Przejdź do treści
Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Były nagłówki artykułów, zapowiedzi, że elektryki będą tanieć a kolejne dofinansowania ruszają niebawem. W efekcie końcowym otrzymujemy komunikat, że od 4 lipca rosną cła na samochody elektryczne z Chin. Miało być nowe lepiej, a wyszło jak zawsze. Czy Unii Europejskiej naprawdę chodzi o zieloną rewolucję? Nie bądźmy naiwni, gdy w grę wchodzi wielka polityka.
Komisja Europejska ogłosiła niedawno, że od 4 lipca bieżącego roku wprowadza cła wyrównawcze na importowane z Chin pojazdy elektryczne. Stawki tych ceł mają wynosić od 17,4% do 38,1%. Wszystko dlatego, że wstępnie ustalono, że chiński przemysł pojazdów elektrycznych korzysta z nieuczciwego subsydiowania przez Państwo środka, co może zaszkodzić europejskim producentom samochodów elektrycznych. Dochodzenie rozpoczęło się pod koniec 2023 roku i dzięki współpracy z chińskim przemysłem motoryzacyjnym udało się ustalić pewne fakty. Komisja skontaktowała się z chińskimi władzami, aby znaleźć rozwiązanie zgodne z zasadami WTO. Dochodzenie obejmowało analizę potencjalnych skutków proponowanych ceł dla importerów i użytkowników pojazdów elektrycznych w UE. Finał rozmów jest taki, że jeśli negocjacje z władzami Chin nie przyniosą oczekiwanego rozwiązania, to wówczas komisja europejska nałoży owe „tymczasowe” cła wyrównawcze. Będą one egzekwowane przez organy celne każdego państwa członkowskiego i obowiązywały tylko do czasu nałożenia ostatecznych ceł. Dotychczasowe cło dla wszystkich chińskich producentów wynosi jeszcze 10%.
Jak zmienią się stawki? Dość znacząco, bo pod lupę zostało wziętych 3 głównych producentów. BYD, Geely oraz SAIC, to podmioty, które objęło dochodzenie. Każdy z koncernów otrzyma kolejno 17,4%, 20% oraz 38,1%. Co ciekawe, Chińscy producenci, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali bezpośrednio objęci badaniem, będą podlegali średniemu cłu w wysokości 21%. Ci, którzy nie współpracowali, będą obciążeni stawką 38,1%. Warto zaznaczyć, że Tesla, czyli amerykański produkt, ale wytwarzany na chińskim rynku, może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła. Unia otwiera dodatkową furtkę dla Chińskich producentów, którzy nie zostali bezpośrednio objęci badaniem, ale chcą zbadać swoją sytuację. Lustracja takiego podmiotu może trwać do 9 miesięcy.
Osoby, które liczyły, że dzięki otwarciu Chińskiego rynku będą mogły liczyć na jakościowy produkt w niskiej cenie, z pewnością poczują się rozczarowane. Nie pierwszy raz zostało udowodnione, że przewaga technologiczna europejskich producentów samochodów wyraźnie stopniała na przestrzeni ostatnich lat. Chiński rynek coraz częściej pokazuje, że marża w przemyśle odgrywa znaczącą rolę, a Chiński coraz rzadziej zaczyna znaczyć gorszy.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl