Przejdź do treści
Nowy kontrowersyjny przepis, już za kilka dni w przepisach o ruchu drogowym.

Nowy kontrowersyjny przepis, już za kilka dni w przepisach o ruchu drogowym.

Już od 21 września do kodeksu drogowego wchodzi nowe pojęcie – przejście sugerowane. Ministerstwo Infrastruktury wkracza jednak w nowe standardy jakości, bo urząd nie śpieszy się z kampanią informacyjną na temat zagadnienia. O co chodzi w nowych przepisach, które za moment mają zacząć obowiązywać na Polskich drogach.

Na początek trochę teorii. Przejście sugerowane, to według zapisu w kodeksie – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, torowiska lub drogi dla rowerów przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych. Przekładając to na mniej skomplikowany język, jest to miejsce, w którym pieszy musi mieć świadomość, że niema pierwszeństwa i musi je ustąpić innym pojazdom, ale według przepisów gwarantuje mu ono większe bezpieczeństwo, niż gdy zdecyduje się na przekroczenie jezdni w losowym miejscu. Ministerstwo Infrastruktury zaleca, by takie miejsca spełniały wymogi tylko po dokładnej analizie uwarunkowań lokalnych – tj. powinno być wolne od przeszkód w polu widzenia, a w terenach pozamiejskich umieszczone tylko na odcinkach dróg, gdzie dopuszczalna prędkość nie jest większa niż 70km/h. Urząd chce również przeforsować obowiązek ostrzeżenia kierowców na tych odcinkach znakiem A-30 z tabliczką „PIESI”. Z punktu widzenia przepisów, będą to miejsca, gdzie można legalnie przekroczyć jezdnie. Na tę chwilę Ministerstwo nie wyjaśnia jak piesi mieliby rozpoznawać przejście sugerowane. Jedną z pojawiających się sugestii jest ta, że może być to np. obniżenie chodnika.

Ustawodawca ma nadzieje, że prócz wprowadzenia takich przejść, raz na zawsze będzie można rozwikłać konflikt na linii Piesi – Rowerzyści, powstający w miejscach, gdzie Ci pierwsi przekraczają chodniki spacerując po drogach rowerowych. Możemy jednak przypuszczać, że nowy zapis może również doprowadzić do zupełnie odwrotnej sytuacji – chaosu na drogach i miejskich uliczkach. Istnieje obawa przez swobodną interpretacji przepisów. Nie mniej jednak już dziś w niektórych aglomeracjach możemy spotkać przejścia sugerowane. Jedno z nich znajduje się m.in. w Gdańsku. Co ciekawe, według pieszych, nie poprawia ono ich świadomości bezpieczeństwa. Szczególnie osoby najmłodsze i najstarsze chcą wprowadzenia na nim „klasycznej zebry”. Drugą kwestią jest dezinformacja, a w zasadzie brak wiedzy o tym, że owe miejsce ma specyfikę przejścia sugerowanego i należy się na nim zachowywać w specyficznie określony sposób.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl