Przejdź do treści
Polacy za kierownicą – piraci drogowi Unii Europejskiej.

Polacy za kierownicą – piraci drogowi Unii Europejskiej.

Wśród obiegowej opinii istnieje przekonanie, że w naszym kraju jeździmy jak wariaci, natomiast gdy tylko przekraczamy granice wyjazdowe to Polak staje się przykładnym europejskim kierowcom, który nigdzie się nie spieszy i wzorcowo przestrzega przepisów panujących na europejskich drogach. Mało kto z nas interesuje się jednak ciekawym zestawieniem, które rokrocznie przygotowuje Ministerstwo Cyfryzacji. Jest to raport próśb o dane dotyczących polskich kierowców, którzy przekroczyli dozwoloną prędkość na terenie Unii. Jak się okazuje, liczba ta z roku na rok dramatycznie rośnie, stawiając nas w złym świetle na tle innych europejskich kierowców.

Jak się okazuje, bajki o przykładnym polskim kierowcy za granicą można już na dobre odłożyć między inne opowieści fantastyczne i legendy. Jeszcze w 2016 roku rzeczywiście nie wyglądało to źle, bo wyniki zapytań mówiły o liczbie 53tyś. W roku 2017 nastąpił pierwszy drastyczny wzrost ilości kar dla Polskich kierowców – było to już około 900tyś wniosków. Wreszcie w 2018 roku liczba ta znowu podskoczyła do ponad 1,5mln zapytań. Całkiem niedawno, Ministerstwo Cyfryzacji podało dane za rok ubiegły. Liczba zgłoszeń do Krajowych Punktów Kontaktowych w 2019 roku podskoczyła do … niemal 2mln zapytań. Tendencja wzrostowa jest ogromna i nie wróży nic dobrego na przyszłe lata.

1 mln 953 788 to dokładna liczba wniosków, które wpłynęły do Krajowych Punktów Kontaktowych (KPK) – czyli miejsc, które umożliwiają innym krajom członkowskim UE udostępnienie danych personalnych osób, które poza granicami przekraczają prawo. Owe wnioski pochodzą oczywiście w interesującym nas przypadku m.in. z fotoradarów, zapisów z kamer ulicznych itp. itd. Liczba prawie 2mln zapytań, stanowi wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 442 tysiące.

Oczywiście największa liczba zapytań (nie trudno się domyślić) pochodzi od naszych zachodnich sąsiadów. Przeszło milion zapytań pochodzi właśnie z Niemiec. Na kolejnym miejscu plasuje się Austria z której wpłynęło ponad 218tyś zapytań. Niechlubne podium zamyka Francja z wynikiem ponad 143tyś zapytań. Zbliżone liczby wyników z Francji dochodzą jeszcze z Holandii (134tyś) i Włoszech, w których zanotowano spadek zapytań w stosunku do roku 2018 o przeszło 20tyś zapytań. Nie mniej jest to wciąż liczba niemal 123tyś zapytań. Oczywiście miejsc podobnych do Włoszech (na szczęście) znajdziemy jeszcze kilka w Europie, ale to raczej skromnie optymistyczny omen.

Wnioski okazują się mieć pokrętną logikę. Dlaczego jeździmy tak źle? Czyżbyśmy nie wiedzieli, że każdy z krajów ma swój własny kodeks drogowy i taryfikator mandatów? A może po prostu wynika to z jakiegoś przyzwyczajenia do warunków panujących na polskich drogach? Liczba mandatów i zła jakość jazdy polskich kierowców wynika na pewno w dużej mierze z braku wiedzy i dobrych nawyków, nabywanych już w trakcie szkolenia na prawo jazdy. W ostatnich latach – a w szczególności miesiącach, zachodzi dużo zmian w naszym kodeksie drogowym i jakości egzaminowania młodych kierowców. Pozostaje nam wierzyć w to, że zmiany te przyczynią się w jakimś stopniu do obniżenia fatalnego trendu, który obnaża nasze słabości za kierownicą na tle całej Europy.

Zainteresować mogą Cię też

Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Były nagłówki artykułów, zapowiedzi, że elektryki będą tanieć a kolejne dofinansowania ruszają niebawem. W efekcie końcowym otrzymujemy komunikat, że od 4 lipca rosną cła na samochody elektryczne z Chin. Miało być nowe lepiej, a wyszło jak zawsze. Czy Unii Europejskiej naprawdę chodzi o zieloną rewolucję? Nie bądźmy naiwni, gdy w grę wchodzi wielka polityka.Komisja Europejska …

Czytaj więcej
Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Zostajemy jeszcze w temacie fotoradarów bo Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) ogłosił chęć rozbudowy całej sieci urządzeń kontrolujących prędkość na polskich drogach. Zapowiedź jest znacząca bo oscylować ma w granicach 120-160 nowych urządzeń. Według zastępcy GITD – Tomasza Połecia, Polska dąży do tego by posiadać około 11 tysięcy fotoradarów i dorównać systemowi włoskiemu. Tomasz 1Połeć …

Czytaj więcej
Fotoradary tracą cierpliwość!

Fotoradary tracą cierpliwość!

Jakiś czas temu pisaliśmy na naszym Blogu, że CANARD mocno wziął się za oprogramowanie swoich radarów. Wszystko to z uwagi na fakt, że polscy kierowcy mocno zwolnili po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących karania kierowców za wykroczenia drogowe. Fotoradary są przede wszystkim po to, żeby na nich zarabiać, a nie ostrzegać kierowców przed niebezpieczeństwem, …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl