Przejdź do treści
Polska liderem produkcji baterii do e-samochodów? Wszystko możliwe, że już niebawem.

Polska liderem produkcji baterii do e-samochodów? Wszystko możliwe, że już niebawem.

Unia Europejska lobbująca mocno za autami elektrycznymi i całą infrastrukturą do e-samochodów zdaje się mocno napędzać cały rynek, który mocno rośnie w siłę przez ostatnie lata. Rządowe dopłaty i specjalne programy wspierające „zielone samochody” przyczyniają się do potężnych inwestycji, które firmy są gotowe przeprowadzić, aby tylko nie wypaść z rynku. Właśnie taką inwestycją, opiewającą na bagatela 2,8 mld euro ma się stać rozbudowa fabryki baterii w Kobierzycach. Należy ona do koncernu LG Chem i po modernizacji będzie największym takim zakładem na świecie.

Co ciekawe, to nie jedyna inwestycja, która planuje rozwój gałęzi e-mobilności w Polsce. Brytyjska firma chemiczna Johnson Matthey, już w marcu 2019 roku, poinformowała, że posiada 43 hektary terenu gotowego pod budowę własnej fabryki. Ziemia ta znajduje się w Koninie. Firma chciałaby zajmować się produkcją katod niklowych do napędów w autach elektrycznych. Co ciekawe, termin rozpoczęcia produkcji szacowany jest na przełom 2021 i 2022 roku. Potencjalna wielkość produkcji może wynieść nawet 100. Tyś ton rocznie.

Kolejna inwestycja dotyczy Chińskiej firmy GUOTAI-HUARONG, która w Oławie chce produkować elektrolit do baterii. Obecnie trwają burzliwe konsultacje z władzami gminy Oławskiej o szkodliwość tej inwestycji dla środowiska. Wszystko jednak wskazuje na to, że inwestor dostanie zielone światło na rozpoczęcie budowy. Obecnie firma czeka na decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, bez której budowa nie może się rozpocząć.

Firmy z Państwa środka, szczególnie uważnie przyglądają się poczynaniom firmy GUOTAI-HUARONG, ponieważ uważają, że dotychczasowe inwestycje poczynione w Polsce (m.in. koreańska LG Chem) dają wiele korzyści, wynikających m.in. z lokalizacji naszego kraju. Umożliwiłoby to skrócenie łańcucha dostaw oraz zwiększyło udział w europejskim rynku. Dzięki dynamicznie rosnącej sprzedaży samochodów elektrycznych, właśnie Europa staje się najważniejszym rynkiem dla Chin. Szczególnie, że globalnie – jako kontynent produkujemy mało komponentów do aut elektrycznych. Chiny natomiast stanowią absolutnych rekordzistów jeśli chodzi o wytwarzanie baterii do elektrycznych samochodów – posiadają ponad 80%-owy udział w rynku.

Na koniec pragniemy wspomnieć, że grupa Daimler, która produkuje silniki do samochodów Mercedesa w swojej fabryce w Jaworze, wykłada kolejne pieniądze na nową inwestycję. To dwie taśmy produkcyjne, które od 2021 roku mają produkować baterie do swoich aut elektrycznych oraz typu Hybryd-PlugIn. Docelowo ma to być przeszło 100 tyś. baterii rocznie.

Jeśli w takim tempie firmy będą inwestować w Polsce, to rzeczywiście wszystko wskazuje na to, że istnieje duża szansa abyśmy jako kraj stali się liderem tej gałęzi w Europie. Trzymamy kciuki za wszystkie inwestycje tego typu, które mogą przynieść gospodarcze ożywienie, nowe miejsca pracy oraz zdecydowany rozwój technologiczny.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl