Przejdź do treści
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu.

Zacznijmy od początku. Prawie rok temu polski rząd podpisał tzw. Krajowy Plan Odbudowy – w skrócie KPO. Premier Polski, składając podpis pod traktatem zgodził się tym samym na wdrożenie tzw. kamieni milowych, czyli potężnych zmian mających na celu wprowadzenie polityki energooszczędnej i ekologicznej. To tak w skrócie. Istota kamieni milowych w obszarze transportowym polegać ma m.in. na przekształceniu transportu miejskiego i pozamiejskiego w nisko luz zeroemisyjny. Oprócz tego zmodernizowane mają zostać ciągi komunikacyjne, zarówno te kolejowe jak i drogowe – w postaci kolejnych obwodnic. UE chce również wprowadzenia nowych, obowiązkowych podatków związanych z transportem spalinowym. I tu pojawiają się wspomniane wyżej problemy.

Polski rząd zaprzeczał, że wprowadzone zostaną jakiekolwiek dodatkowe opłaty od aut spalinowych, ale jak to zwykle bywa wśród polityków… skłamał. Jednym z warunków otrzymania funduszy na KPO (których nomen omen, Polska jeszcze nie otrzymała, ale z innych powodów) jest wypełnienie zobowiązań z podpisanego traktatu. Sytuacja robi się więc kłopotliwa dla populistycznych haseł rządzących.

Jak wytłumaczyć Polakom wprowadzenie nowego podatku? Podatku „od starych aut” w sytuacji, kiedy statystyczny samochód Polaka ma ponad 20 lat? Istota naliczanego podatku ma opierać się na normie emisji spalin (EURO), którą posiada każde auto. Najstarsze normy są oczywiście skorelowane z najstarszymi rocznikiem samochodów, co przekłada się na prostą matematykę. Im starsze auto, tym więcej zapłacimy podatku. Wyjątek mają stanowić pojazdy wojskowe i zabytkowe – te będą zwolnione z podatku.

Pierwsze rachunki za posiadanie „starych” aut mają zostać wystawione pod koniec 2024 roku. Przez kolejny rok będziemy mogli zastanowić się nad sensem posiadania swojego samochodu, bowiem od 2026 roku podatek ten ma być pobierany co roku! Z dróg może zniknąć spora liczba samochodów, ale z pewnością na tle Europy nie jest to szokujące wydarzenie. Tego typu opłaty i praktyki „przetasowania” dróg, działają już od jakiegoś czasu w wielu krajach Unii Europejskiej. Niestety, w każdym z nich zasady naliczania podatku są inne, dlatego nie wiemy jakie praktyki przyjmie nasz Rząd by rozwiązać tę kwestię. Przez lata zaniedbaliśmy problem starych aut i teraz ciężko będzie z niego wybrnąć nie burząc społecznych nastrojów.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Zostajemy jeszcze w temacie fotoradarów bo Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) ogłosił chęć rozbudowy całej sieci urządzeń kontrolujących prędkość na polskich drogach. Zapowiedź jest znacząca bo oscylować ma w granicach 120-160 nowych urządzeń. Według zastępcy GITD – Tomasza Połecia, Polska dąży do tego by posiadać około 11 tysięcy fotoradarów i dorównać systemowi włoskiemu. Tomasz 1Połeć …

Czytaj więcej
Fotoradary tracą cierpliwość!

Fotoradary tracą cierpliwość!

Jakiś czas temu pisaliśmy na naszym Blogu, że CANARD mocno wziął się za oprogramowanie swoich radarów. Wszystko to z uwagi na fakt, że polscy kierowcy mocno zwolnili po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących karania kierowców za wykroczenia drogowe. Fotoradary są przede wszystkim po to, żeby na nich zarabiać, a nie ostrzegać kierowców przed niebezpieczeństwem, …

Czytaj więcej
Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Toyota… to pierwsze co przychodzi do głowy największej liczbie Polaków, którzy decydują się na zakup nowego auta. Marka umacnia swoją przewagę nad konkurencją w ilości sprzedanych nowych aut, ale Polacy coraz chętniej kupują auta … z „drugiej ręki”. Rynek po pandemii COVID-19 zdołał już wrócić do sytuacji sprzed 2021 roku. Dostępność pojazdów poprawiła się, ceny …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl