Przejdź do treści
Nowe standardowe wyposażenie w autach

Nowe standardowe wyposażenie w autach

Od 6 lipca, na terenie całej Unii Europejskiej wprowadzone zostały nowe przepisy dotyczące homologacji nowych aut, dopuszczanych do użytku na publicznych drogach. Chodzi o dwa systemy, które przedstawialiśmy wam już kiedyś na łamach naszego bloga – system ISA oraz czarne skrzynki. Jak to wpłynie na życie przeciętnego kierowcy?

Sprawa montażu obu systemów wydaje się być prosta. Wszystkie nowe samochody, które będą ubiegać się o homologację, będą musiały mieć w standardowym wyposażeniu przewidziane miejsce na system ISA – czyli cyfrowy ogranicznik prędkości oraz miejsce na tzw. czarną skrzynkę – urządzenie dobrze znane z samolotów. W przypadku modeli samochodów, które już są na rynku, temat montażu nowych asystentów ma obowiązywać od lipca 2024 roku. Innymi słowy, producenci mają 2 lata, żeby dostosować aktualne modele, które są w sprzedaży, do wymagań jakie stawia Unia Europejska.

Jak wpłyną nowe systemy na komfort jazdy? Systemy ISA oparte o kamery rozpoznające znaki oraz działające w stałej łączności z nadajnikami GPS, będą informować kierowców w momencie przekraczania dozwolonej prędkości. System ISA będzie mógł w aktywny sposób zapobiegać łamaniu przepisów. O pomysłach, które pojawiły się ze strony inżynierów pisaliśmy już wcześniej, ale w wielkim skrócie idea polegała na tym, żeby auto samo wyhamowywało pojazd bądź pedał gazu stawiał większy opór w efekcie czego kierowca odpuszczał by jego ciągłe dociskanie. Ku uciesze zmotoryzowanych, system ten ma być tylko pomocą a nie nakazem w efekcie czego można będzie go każdorazowo wyłączyć. Nie wiemy natomiast w jakim kierunku pójdzie rozwój sytuacji w przyszłości. Być może już za kilka lat, kiedy autonomiczność pojazdów wejdzie na wyższy poziom, asystent ISA zostanie zmodyfikowany w taki sposób, że kierowcy nie pojadą więcej niż mówią nam znaki na drodze.

Czarne skrzynki, podobnie jak te montowane w samolotach będą rejestrować podstawowe parametry pojazdu. Wiemy już, że będą pozbawione zarówno informacji dźwiękowych jak i wizualnych, a ostateczny zapis podróży, przekazywany w razie konieczności odpowiednim służbom, będzie zawierał informację na 5 sekund przed zdarzeniem. W skład parametrów, które miałyby być rejestrowane przez czarne skrzynki wchodzi prędkość, aktywność tempomatu, stan użycia pasów bezpieczeństwa, informacje dotyczące użycia pedału hamulca, kąt przechyłu pojazdu, położenie przednich foteli, stan ciśnienia powietrza w oponach, stan aktywnych systemów bezpieczeństwa oraz użycie układu ABS.

Czarne skrzynki to raczej dobry kierunek zmian. Zwłaszcza dla organów zajmujących się znajdywaniem przyczyn wypadków samochodowych. Jeśli chodzi o inteligentne systemy pomocy kierowcom, to mamy o nich mieszane zdanie – bywają zawodne i na swój sposób upośledzają czujność kierowców. Oczywiście minie trochę czasu zanim dowiemy się czy ISA ma większy wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Faktem jest, że to nadmierna prędkość jest ciągle największym problemem na drogach. Inną sprawą jest to, że nowe systemy z pewnością mogą przełożyć się na kolejny już wzrost cen pojazdów… być może nieznaczny, ale jednak.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl