Przejdź do treści
Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Nie ma nowych samochodów, czyli pokłosie Covid 19

Raport przygotowany przez IHS Markit oznajmia, że kryzys motoryzacyjny, jako skutek pandemii koronawirusa właśnie odbija się czkawką prawie wszystkim producentom samochodów na świecie. Co ciekawe, wszelkie prognozy przewidują, że problem ma się zakończyć w połowie… 2022 roku.

Ogólnie zacząć można by od tego, że problem dotyczy prawie wszystkich producentów, produkujących mikroczipy czyli producentów samochodów, komputerów, smartfonów, czy sprzętu RTV/AGD. W praktyce oznacza to niedobór półprzewodników służących do produkcji części elektronicznych. Głównym producentem półprzewodników na świecie są kraje dalekiego wschodu – m.in. Chiny, Korea Południowa, Filipiny, Indonezja, Tajlandia, Wietnam i Malezja. Niestety, właśnie te kraje zostały mocno dotknięte przez efekty działania koronawirusa. W konsekwencji tych działań linie produkcyjne zostały mocno w tych regionach spowolnione.

Przekładając wszystko na rynek motoryzacyjny, doszliśmy do momentu, w którym producenci samochodów zmniejszyli produkcję w pierwszym kwartale 2021 roku o prawie 1,5 miliona egzemplarzy, a w drugim już o ponad 2,5 miliona sztuk. Nic nie wskazuje również na to, by wyniki miały poprawić się w 3 i 4 kwartale.

W efekcie dochodzimy do sytuacji w której BMW na początku sierpnia ogłasza, że nie może dokończyć produkcji prawie 10 tyś. samochodów, bo niema podzespołów potrzebnych do zakończenia produkcji. Sytuacja sprawia również, że generuje to przesunięcie dostawy ponad 30 tyś. nowych aut do sieci dilerskich. Kolejnym strasznym wynikiem może pochwalić się Mercedes, który zdecydował się na jakiś czas zatrzymać produkcję w niektórych europejskich fabrykach. W ślad za Mercedesem, również Volvo zatrzymało swoją szwedzką fabrykę.

Każdy z producentów ratuje się swoją polityką sprzedaży. Zasada jest taka, że niektórzy oferują nowe samochody bez ekranów multimedialnych z gwarancją ich bezpłatnego montażu, z chwilą jak producent będzie dysponował podzespołami do ich złożenia. Inni producenci zaczynają oferować samochody pozbawione Radia (Volkswagen Fox w Brazylii), zaś np. Dacia zamiast systemów multimedialnych proponuje uchwyty… na smartfona. Jak widać kreatywność producentów, wydaje się być niczym nie ograniczona, ale nadeszły nieciekawe czasy dla całego rynku.

Jak wspominaliśmy, cały proceder ma pozostać z nami do połowy 2022 roku. Szacuje się, że w związku z zakłóceniem łańcucha dostaw, produkcja zmniejszy się na świecie o około 7 milionów samochodów. Drastyczny brak samochodów jest również dostrzegalny w Polskich sieciach dealerskich. Średni czas oczekiwania na wyprodukowanie pojazdu liczy się już w miesiące. Na niektóre z modeli trzeba czekać ponad rok. Niestety w ślad za tymi brakami, możemy być w zasadzie pewni, że ominą nas wszelkie promocje typu – wyprzedaż rocznika, bo samochody po prostu będą droższe. Również nie ma co liczyć na to, że nic nie zmieni się na rynku aut używanych – te też już teraz stają się coraz droższe.

Co ciekawe, w całym tym kryzysie, jest jednak firma, która notuje wzrosty. Jest to Toyota, która produkuje własne półprzewodniki. Samochody tej marki można w zasadzie kupić „od ręki”. Akcje Toyoty w ciągu ostatnich 12 miesięcy poszybowały w górę o 38%, podczas gdy inni producenci zanotowali prawie same spadki. Zawsze w sytuacjach kryzysu, są firmy które tracą na wartości i takie, które się bogacą. Przykład Toyoty pokazuje, że przy szerokim wsparciu globalizacji, warto czasem pozostać niezależnym od łańcuchów dostaw i produkować coś od początku do końca… na własnym „podwórku”.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl