Przejdź do treści
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych.

Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. w dokumencie, który wyznacza kierunki zmian. Bruksela liczy, że nowe przepisy przyciągną inwestorów i sprawią, że na Starym Kontynencie powstaną kolejne fabryki. Ma to zagwarantować miejsca pracy i przygotować kadry do wyzwań związanych z elektromobilnością.

Największy nacisk położono na akumulatory trakcyjne – najdroższy element samochodów elektrycznych, odpowiadający nawet za 40% wartości pojazdu. UE chce, by Europa pozostała liderem w ich produkcji, zamiast uzależniać się od zewnętrznych dostawców – zwłaszcza z Chin. W tym celu zaplanowano inwestycje rzędu 3 mld euro. Unia planuje również rozwój wydobycia surowców na własnym terenie i w krajach partnerskich.

Oczywiście w całym dokumencie nie może zabraknąć nowych obowiązków dla producentów. Plan zakłada, aby w autach sprzedawanych w zamówieniach publicznych i flotach firmowych określona część podzespołów – od baterii po stal – pochodziła z Europy. Dodatkowo Bruksela chce narzucić standardy emisji CO2 fabrykom produkującym części poza granicami UE.

Wszystko wygląda fajnie dla urzędników z Brukseli, ale na wszystkie te rewelacje szybko zareagowało stowarzyszenie ACEA, reprezentujące producentów samochodów w Europie. Organizacja domaga się jasnych i szczegółowych wytycznych – przede wszystkim konkretnych dat i wymagań. ACEA podkreśla, że budowanie konkurencyjnego przemysłu w Europie nie będzie możliwe bez taniej i stabilnej energii czy dobrze przygotowanej kadry. Tymczasem producenci już dziś mierzą się z malejącym popytem na Zachodzie, cłami w USA i trudnościami w walce o rynek z Chińskim konkurentem.

Nie ma wątpliwości, że nowe regulacje mogą przyczynić się do rozwoju przemysłu i technologii w Europie. Problem w tym, że niemal na pewno odbije się to na cenach samochodów. Wątpliwości budzi także skala wyzwania. Europa ma ograniczone zasoby pierwiastków potrzebnych do produkcji baterii. A przecież od 2035 r. na rynku mają pozostać wyłącznie auta zeroemisyjne, a do 2050 r. transport ma ograniczyć emisję CO2 aż o 90% względem dzisiejszego poziomu. Europejską motoryzację czeka trudny sprawdzian. Nadchodzące zmiany mogą na lata zdefiniować rynek samochodów i sposób, w jaki będziemy się poruszać po drogach.

Zainteresować mogą Cię też

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej
V8 wracają szybciej, niż ktokolwiek przypuszczał

V8 wracają szybciej, niż ktokolwiek przypuszczał

Są rzeczy, o których wiesz od początku, że nie są dla Ciebie. Czasem czujesz to intuicyjnie, czasem przekonujesz się dopiero w praktyce. Dla Stanów Zjednoczonych takim doświadczeniem okazała się pełna elektryfikacja motoryzacji. Kraj, który był pionierem sensownego samochodu elektrycznego, dziś wycofuje się z tego kierunku. Efekt? Potężne silniki V8 wracają do salonów w ekspresowym tempie, …

Czytaj więcej
Fotoradary pod lupą – nadchodzi wielka reforma systemu mandatów

Fotoradary pod lupą – nadchodzi wielka reforma systemu mandatów

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada gruntowną reformę zasad karania kierowców przyłapanych przez fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości. Celem zmian jest znaczące zwiększenie skuteczności egzekwowania mandatów, z których obecnie duża część przepada bez konsekwencji. W Polsce działa obecnie ponad 600 urządzeń rejestrujących. Tylko w 2024 roku zarejestrowały one wykroczenia o łącznej wartości ponad 600 mln zł. Jednak z …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl