Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…
Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … nie jest to Toyota Corolla. JATO Dynamics obwieszcza, że dane zebrane przez firmę nie są jeszcze kompletne – brakuje jeszcze wyników sprzedaży z kilku Państw, ale wynik i tak wydaje się przesądzony i poniekąd zdumiewający.
Od lat pierwsze miejsce ranking zdominowane były wymiennie przez dwa modele wspomnianej wyżej Toyoty – model RAV4 i Corolla. Silna pozycja obu modeli wynikała ze zróżnicowanej palety jednostek napędowych, bardzo dobrych właściwości jezdnych oraz przystępnej cenie i … co najważniejsze stosunkowo niskiej awaryjności. Oba modele ustąpiły palmy pierwszeństwa swojemu konkurentowi tylko z jednego powodu… nie mają napędu czysto elektrycznego do wyboru.
Po raz pierwszy w historii okazało się, że najchętniej kupowanym samochodem była Tesla Model Y. Co ciekawsze, dane odnoszą się do globalnego rankingu sprzedaży samochodów osobowych, a nie samochodów elektrycznych. Dożyliśmy czasów, w których liderem sprzedaży staje się firma … z około 20 letnią tradycją. Brzmi nieco mizernie jak na branżę motoryzacyjną.
Konkrety wyglądają tak, że Model Y sprzedał się na świecie w ilości ponad 1,23 mln sprzedanych egzemplarzy. Współczynnik wzrostu względem 2022 roku zmienił się aż o 64%. Druga w zestawieniu Toyota RAV4 notuje wynik ponad 1,07 mln sprzedanych egzemplarzy, w porównaniu do 1,02 mln sztuk z roku 2022. Dwa najbardziej zelektryfikowane rynki światowe, czyli Europa i Chiny zdają się potwierdzać regułę. Szczególnie interesujący nas rynek starego kontynentu, zanotował ponad 255 tyś sztuk nowej Tesli Model Y i był to wynik o 19 tyś sztuk więcej, niż drugiej w zestawieniu … Dacii Sandero.
Oczywiście na pierwszą pozycję Tesli w rankingu, zdecydowany wpływ miała obniżka cen zafundowana przez Elon’a Musk’a, co też bardzo nie spodobało się konkurencji. Zabieg ten dobitnie jednak pokazał, że podstawową barierą przed zakupem elektryka jest dla konsumentów przede wszystkim wysoka cena. Jej drastyczne obniżenie powinno pozytywnie wpłynąć na cały rynek. Kłopoty jednak będą się pojawiać na rynku wtórnym, który okazuje się być dla elektryków – martwy. Wcale nas to zresztą nie dziwi, ponieważ szacowany czas życia samochodu elektrycznego do średnio 8 lat. Samochód spalinowy nie rzadko może służyć nawet dłużej niż 20-25 lat.