Przejdź do treści
Koniec z LPG w Polsce?

Koniec z LPG w Polsce?

Z danych sieci autokomisów AAA Auto dowiadujemy się ciekawych rzeczy, które mogą zwiastować nowy trend w polskiej motoryzacji. Czy właśnie jesteśmy u progu nasycenia rynku samochodami na tanie paliwo LPG? Wszystko na to wskazuje, bo aktualna sytuacja, problemy branży oraz stosunek Unii Europejskiej mogą pogrzebać to paliwo w przeciągu najbliższych paru lat.

Polska jest zaraz po Turcji największym krajem korzystającym z dobrodziejstw tego alternatywnego paliwa i posiada prawie 3,3 mln samochodów napędzanych autogazem. Dodatkowo możemy pochwalić się świetną infrastrukturą stacji tankowania LPG. Niestety mimo ogromnej popularności LPG, Unia Europejska zawsze traktowała to paliwo po macoszemu. Zwłaszcza bardzo to dziwi, mając na uwadze fakt, że jest to paliwo stosunkowo czyste i ekologiczne. W ostatnim rozporządzeniu Komisji Europejskiej mowa jest o tym, by do 2035 roku producenci samochodów osobowych promowali tylko zeroemisyjne pojazdy. To oczywiście zwiastuje tylko jeden scenariusz dla entuzjastów LPG. Dodatkowo do 2025 roku zniknąć mają wszelkie dopłaty promujące zarówno LPG jak i gaz ziemny w transporcie. Wydawać się może, że oto zbierają się jeszcze ciemniejsze chmury nad branżą, niż mogłoby się to wydawać.

Pierwsze przesłanki do kroku wstecz pojawiły się już jakiś czas temu, kiedy zarówno właścicieli, jak i planujących zakup aut z LPG zaskoczyły planowane zmiany rządu dotyczące homologacji tego paliwa. W prawdzie Ministerstwo Infrastruktury starało się rozwiać wszelkie wątpliwości nurtujące samych zainteresowanych, to jednak ostatecznie pozostało wiele niejasności, które skutecznie zaczęły odstraszać od inwestycji w „tanie paliwo”. Rzeczywiście cudzysłów ma tu swoje poważne uzasadnienie, bo cena LPG przez ostatni rok zmieniła się kolosalnie. Średni koszt zwyżki wynosi mniej więcej 1-1,5zł na litrze, co zaczyna stawiać pytanie, czy warto jeszcze inwestować w to paliwo. Podliczając ceny przeglądów rejestracyjnych oraz przeglądy instalacji gazowych, w niektórych przypadkach, może się okazać, że jazda na LPG jest porównywalna lub nawet droższa niż na benzynie.

Wracając co meritum sprawy. Liczba używanych aut z instalacją gazową, dostępnych w ofercie serwisów ogłoszeniowych, spada od kilku lat. Jeszcze w 2020 roku było to ponad 19.000 sztuk. W tym roku jest to już niespełna 14.500 tysiąca pojazdów. Jak twierdzą analitycy sieci AAA Auto, taki trend będzie się utrzymywał w kolejnych latach. Z pewnością, jeśli ceny gazu nie spadną, to zaczniemy widywać więcej aut ze zdemontowaną instalacją gazową. Dotychczas samochody z LPG często były opcjami droższymi w zakupie niż ich odpowiedniki bez instalacji. Teraz ta tendencja może się  odwrócić. Zaczyna zastanawiać nas fakt, czy LPG umrze śmiercią naturalną, czy zabije je kurs gazu dostarczanego do Polski i niestabilna sytuacja geopolityczna w Europie.

foto: www.freepik.com

Zainteresować mogą Cię też

Ubezpieczalnie wycenią Twój styl jazdy

Ubezpieczalnie wycenią Twój styl jazdy

Wakacje rozpoczęte, a my wracamy do ojczyzny. Jakie zmiany czekają nas po powrocie do kraju? Spore i bardzo znaczące. Z wprowadzeniem ich w życie będziemy musieli jeszcze chwile poczekać, ale  w życie właśnie weszły przepisy zapowiadane już na początku roku. Za nami kolejny krok w zmianach przepisów drogowych, który został wprowadzony na początku tego roku. …

Czytaj więcej
Fit For 55. Kolejne ustalenia w sprawie projektu UE.

Fit For 55. Kolejne ustalenia w sprawie projektu UE.

Zostajemy jeszcze kolejny tydzień w naszej podróży po Brukseli. Mamy nowe rewelacje związane z pakietem Fit For 55, które Unia Europejska zdaje się mocno lobbować w ostatnim czasie. Niejednokrotnie, przekonaliśmy się o tym, że pomysły Komisji Europejskiej, są „zawsze” tylko dobre i tworzone dla dobra swoich obywateli. Jeszcze gorszym jest fakt, że często Unia mniej …

Czytaj więcej
E-paliwo. Panaceum na bolączki UE, czy zakazany owoc?

E-paliwo. Panaceum na bolączki UE, czy zakazany owoc?

Wybierzmy się dziś na wycieczkę do Brukseli, bo tam czekają na nas ciekawe informacje na temat zmian w branży motoryzacyjnej. Najważniejszą kwestią, która została podjęta w UE, jest podtrzymanie zakazu sprzedaży aut spalinowych do 2035 roku oraz co nowe i nieco zaskakujące… przyjęte ostatnio bardzo wyśrubowane normy emisji spalin i znowelizowane przepisy, mają również objąć …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl