Przejdź do treści
Nowe regulacje UE i kolejny cios w rynek motoryzacyjny?

Nowe regulacje UE i kolejny cios w rynek motoryzacyjny?

Niespełna rok czasu na terenie Unii Europejskiej funkcjonuje nowa procedura testów pojazdów pod kątem Emisji spalin i zużycia paliwa. Jej skrócona nazwa to WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedur). Została ona opracowana przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w celu zastąpienia obowiązującego i używanego od lat 90-tych systemu NEDC (nowego europejskiego cyklu jazdy, ang. “New European Driving Cycle”).

Jednym z głównych celów procedury WLTP jest lepsze dostosowanie wyników badań laboratoryjnych do rzeczywistych wyników użytkowania pojazdów w warunkach drogowych. Klienci już od dawna podchodzili z dużą nieufnością do informacji podawanych w katalogach sprzedażowych i tego jakie są realne wyniki średniego spalania (bo mało który kierowca przejmował się wartością emisji spalin). Obecnie jednak różnice w spalaniu potrafią stanowić nawet 40% tego co podaje producent a tego jak to wygląda w rzeczywistości! WLTP ma na celu wymuszenie zmian w tej kwestii.

Już za kilka dni, bo od 1 września 2019r. procedura ta zostanie rozszerzona o obowiązkowe testy, dla pojazdów użytkowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony oraz fakt, że od tego dnia dealer nie będzie mógł sprzedać samochodu, który nie przeszedł badań w ramach cyklu WLTP. Nie ważne będzie to, czy auto będzie pochodziło z tzw. Krótkich serii, czy końcówki produkcji itp. itd. Od tego czasu zmieni się również to, że producenci będą zobowiązani do przeprowadzenia testu RDE (Real Driving Emissions), który będzie sprawdzał wyniki w warunkach drogowych – test ten będzie jedank przeprowadzany na selekcyjnie wybranych modelach. Na początek testy mają obejmować nowo zarejestrowane samochody osobowe, oraz (póki co) nieobowiązkowo lekkie pojazdy dostawcze. Oczywiście badania RDE będą przede wszystkim uzupełnieniem testów laboratoryjnych i służyć będą potwierdzeniu czy wyniki tych pierwszych stanowią odzwierciedlenie wcześniej uzyskanych rezultatów.

Do końca przyszłego tygodnia badania muszą przejść wszystkie oferowane modele. Możemy się spodziewać, że skoro nowe badania będą bardziej rygorystyczne to i wartości pomiarów okażą się być dla producentów znacznie poniżej oczekiwań komisji. To może zwiastować problemy i opóźnienia w uzyskaniu homologacji na niektóre samochody. Może się okazać, że niektóre modele będę musiały zostać wycofane z oferty sprzedażowej producentów, gdyż we wszystkich proponowanych konfiguracjach, nie będą spełniać nowych norm.

Wszystkie te zmiany zmuszą również producentów do ponoszenia kolejnych już kosztów wdrażania nowych technologii, które z kolei producenci będą chcieli ponownie przenieść na swoich klientów. Oczywiście w konsekwencji nowe samochody znów staną się droższe. Taka sytuacja może spowodować również kolejny już spadek sprzedaży i rejestracji nowych samochodów, który w ostatnim czasie coraz bardziej pokazuje, że branża przeżywa kryzys. Co ciekawe, pierwsze wprowadzenie WLTP we wrześniu 2018 roku, wyraźnie pokazało, że na fali rosnącego kryzysu, był to jeden z mocniejszych ciosów tej recesji. Czyżbyśmy mieli obserwować kolejne mocne uderzenie w branżę? To się okaże.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji. Kto …

Czytaj więcej
E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

Odpocznijmy trochę od nowych przepisów, mandatów i szalonych pomysłów Unii Europejskiej. Dziś przenieśmy się w temat przyszłości i jej niecodziennych pomysłów na „umilanie” nam życia. Kto z nas jechał kiedyś na wakacje do Zakopanego i w Poroninie nie zauważył żadnego Billboard’u przy drodze? Z pewnością ciężko znaleźć taką osobę bo Zakopane i okolice słyną z …

Czytaj więcej
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu. Zacznijmy od początku. Prawie …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl