Przejdź do treści
Korytarz życia i jazda na suwak. Nadchodzą spore zmiany.

Korytarz życia i jazda na suwak. Nadchodzą spore zmiany.

Chyba każdy zmotoryzowany, wie czym jest jazda na suwak. Nowym terminem, dość mocno lansowanym przez GDDKiA jest „Korytarz Życia”. Co to jest i jak go stosować?

Użytkownicy naszych trójmiejskich dróg ekspresowych S6 i S7 mogli już zauważyć Billboardy, rozwieszone nad konstrukcjami mostowymi i zachęcające do stosowania tzw. Korytarza Życia. Ów korytarz, to tworzona przez kierowców przestrzeń dla służb specjalnych (Policji, straży pożarnej, karetki itp.) w określony sposób. W przypadku wystąpienia na drodze zatorów drogowych należy stosować się do pewnych ogólnoprzyjętych zasad. W zależności od ilości pasów na drodze, zawsze samochody jadące lewym pasem dosuwają się maksymalnie do końca jezdni w lewą stronę, a użytkownicy pasów środkowych i prawych maksymalnie przesuwają się do prawej strony jezdni. W ten sposób przy odpowiednim „ścisku” aut, wytworzona przestrzeń między lewym pasem a pozostałymi i pozwala ona na przejazd służb specjalnych. Takie działanie znacznie usprawnia dojazd np. służb ratunkowych na miejsce zdarzenia drogowego i pozwala szybciej udzielić pomocy potrzebującym. To też szansa na znacznie szybszą pracę służb odpowiedzialnych za polepszenie sytuacji na drodze oraz usunięcie unieruchomionych pojazdów czy uszkodzonej infrastruktury w przypadku wystąpienia kolizji drogowej.

Warto nadmienić, że „Korytarz Życia” to inicjatywa, która powstała dzięki oddziałowi GDDKiA w Gdańsku. We wspólnym porozumieniu z Wojewódzkim Zespołem ds. Poprawy Bezpieczeństwa i Usprawnienia Ruchu na Obwodnicy Trójmiasta, działającym przy Wojewodzie Pomorskim. Akcję wspiera również Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku oraz Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku.

Ministerstwo Infrastruktury z wielką uwagą przygląda się naszej Trójmiejskiej inicjatywie i zapowiada zmiany w przepisach drogowych. Pojawiają się głosy, że zarówno tworzenie „Korytarza życia” jak i „Jazda na suwak” mają być obowiązkowe i nie stosowanie się do przepisów zaowocuje wysokimi mandatami. W przypadku „Jazdy na suwak”, w sytuacji zwężenia pasów do jednego, przepisy nakażą kierowcom jadącym pasem przepustowym wpuszczanie pojazdu, dla którego pas się kończy. Póki co przepis taki istnieje i nawet obciążony jest taryfikatorem mandatowym, ale działa tylko w teorii. Mandaty w takich sytuacjach należą do rzadkości, za to agresja między kierowcami jest na porządku dziennym. W sprawach „Korytarzy życia” niby też przepisy istnieją, ale są bardzo niekonkretne. Ministerstwo Infrastruktury w tej kwestii zapowiada zmiany i nowelizacja ma zostać przyjęta pod koniec 2019 roku. Jak zapowiadają ministrowie – nowe zasady mają być jasne i proste. Co jeśli chodzi o koszty niestosowania się do nowych przepisów. Na konkretne stawki taryfikatora mandatów musimy jeszcze poczekać, ale spodziewamy się, że będą to duże sumy. Wszak chodzi tu często o ludzkie życie. Posłuch społeczny jest bardzo pozytywny i z badań wynika że Polacy chcą tych zmian. Zatem czekamy!

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl