Przejdź do treści
LEX UBER … czyli koniec tanich przewozów?

LEX UBER … czyli koniec tanich przewozów?

Niedawno pisaliśmy o pomysłach Elon’a Musk’a na autonomiczne taksówki. Zastanawialiśmy się nawet nad tym, jak to wpłynęłoby na nasz rynek, gdyby tempo rozwoju gospodarczego w Polsce, było tak szybkie jak za oceanem. Dziś kolejny raz przekonujemy się o tym, jak bardzo konsultacje społeczne i presja otoczenia mogą wpłynąć na ustanawianie prawa w naszym kraju. wiemy już, że niedawno Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, wprowadzającą zmiany dotyczące prowadzenia pośrednictwa przy przewozie osób i kryjącą się pod nazwą „Lex Uber”. Co to oznacza w praktyce ?

Na wprowadzenie zmian w przepisach o transporcie drogowym głównie naciskały korporacje taksówkarskie oraz osoby prowadzące klasyczną formę „taksówkarską”. Oczywiście powodem było coraz gorsze radzenie sobie tej branży w dynamicznie zmieniających się warunkach alternatywnego przewozu osób – mowa tu o aplikacjach takich jak Uber czy Bolt.

Do tej pory zasada działania nowoczesnych systemów pracujących na zasadzie smartfonowych aplikacji wygląda bardzo prosto i przejrzyście, a transakcje wykonywane za przejazdy odbywają się z reguły bezgotówkowo. Takie rozwiązanie jest wygodne dla wszystkich. Kierowcą takich systemów może zostać praktycznie każdy. Wymagane jest tylko prawo jazdy (ważne co najmniej rok), wiek powyżej 20 lat, zaświadczenie o niekaralności i potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej lub umowa z firmą, dla której prowadzona jest działalność przewozu osób. To raczej niewiele, szczególnie, kiedy weźmiemy pod lupę wymagania jakie stawia się przed klasycznymi taksówkarzami. Oprócz posiadania licencji, każdy taksówkarz zdaje egzaminy z topografii miejscowości oraz przepisów prawa miejscowego.

Nowe prawo ma uporządkować między innymi kwestie licencji i egzaminów, żeby „wyrównać” konkurencję panującą na rynku. Generalnie posłuch społeczny jest taki, że nowe prawo nie podoba się zarówno taksówkarzom, jak i kierowcom aplikacji smartfonowych. Co się zmieni? Nowelizacja przewiduje, że każdy kierowca świadczący usługi przewozu osób będzie musiał posiadać licencję na wykonywanie tego zawodu. Dodatkowo obowiązek weryfikacji kierowców i ich licencji spoczywać będzie na firmach, które zatrudniają kierowców. Organem wydającym odpowiednie licencje będzie Główny Inspektor transportu Drogowego. Jest to niewątpliwie kwestia, która powinna cieszyć klasycznych taksówkarzy. Kolejną kwestią, jest to, że osoby przewożące powyżej 7 osób (i nie więcej niż 9) zostaną zwolnieni z obowiązku posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych w transporcie drogowym. Sami taksówkarze nie będą zaś musieli posiadać zaświadczeń o odbytym szkoleniu z zakresu transportu drogowego i przez to zwolnieni zostaną również ze zdawania egzaminów ze znajomości topografii miejscowości i przepisów prawa miejscowego. Ponadto licencja w zakresie przewozu osób taksówką będzie udzielana jedynie na określony obszar, a nie jak dotychczas także na określny pojazd.

W nowelizacji jest też ukłon w stronę nowoczesnych technologii. W taksówkach nie będzie konieczności używania kas fiskalnych i taksometrów pod warunkiem, że przejazd będzie rozliczany bezgotówkowo, za pośrednictwem odpowiednich aplikacji.

Nowe prawo wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 roku. Co się zmieni w praktyce? Na pewno trudniej będzie dorobić „okazjonalnym” taksówkarzom i obcokrajowcom, którzy będą chcieli zarabiać w naszym kraju jako kierowcy Uber’a czy Bolt’a. Koszty zdobycia licencji przestaną się dla nich kalkulować. Śmiemy przypuszczać, że statystyki na rynku nieco się zmienią, choćby przez wyeliminowanie części „smartfonowych” taksówkarzy i tym samym zmniejszenie linii podaży. Statystyki świadczonych usług przez aplikacje dobitnie jednak pokazują, jak klienci mocno przywiązali się do tego typu usług i szansa na „walkę” jak równy z równym wydaje się niemożliwa. Po raz kolejny, czas pokaże dokąd zaprowadzą branżę te zmiany.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl