Przejdź do treści
Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Były nagłówki artykułów, zapowiedzi, że elektryki będą tanieć a kolejne dofinansowania ruszają niebawem. W efekcie końcowym otrzymujemy komunikat, że od 4 lipca rosną cła na samochody elektryczne z Chin. Miało być nowe lepiej, a wyszło jak zawsze. Czy Unii Europejskiej naprawdę chodzi o zieloną rewolucję? Nie bądźmy naiwni, gdy w grę wchodzi wielka polityka.
Komisja Europejska ogłosiła niedawno, że od 4 lipca bieżącego roku wprowadza cła wyrównawcze na importowane z Chin pojazdy elektryczne. Stawki tych ceł mają wynosić od 17,4% do 38,1%. Wszystko dlatego, że wstępnie ustalono, że chiński przemysł pojazdów elektrycznych korzysta z nieuczciwego subsydiowania przez Państwo środka, co może zaszkodzić europejskim producentom samochodów elektrycznych. Dochodzenie rozpoczęło się pod koniec 2023 roku i dzięki współpracy z chińskim przemysłem motoryzacyjnym udało się ustalić pewne fakty. Komisja skontaktowała się z chińskimi władzami, aby znaleźć rozwiązanie zgodne z zasadami WTO. Dochodzenie obejmowało analizę potencjalnych skutków proponowanych ceł dla importerów i użytkowników pojazdów elektrycznych w UE. Finał rozmów jest taki, że jeśli negocjacje z władzami Chin nie przyniosą oczekiwanego rozwiązania, to wówczas komisja europejska nałoży owe „tymczasowe” cła wyrównawcze. Będą one egzekwowane przez organy celne każdego państwa członkowskiego i obowiązywały tylko do czasu nałożenia ostatecznych ceł. Dotychczasowe cło dla wszystkich chińskich producentów wynosi jeszcze 10%.
Jak zmienią się stawki? Dość znacząco, bo pod lupę zostało wziętych 3 głównych producentów. BYD, Geely oraz SAIC, to podmioty, które objęło dochodzenie. Każdy z koncernów otrzyma kolejno 17,4%, 20% oraz 38,1%. Co ciekawe, Chińscy producenci, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali bezpośrednio objęci badaniem, będą podlegali średniemu cłu w wysokości 21%. Ci, którzy nie współpracowali, będą obciążeni stawką 38,1%. Warto zaznaczyć, że Tesla, czyli amerykański produkt, ale wytwarzany na chińskim rynku, może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła. Unia otwiera dodatkową furtkę dla Chińskich producentów, którzy nie zostali bezpośrednio objęci badaniem, ale chcą zbadać swoją sytuację. Lustracja takiego podmiotu może trwać do 9 miesięcy.
Osoby, które liczyły, że dzięki otwarciu Chińskiego rynku będą mogły liczyć na jakościowy produkt w niskiej cenie, z pewnością poczują się rozczarowane. Nie pierwszy raz zostało udowodnione, że przewaga technologiczna europejskich producentów samochodów wyraźnie stopniała na przestrzeni ostatnich lat. Chiński rynek coraz częściej pokazuje, że marża w przemyśle odgrywa znaczącą rolę, a Chiński coraz rzadziej zaczyna znaczyć gorszy.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Fotoradary w Polsce ciągle rosną w siłę!

Zostajemy jeszcze w temacie fotoradarów bo Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) ogłosił chęć rozbudowy całej sieci urządzeń kontrolujących prędkość na polskich drogach. Zapowiedź jest znacząca bo oscylować ma w granicach 120-160 nowych urządzeń. Według zastępcy GITD – Tomasza Połecia, Polska dąży do tego by posiadać około 11 tysięcy fotoradarów i dorównać systemowi włoskiemu. Tomasz 1Połeć …

Czytaj więcej
Fotoradary tracą cierpliwość!

Fotoradary tracą cierpliwość!

Jakiś czas temu pisaliśmy na naszym Blogu, że CANARD mocno wziął się za oprogramowanie swoich radarów. Wszystko to z uwagi na fakt, że polscy kierowcy mocno zwolnili po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących karania kierowców za wykroczenia drogowe. Fotoradary są przede wszystkim po to, żeby na nich zarabiać, a nie ostrzegać kierowców przed niebezpieczeństwem, …

Czytaj więcej
Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Sprzedaż aut w Polsce. Co pokazują wyniki?

Toyota… to pierwsze co przychodzi do głowy największej liczbie Polaków, którzy decydują się na zakup nowego auta. Marka umacnia swoją przewagę nad konkurencją w ilości sprzedanych nowych aut, ale Polacy coraz chętniej kupują auta … z „drugiej ręki”. Rynek po pandemii COVID-19 zdołał już wrócić do sytuacji sprzed 2021 roku. Dostępność pojazdów poprawiła się, ceny …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl