Przejdź do treści
Nowe regulacje UE i kolejny cios w rynek motoryzacyjny?

Nowe regulacje UE i kolejny cios w rynek motoryzacyjny?

Niespełna rok czasu na terenie Unii Europejskiej funkcjonuje nowa procedura testów pojazdów pod kątem Emisji spalin i zużycia paliwa. Jej skrócona nazwa to WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedur). Została ona opracowana przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w celu zastąpienia obowiązującego i używanego od lat 90-tych systemu NEDC (nowego europejskiego cyklu jazdy, ang. “New European Driving Cycle”).

Jednym z głównych celów procedury WLTP jest lepsze dostosowanie wyników badań laboratoryjnych do rzeczywistych wyników użytkowania pojazdów w warunkach drogowych. Klienci już od dawna podchodzili z dużą nieufnością do informacji podawanych w katalogach sprzedażowych i tego jakie są realne wyniki średniego spalania (bo mało który kierowca przejmował się wartością emisji spalin). Obecnie jednak różnice w spalaniu potrafią stanowić nawet 40% tego co podaje producent a tego jak to wygląda w rzeczywistości! WLTP ma na celu wymuszenie zmian w tej kwestii.

Już za kilka dni, bo od 1 września 2019r. procedura ta zostanie rozszerzona o obowiązkowe testy, dla pojazdów użytkowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony oraz fakt, że od tego dnia dealer nie będzie mógł sprzedać samochodu, który nie przeszedł badań w ramach cyklu WLTP. Nie ważne będzie to, czy auto będzie pochodziło z tzw. Krótkich serii, czy końcówki produkcji itp. itd. Od tego czasu zmieni się również to, że producenci będą zobowiązani do przeprowadzenia testu RDE (Real Driving Emissions), który będzie sprawdzał wyniki w warunkach drogowych – test ten będzie jedank przeprowadzany na selekcyjnie wybranych modelach. Na początek testy mają obejmować nowo zarejestrowane samochody osobowe, oraz (póki co) nieobowiązkowo lekkie pojazdy dostawcze. Oczywiście badania RDE będą przede wszystkim uzupełnieniem testów laboratoryjnych i służyć będą potwierdzeniu czy wyniki tych pierwszych stanowią odzwierciedlenie wcześniej uzyskanych rezultatów.

Do końca przyszłego tygodnia badania muszą przejść wszystkie oferowane modele. Możemy się spodziewać, że skoro nowe badania będą bardziej rygorystyczne to i wartości pomiarów okażą się być dla producentów znacznie poniżej oczekiwań komisji. To może zwiastować problemy i opóźnienia w uzyskaniu homologacji na niektóre samochody. Może się okazać, że niektóre modele będę musiały zostać wycofane z oferty sprzedażowej producentów, gdyż we wszystkich proponowanych konfiguracjach, nie będą spełniać nowych norm.

Wszystkie te zmiany zmuszą również producentów do ponoszenia kolejnych już kosztów wdrażania nowych technologii, które z kolei producenci będą chcieli ponownie przenieść na swoich klientów. Oczywiście w konsekwencji nowe samochody znów staną się droższe. Taka sytuacja może spowodować również kolejny już spadek sprzedaży i rejestracji nowych samochodów, który w ostatnim czasie coraz bardziej pokazuje, że branża przeżywa kryzys. Co ciekawe, pierwsze wprowadzenie WLTP we wrześniu 2018 roku, wyraźnie pokazało, że na fali rosnącego kryzysu, był to jeden z mocniejszych ciosów tej recesji. Czyżbyśmy mieli obserwować kolejne mocne uderzenie w branżę? To się okaże.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl