Przejdź do treści
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu infrastruktury spowodował wiele pozytywnych zmian w naszym kraju, ale czy ten najważniejszy – czyli bezpieczeństwo na tychże drogach, idzie w parze z ich jakością?

W ubiegłym roku na drogach Europy w wyniku wypadków zginęło ponad 20 000 osób. To oznacza, że średnio 47 osób na milion mieszkańców straciło życie w wypadkach samochodowych w 2023 roku. W Szwecji w przeliczeniu na milion mieszkańców życie straciły 22 osoby. W Polsce – już niestety 52 osoby. To ponad 2 razy tyle co w Szwecji. Nie napawa to optymizmem, ale są kraje w Europie w których ryzyko śmierci w wyniku wypadku drogowego jest jeszcze wyższe.

Należy zauważyć, że statystyki związane ze śmiertelnymi wypadkami w Polsce wyraźnie się poprawiły na przestrzeni ostatnich lat, dlatego z wielkim smutkiem odnotujemy fakt, że ciągle znajdujemy się w niechlubnym rankingu TOP 10. Pocieszeniem może być to, że wspólnie ze Słowacją i Włochami zamykamy ten ranking z liczbą 52 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców. Od lat prym w rankingu wiodą Bułgaria i Rumunia i nie inaczej jest w tym roku. Z wynikami kolejno 82 i 81 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców oba kraje otwierają zestawienie. Nieco mniej tego typu zdarzeń odnotowano na Łotwie, gdzie wskaźnik ten wyniósł 76 zgonów na milion mieszkańców.

Obiecującym jest to, że Polska małymi krokami wydaje się opuszczać wspomniane TOP 10, ale na horyzoncie pojawia się inny niepokojący wskaźnik. Na 10 Państw całego rankingu, tylko w dwóch zmalała liczba wypadków w stosunku do roku 2022 – w Grecji i we Włoszech. W reszcie Państw wskaźnik ten wzrósł.

Niestety, sytuacja zdaje się potwierdzać także w Polsce, jeśli spojrzymy na aktualne dane. Tylko od stycznia do czerwca 2024 roku doszło do 10 092 wypadków drogowych, czyli o 770 więcej niż w 2023 roku. W wyniku tych wypadków zginęło 887 osób (wzrost o 72 względem roku 2023), a 11 712 osób doznało obrażeń (wzrost o 869). Okres wakacyjny również nie sprzyja bezpieczeństwu na drogach. Z policyjnych danych wynika, że tylko latem na polskich drogach zginęło już w sumie 325 osób, a sezon urlopowy dopiero się kończy.

Polska chce walczyć z bezpieczeństwem na drogach m.in. poprzez wprowadzanie odcinkowych pomiarów prędkości na pięciu odcinkach autostrad i dziewięciu drogach ekspresowych. Trwa instalacja nowych fotoradarów. To jednak nie koniec zmian, gdyż Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje wdrożenie nowego systemu egzekwowania kar za wykroczenia – o szczegółach dowiemy się wkrótce.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej
Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Jakiś czas temu Tesla wdrożyła proces odlewania ciśnieniowego aluminium, czyli sposób dzięki któremu można wyprodukować bardzo duże części samochodu w jednym kawałku. Metoda ta nabrała szerszego rozgłosu, kiedy pojawiły się pierwsze problemy jakościowe Modelu Y – katastrofalny poziom wykończenia elementów blaszanych z pęknięciami ramy włącznie. Czas biegł do przodu, Tesla zbierała cięgi i wyciągała wnioski …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl