Przejdź do treści
Motoryzacja ciągle w odwrocie.

Motoryzacja ciągle w odwrocie.

Branża motoryzacyjna jak chyba żadna inna zmaga się z poważnym kryzysem. Z jednej strony zielona transformacja pcha przemysł w stronę innowacji – z drugiej strony popyt na nowoczesne samochody elektryczne jest grubo poniżej oczekiwań. Sprawy nie ułatwia odcięcie od tanich surowców i najdroższa energia dla całego kontynentu. Jak się jednak okazuje nie tylko europejskie koncerny mają problem z utrzymaniem się na powierzchni. Volkswagen czy ZF to tylko wierzchołek góry lodowej. Producenci tacy jak Ford, Continental, Audi, Mercedes czy Nissan, również borykają się z niskim popytem, co wymusza restrukturyzacje, ograniczanie produkcji i redukcje zatrudnienia.

Ford w swojej fabryce w Kolonii wprowadził skrócony czas pracy ze względu na niską sprzedaż modeli elektrycznych Explorer i Capri. Produkcja została częściowo wstrzymana, a firma przewiduje, że trudności potrwają co najmniej do końca pierwszego kwartału 2025 roku. Ciekawy wyniki finansowe prognozuje Continental, który dzięki redukcji kosztów zwiększył w 2024 roku swoje zyski, jednocześnie przyznając, e w nowym roku już wylicza ogromną stratę w dziale motoryzacyjnym na poziomie 124 milionów euro. Głównym powodem jest słaby popyt na rynku samochodowym w Europie i USA.

Wspominany 2 tygodnie temu Volkswagen zaskoczył wypłatą dywidendy w wysokości 4,5 miliarda euro, mimo trudnej sytuacji rynkowej. Takie wypłaty dla właścicieli akcji spółek to powszechna praktyka wśród wielkich firm, jednak źle to wygląda na tle rosnących napięć wewnątrz firmy i obaw pracowników o swoje miejsca pracy.

Brytyjski Lotus, niemiecki Audi i japoński Nissan ogłaszają masowe zwolnienia. Lotus zredukuje 200 stanowisk, co stanowi znaczną część jego niewielkiej załogi. Audi planuje likwidację nawet 4500 miejsc pracy w Niemczech, natomiast Nissan zmniejszy zatrudnienie o 9000 osób i ograniczy globalne moce produkcyjne o 20%. Słaby popyt na samochody, szczególnie elektryczne oraz zmieniające się warunki gospodarcze zmuszają branżę do drastycznych działań, aby sprostać wyzwaniom i zwiększyć swoją efektywność. Ciekawi jesteśmy ile czasu potrwa kryzys i jakie marki uda się ocalić przed brakiem rentowności. 2025 rok może być dla wielu ostatnim.

Zainteresować mogą Cię też

Vokswagen i plany na przyszłość

Vokswagen i plany na przyszłość

Prezes Volkswagena Thomas Schäfer zapytany o przyszłość niemieckiej motoryzacji i plan na przyszłość firmy otwarcie przyznaje, że niemiecki gigant jest w ogromnych problemach. Zachodzi konieczność podjęcia trudnych decyzji, takich jak masowe zwolnienia i zamykanie fabryk w Niemczech. Jego zdaniem to jedyny sposób na zaoszczędzenie około 4 miliardów euro potrzebnych do przetrwania kryzysu. Sytuację dodatkowo zaostrza …

Czytaj więcej
Starsi kierowcy, to lepsi kierowcy.

Starsi kierowcy, to lepsi kierowcy.

Alarmujące doniesienia z za zachodniej granicy. Czy tak jak cała kultura zachodu tak będzie i z nową plagą aktualnie szerzącą się na niemieckich drogach. Już nie tylko nadmierna prędkość oraz inne wykroczenia drogowe to problemy drogówki na tamtejszych terenach. Według danych opublikowanych przez niemiecki magazyn „Spiegel”, w 2023 roku w Niemczech odnotowano 6187 przypadków nielegalnych …

Czytaj więcej
Sprowadzony… to wciąż lepszy samochód dla Polaka?

Sprowadzony… to wciąż lepszy samochód dla Polaka?

Polacy wciąż chętnie sprowadzają używane samochody z zagranicy i popularność tej formy zakupu znowu rośnie. Tak przynajmniej wynika z prognoz IBRM Samar. W tym roku poziom importu powinien osiągnąć rekordowy poziom – nawet 960 tys. sztuk. Tylko do końca października sprowadzono do Polski 749 tys. 174 samochody osobowe, co oznacza wzrost o 21,4% w porównaniu …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl