O czym marzą kobiety, czyli analiza zakupów samochodowych wśród płci pięknej
Z okazji niedawnego święta naszych pięknych kobiet, bardzo ciekawe badanie przedstawił jeden z największych salonów sprzedaży nowych samochodów w Polsce – Firma Carsmile. Badanie dotyczyło preferencji wyboru samochodu wśród płci pięknej i obejmowało wszystkie zawierane umowy z kobietami w salonach – z ostatnich 12 miesięcy. Dostaliśmy więc doskonały materiał do analizy i dziś, trochę jako ciekawostkę pragniemy przekazać wam wnioski jakie zostały wysunięte przez autorów badania. O czym marzą kobiety i jak spełniają te marzenia … spieszymy z wyjaśnieniem.
Wybory kobiet na rynku motoryzacyjnym ewoluują razem ze zmieniającymi się ludzkimi potrzebami i rynkowymi trendami. Okazuje się, że kobiety dobrze wiedzą, czego szukają i Carsmile w swoim badaniu obala mity, które na przestrzeni lat przylgnęły jak łatka do kobiecych preferencji.
Zacznijmy więc z wysokiego C, czyli tego, że kobiety kierują się wyborem, głównie przez… kolor. Nic bardziej mylnego. Dane wskazują, że w roku 2022 dominował kolor czarny, zaś 2023 rok postawił na „kontrę” w postaci białego koloru. Aut z tym kolorem, kupionych w salonach Carsmile było najwięcej (22%), ale nieznacznie mniej bo o 3% mniej wyjechało aut w kolorze szarym. 16% kupionych aut stanowiły kolor czarny. Można powiedzieć, że wszystkie odcienie szarości – od białego do czarnego, stanowiły 72% wszystkich sprzedanych aut. Wśród kolorów „kolorowych” największym uznaniem cieszyły się auta w odcieniach niebieskiego – zaś cała paleta innych barw stanowiła ułamek wszystkich zakupionych samochodów przez Panie. Tym samym można stwierdzić, że kobiece preferencje dotyczące koloru stały się w zasadzie identyczne z męskimi upodobaniami. Z pewnością niebagatelny wpływ mogły mieć jednak takie czynniki jak dostępność konkretnych kolorów lub cena, które mogły mieć większe znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowych.
Układ napędowy. Jeśli chodzi o rodzaj silnika, kobiety zdecydowanie stawiają na silniki benzynowe. 80% sprzedanych samochodów stanowiły pojazdy zasilane tradycyjną benzyną. Te z silnikiem Diesel’a stanowiły tylko 13%. Ku zaskoczeniu zwolenników zielonej transformacji, możemy również stwierdzić, że kobiety – podobnie jak mężczyźni wciąż nie są gotowi na nowe technologie. Tylko 2% ze wszystkich sprzedanych aut stanowiły pojazdy elektryczne. Gorzej w zestawieniu wypadły tylko pojazdy … hybrydowe. Ciekawostką natomiast może być fakt, że preferencje dotyczące skrzyni biegów wskazują na wyraźne docenienie komfortu, nawet kosztem nieco wyższej ceny (65% zamówień kobiet dotyczyło samochodów z automatyczną skrzynią biegów). To kolejny obalony mit, słynnego hasła, że kobiety boją się „automatów”.
Warto zauważyć, że kobiety podejmują również świadome decyzje finansowe w zakresie zakupu samochodu. Leasing cieszy się największą popularnością, odpowiadając za niemal dwie trzecie wszystkich złożonych zamówień (63,2%). Średni wkład własny i miesięczna rata leasingowa wskazują na pragmatyczne podejście kobiet do zakupu samochodu, uwzględniające zarówno ich potrzeby jak i możliwości finansowe. Tylko 0,7% sprzedanych aut stanowiły te kupione na kredyt, zaś najem stanowił 1/3 sprzedanych aut.
Tyle jeśli chodzi o kwestie „optymalizacji” wyboru auta. Jak wygląda kwestia samych samochodów? Jakimi autami chcą jeździć kobiety. Tu rozbieżności między płciami wydają się być nieznaczne. Właściwie dotyczą konkretnych marek samochodów, bo jeśli chodzi o rodzaj – tu niepodzielnie panuje jeden zwycięzca. SUV niemal 1/3 zakupionych aut przez Panie stanowiły auta tego typu. Badanie pokazuje jeszcze jedno bardzo istotne zjawisko. Kobiety uwielbiają wysoką pozycję za kierownicą, bowiem Crossover stanowił zakup kolejnych 22% aut. W sumie więc oba typy stanowiły 57% całego rynku! To bardzo dużo. Kolejne 21% stanowiły auta miejskie typu Hatchback. Co ciekawe kobiety wyraźnie nie oglądają się za autami typu Kombi, bo stanowiły one najmniej oblegany segment i tylko 4% kobiet zdecydowało się na zakup auta z tym nadwoziem.
Przejdźmy do konkretnych marek. Jeśli wiemy już, że kobietom przyspiesza serce na widok SUVa i Crossovera, to trzeba wspomnieć o tym, że najlepiej, żeby oba te auta pochodziły z … Azji. Kolejno Hyundai i Toyota najbardziej zaskarbiły sobie przychylność kobiet. Następne lokaty należały do europejskich marek takich jak Audi, Opel i Dacia.
Jaki jest więc ten jeden, jedyny wybranek kobiet na 2023 rok ? Okazuje się, że to biały Hyundai Tucson z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym. Kolejnym wybrankiem okazuje się Hyundai i30 i… Toyota Corolla. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wśród 10 najlepiej sprzedających się samochód wśród Pan, znalazło się miejsce na modele premium takie jak Audi Q5, jak i te bardziej dostępne cenowo jak Dacia Duster, Opel Corsa czy wspomniany Hyundai i30. Ten ostatni fakt świadczy o tym, że kobiety cechuje bardziej pragmatyczne podejście do auta niż u mężczyzn, którzy swoje upodobania kierują przede wszystkim ze względu na przywiązanie do konkretnej marki i to ona stanowi jeden z głównych czynników wyboru danego samochodu.