dwie taśmy produkcyjne, które od 2021 roku mają produkować baterie do swoich aut elektrycznych oraz typu Hybryd-PlugIn. Docelowo ma to być przeszło 100 tyś. baterii rocznie.

Jeśli w takim tempie firmy będą inwestować w Polsce, to rzeczywiście wszystko wskazuje na to, że istnieje duża szansa abyśmy jako kraj stali się liderem tej gałęzi w Europie. Trzymamy kciuki za wszystkie inwestycje tego typu, które mogą przynieść gospodarcze ożywienie, nowe miejsca pracy oraz zdecydowany rozwój technologiczny.

Zainteresować mogą Cię też

Fit For 55 – O co chodzi?

Fit For 55 – O co chodzi?

W Europie zatrzęsienie. Jest nowy plan na rozwój motoryzacji, ale i kość niezgody wobec członków całej Unii i pomysły rodem z filmów Sci-Fi. Komisja Europejska przyjęła 14 lipca pakiet propozycji mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dziś przyglądamy nieco bliżej tym pomysłom. 2035 rok to absolutny koniec dla aut spalinowych. Propozycja Komisji zakłada, że …

Czytaj więcej
Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

„Dość pobłażania nieuczciwym kierowcom”, grzmiał ostatnio Mateusz Morawiecki, który wystąpił na mównicy podczas pikniku dotyczącego kampanii „Dobry Kierowca”. Czy były to puste słowa, będące kolejną kampanią rządową bez pokrycia? Niekoniecznie, ponieważ jak wyjaśnia premier, rząd ma gotowy projekt nowelizacji przepisów dotyczących zaostrzenia kar za wykroczenia i przestępstwa drogowe. „Przed nami wielkie zmiany w przepisach drogowych. …

Czytaj więcej
Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Pozostajemy w temacie elektryfikacji i przyszłości motoryzacji bo ten temat niesie za sobą największe zainteresowanie wśród całego sektora. Producenci wdrażają plany budowy nowej infrastruktury, pracują nad technologiami, które dadzą im przewagę nad konkurencją, a Unia Europejska coraz mocniej zaciska pasa w związku z pytaniem…jak najlepiej, pozbyć się z rynku aut z konwencjonalnym napędem. Temu wszystkiemu …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl