Przejdź do treści
Motoryzacja ciągle w odwrocie.

Motoryzacja ciągle w odwrocie.

Branża motoryzacyjna jak chyba żadna inna zmaga się z poważnym kryzysem. Z jednej strony zielona transformacja pcha przemysł w stronę innowacji – z drugiej strony popyt na nowoczesne samochody elektryczne jest grubo poniżej oczekiwań. Sprawy nie ułatwia odcięcie od tanich surowców i najdroższa energia dla całego kontynentu. Jak się jednak okazuje nie tylko europejskie koncerny mają problem z utrzymaniem się na powierzchni. Volkswagen czy ZF to tylko wierzchołek góry lodowej. Producenci tacy jak Ford, Continental, Audi, Mercedes czy Nissan, również borykają się z niskim popytem, co wymusza restrukturyzacje, ograniczanie produkcji i redukcje zatrudnienia.

Ford w swojej fabryce w Kolonii wprowadził skrócony czas pracy ze względu na niską sprzedaż modeli elektrycznych Explorer i Capri. Produkcja została częściowo wstrzymana, a firma przewiduje, że trudności potrwają co najmniej do końca pierwszego kwartału 2025 roku. Ciekawy wyniki finansowe prognozuje Continental, który dzięki redukcji kosztów zwiększył w 2024 roku swoje zyski, jednocześnie przyznając, e w nowym roku już wylicza ogromną stratę w dziale motoryzacyjnym na poziomie 124 milionów euro. Głównym powodem jest słaby popyt na rynku samochodowym w Europie i USA.

Wspominany 2 tygodnie temu Volkswagen zaskoczył wypłatą dywidendy w wysokości 4,5 miliarda euro, mimo trudnej sytuacji rynkowej. Takie wypłaty dla właścicieli akcji spółek to powszechna praktyka wśród wielkich firm, jednak źle to wygląda na tle rosnących napięć wewnątrz firmy i obaw pracowników o swoje miejsca pracy.

Brytyjski Lotus, niemiecki Audi i japoński Nissan ogłaszają masowe zwolnienia. Lotus zredukuje 200 stanowisk, co stanowi znaczną część jego niewielkiej załogi. Audi planuje likwidację nawet 4500 miejsc pracy w Niemczech, natomiast Nissan zmniejszy zatrudnienie o 9000 osób i ograniczy globalne moce produkcyjne o 20%. Słaby popyt na samochody, szczególnie elektryczne oraz zmieniające się warunki gospodarcze zmuszają branżę do drastycznych działań, aby sprostać wyzwaniom i zwiększyć swoją efektywność. Ciekawi jesteśmy ile czasu potrwa kryzys i jakie marki uda się ocalić przed brakiem rentowności. 2025 rok może być dla wielu ostatnim.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl