Przejdź do treści
Niższa akcyza na hybrydy

Niższa akcyza na hybrydy

Senat przegłosował obniżenie akcyzy dla samochodów z napędem hybrydowym. Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 84 senatorów, a jeden wstrzymał się od głosu. Teraz czekamy tylko na podpis prezydenta RP – Andrzeja Dudy. W zależności od terminu w jakim dokument zostanie podpisany, nowe przepisy zaczną obowiązywać z końcem roku 2019 lub na początku roku 2020.

Co w zasadzie się zmieniło? Stawki akcyzy dla pojazdów hybrydowych zostały zmniejszone o 50% i teraz dla pojazdów z konwencjonalnym silnikiem o pojemności do 2 litrów wyniesie ona 1,55% zamiast 3,1%. Dla modeli z silnikami konwencjonalnymi z przedziału 2 litry do 3,5litra, stawka liczyć będzie 9,3% zamiast 18,6%. W próg ten wliczać też będzie można tzw. „Hybrydy z wtyczką”. Dotychczas ustawa o elektromobilności zwalniała hybrydy z wtyczką z akcyzy – ale dotyczyła ona jedynie samochodów z pojemnością nie większą niż 2 litry. Jedyne pojazdy, wobec których nie wprowadzono nowych stawek, to takie, które napędzane są silnikami konwencjonalnymi o pojemności wyższej niż 3,5litra. Co ciekawe, obniżka akcyzy obejmie również używane auta z importu – a tych, według przeprowadzonych badań Polacy sprowadzili do końca sierpnia, prawie 3,2 tysiąca.

Jak podają badania, w pierwszej połowie 2019 roku w Polsce zarejestrowano 16,8 tysięcy nowych aut hybrydowych. To prawie o połowę więcej niż w tym samym okresie w roku 2018. Z kolei Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podał, że w CEPiK-u na koniec września 2019 roku zarejestrowanych było 90 048 klasycznych hybryd (HEV), 10 276 tzw. miękkich hybryd (MHEV) oraz 4 407 hybryd plug-in (PHEV). Takie wyniki jasno dają do zrozumienia, że coraz więcej ludzi wybiera ten rodzaj napędu. Z obniżki stawek najbardziej skorzystają włodarze i klienci aut koncernu Toyota, która jest liderem w produkcji aut hybrydowych. Jeśli jesteśmy już przy klientach, to szacuje się, że w przypadku hybryd z silnikami spalinowymi do pojemności 2 litrów, odczuwalne zmiany w stosunku do nowych progów akcyzy będą raczej symboliczne. Najwięcej mogą zyskać klienci, którzy wybiorą mocniejsze hybrydy. Tam upust akcyzy będzie znacznie bardziej odczuwalny i może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Szacuje się, że w przypadku samochodów luksusowych, obniżenie akcyzy może się przełożyć na obniżenie cen o około 10 procent.

Uchwalone nowe przepisy są z pewnością bardzo korzystne. Jakub Faryś, Prezes PZPM twierdzi, że obniżka akcyzy jest kolejnym krokiem do spopularyzowania aut ekologicznych i niskoemisyjnych na polskim rynku. „Zespół napędowy w elektrycznych pojazdach hybrydowych opiera się w przeważającej większości na jednostkach elektrycznych dużej mocy oraz współpracujących z nimi silnikach o dużej sprawności cieplnej, mniejszym stopniu sprężania i niższych temperaturach pracy. Taki układ napędowy zapewnia znaczne obniżenie emisji szkodliwych substancji” – tak brzmi oficjalne uzasadnienie projektu. Jest to kolejny krok Państwa Polskiego dla wsparcia sprzedaży aut niskoemisyjnych, czego wcześniejszym przykładem było zaplanowanie dopłat do samochodów elektrycznych. Brawo!

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl