Przejdź do treści
Nowe regulacje UE i kolejny cios w rynek motoryzacyjny?

Nowe regulacje UE i kolejny cios w rynek motoryzacyjny?

Niespełna rok czasu na terenie Unii Europejskiej funkcjonuje nowa procedura testów pojazdów pod kątem Emisji spalin i zużycia paliwa. Jej skrócona nazwa to WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedur). Została ona opracowana przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w celu zastąpienia obowiązującego i używanego od lat 90-tych systemu NEDC (nowego europejskiego cyklu jazdy, ang. “New European Driving Cycle”).

Jednym z głównych celów procedury WLTP jest lepsze dostosowanie wyników badań laboratoryjnych do rzeczywistych wyników użytkowania pojazdów w warunkach drogowych. Klienci już od dawna podchodzili z dużą nieufnością do informacji podawanych w katalogach sprzedażowych i tego jakie są realne wyniki średniego spalania (bo mało który kierowca przejmował się wartością emisji spalin). Obecnie jednak różnice w spalaniu potrafią stanowić nawet 40% tego co podaje producent a tego jak to wygląda w rzeczywistości! WLTP ma na celu wymuszenie zmian w tej kwestii.

Już za kilka dni, bo od 1 września 2019r. procedura ta zostanie rozszerzona o obowiązkowe testy, dla pojazdów użytkowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony oraz fakt, że od tego dnia dealer nie będzie mógł sprzedać samochodu, który nie przeszedł badań w ramach cyklu WLTP. Nie ważne będzie to, czy auto będzie pochodziło z tzw. Krótkich serii, czy końcówki produkcji itp. itd. Od tego czasu zmieni się również to, że producenci będą zobowiązani do przeprowadzenia testu RDE (Real Driving Emissions), który będzie sprawdzał wyniki w warunkach drogowych – test ten będzie jedank przeprowadzany na selekcyjnie wybranych modelach. Na początek testy mają obejmować nowo zarejestrowane samochody osobowe, oraz (póki co) nieobowiązkowo lekkie pojazdy dostawcze. Oczywiście badania RDE będą przede wszystkim uzupełnieniem testów laboratoryjnych i służyć będą potwierdzeniu czy wyniki tych pierwszych stanowią odzwierciedlenie wcześniej uzyskanych rezultatów.

Do końca przyszłego tygodnia badania muszą przejść wszystkie oferowane modele. Możemy się spodziewać, że skoro nowe badania będą bardziej rygorystyczne to i wartości pomiarów okażą się być dla producentów znacznie poniżej oczekiwań komisji. To może zwiastować problemy i opóźnienia w uzyskaniu homologacji na niektóre samochody. Może się okazać, że niektóre modele będę musiały zostać wycofane z oferty sprzedażowej producentów, gdyż we wszystkich proponowanych konfiguracjach, nie będą spełniać nowych norm.

Wszystkie te zmiany zmuszą również producentów do ponoszenia kolejnych już kosztów wdrażania nowych technologii, które z kolei producenci będą chcieli ponownie przenieść na swoich klientów. Oczywiście w konsekwencji nowe samochody znów staną się droższe. Taka sytuacja może spowodować również kolejny już spadek sprzedaży i rejestracji nowych samochodów, który w ostatnim czasie coraz bardziej pokazuje, że branża przeżywa kryzys. Co ciekawe, pierwsze wprowadzenie WLTP we wrześniu 2018 roku, wyraźnie pokazało, że na fali rosnącego kryzysu, był to jeden z mocniejszych ciosów tej recesji. Czyżbyśmy mieli obserwować kolejne mocne uderzenie w branżę? To się okaże.

Zainteresować mogą Cię też

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Niebawem minie rok od wprowadzenia znowelizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Czy jeden ze sztandarowych pomysłów rządu dopiął swego i mamy w końcu zmiany, które pomogą pieszym czuć się bezpieczniej „na pasach”. Okazuje się, że nie wszystko poszło tak jak zakładał rząd PIS’u, ale po kolei. Rewolucyjna zmiana, zakładała przepis, że pieszy zamierzający …

Czytaj więcej
Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Zacznijmy od ekonomii wracając do kwestii paliw i inflacji, która dotyka nasz kraj. Polacy coraz bardziej odczuwają na własnej skórze wszelakiej maści drożyznę. Ceny na wszystkie produkty oraz usługi zdążyły już znacząco wzrosnąć w ostatnich miesiącach. Drożej jest w sklepach, ale również wszelkie ceny usług poszły w górę. Drożej jest też na stacjach paliw i …

Czytaj więcej
Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Dziś czas na wlanie trochę optymizmu w nasze zmotoryzowane serca. Ostatnio pisaliśmy o dość pesymistycznych sprawach, dlatego czas przerwać tę złą passę. Aby to uczynić, przenieśmy się na chwilę na rynek … oponiarski. Okazuje się, że świadomość Polskich kierowców na temat roli ogumienia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach wzrasta. Świadczyć o tym mają wyniki sprzedaży …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl