Przejdź do treści
Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Jakiś czas temu Tesla wdrożyła proces odlewania ciśnieniowego aluminium, czyli sposób dzięki któremu można wyprodukować bardzo duże części samochodu w jednym kawałku. Metoda ta nabrała szerszego rozgłosu, kiedy pojawiły się pierwsze problemy jakościowe Modelu Y – katastrofalny poziom wykończenia elementów blaszanych z pęknięciami ramy włącznie. Czas biegł do przodu, Tesla zbierała cięgi i wyciągała wnioski i poprawiała technologię. Proces produkcyjny w fabrykach na tyle przyspieszył, że inni giganci motoryzacji tacy jak Ford, Hyundai, Nissan, Toyota i Volvo zaczęły przyglądać się rywalowi zza oceanu. Dziś wszyscy ci producenci mają już swoje GigaPresy. Czemu to takie istotne?

Na przykładzie wypowiedzi włodarzy Toyoty całość można zobrazować w następujący sposób. W konwencjonalnym procesie produkcyjnym karoseria samochodowa składa się z około 86 poszczególnych części, które są łączone na linii montażowej w 33 indywidualnych krokach. Cały proces trwa kilka godzin. Przy użyciu gigapresy, ten sam proces skraca się do trzech minut! Toyota zakłada przy tym, że montaż całego samochodu powinien skrócić się mniej więcej o połowę! Wszyscy producenci planują, żeby wykorzystać gigapresy wraz z wprowadzaniem na rynek nowych zelektryfikowanych modeli swoich marek. Szacuje się, że nowa technologia pozwoli firmom zaoszczędzić nawet 30% kosztów produkcji samochodu. Doskonale wpisuje się to w trend, jakoby samochody elektryczne miały w końcu zacząć tanieć.

Gigapresy zyskują na popularności i znaczeniu dla producentów samochodów, ale jak to w życiu bywa – każdy kij ma dwa końce. Gdy dochodzimy do tego momentu naszego wpisu, wszystko wydaje się być kolorowe i oczywiste – Szybsza produkcja, nowoczesna technologia, tańszy produkt. Niestety, nowy pomysł niesie sporo problemów dla właścicieli i użytkowników takich rozwiązań. Jeśli np. cały tył auta składa się tylko z jednej bądź kilku części, to po kolizji może okazać się nie naprawialny. W znakomitej większości z pozoru mała stłuczka może okazać się w konsekwencji „szkodą całkowitą”. Dla aut wyprodukowanych w nowej metodzie po prostu nie będzie pojedynczych części zamiennych karoserii. Rodzi to oczywiście kłopoty na wielu płaszczyznach – również tej ekologicznej. Nowe nie zawsze znaczy lepsze.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl