Przejdź do treści
Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Jakiś czas temu Tesla wdrożyła proces odlewania ciśnieniowego aluminium, czyli sposób dzięki któremu można wyprodukować bardzo duże części samochodu w jednym kawałku. Metoda ta nabrała szerszego rozgłosu, kiedy pojawiły się pierwsze problemy jakościowe Modelu Y – katastrofalny poziom wykończenia elementów blaszanych z pęknięciami ramy włącznie. Czas biegł do przodu, Tesla zbierała cięgi i wyciągała wnioski i poprawiała technologię. Proces produkcyjny w fabrykach na tyle przyspieszył, że inni giganci motoryzacji tacy jak Ford, Hyundai, Nissan, Toyota i Volvo zaczęły przyglądać się rywalowi zza oceanu. Dziś wszyscy ci producenci mają już swoje GigaPresy. Czemu to takie istotne?

Na przykładzie wypowiedzi włodarzy Toyoty całość można zobrazować w następujący sposób. W konwencjonalnym procesie produkcyjnym karoseria samochodowa składa się z około 86 poszczególnych części, które są łączone na linii montażowej w 33 indywidualnych krokach. Cały proces trwa kilka godzin. Przy użyciu gigapresy, ten sam proces skraca się do trzech minut! Toyota zakłada przy tym, że montaż całego samochodu powinien skrócić się mniej więcej o połowę! Wszyscy producenci planują, żeby wykorzystać gigapresy wraz z wprowadzaniem na rynek nowych zelektryfikowanych modeli swoich marek. Szacuje się, że nowa technologia pozwoli firmom zaoszczędzić nawet 30% kosztów produkcji samochodu. Doskonale wpisuje się to w trend, jakoby samochody elektryczne miały w końcu zacząć tanieć.

Gigapresy zyskują na popularności i znaczeniu dla producentów samochodów, ale jak to w życiu bywa – każdy kij ma dwa końce. Gdy dochodzimy do tego momentu naszego wpisu, wszystko wydaje się być kolorowe i oczywiste – Szybsza produkcja, nowoczesna technologia, tańszy produkt. Niestety, nowy pomysł niesie sporo problemów dla właścicieli i użytkowników takich rozwiązań. Jeśli np. cały tył auta składa się tylko z jednej bądź kilku części, to po kolizji może okazać się nie naprawialny. W znakomitej większości z pozoru mała stłuczka może okazać się w konsekwencji „szkodą całkowitą”. Dla aut wyprodukowanych w nowej metodzie po prostu nie będzie pojedynczych części zamiennych karoserii. Rodzi to oczywiście kłopoty na wielu płaszczyznach – również tej ekologicznej. Nowe nie zawsze znaczy lepsze.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl