Przejdź do treści
Koniec z LPG w Polsce?

Koniec z LPG w Polsce?

Z danych sieci autokomisów AAA Auto dowiadujemy się ciekawych rzeczy, które mogą zwiastować nowy trend w polskiej motoryzacji. Czy właśnie jesteśmy u progu nasycenia rynku samochodami na tanie paliwo LPG? Wszystko na to wskazuje, bo aktualna sytuacja, problemy branży oraz stosunek Unii Europejskiej mogą pogrzebać to paliwo w przeciągu najbliższych paru lat.

Polska jest zaraz po Turcji największym krajem korzystającym z dobrodziejstw tego alternatywnego paliwa i posiada prawie 3,3 mln samochodów napędzanych autogazem. Dodatkowo możemy pochwalić się świetną infrastrukturą stacji tankowania LPG. Niestety mimo ogromnej popularności LPG, Unia Europejska zawsze traktowała to paliwo po macoszemu. Zwłaszcza bardzo to dziwi, mając na uwadze fakt, że jest to paliwo stosunkowo czyste i ekologiczne. W ostatnim rozporządzeniu Komisji Europejskiej mowa jest o tym, by do 2035 roku producenci samochodów osobowych promowali tylko zeroemisyjne pojazdy. To oczywiście zwiastuje tylko jeden scenariusz dla entuzjastów LPG. Dodatkowo do 2025 roku zniknąć mają wszelkie dopłaty promujące zarówno LPG jak i gaz ziemny w transporcie. Wydawać się może, że oto zbierają się jeszcze ciemniejsze chmury nad branżą, niż mogłoby się to wydawać.

Pierwsze przesłanki do kroku wstecz pojawiły się już jakiś czas temu, kiedy zarówno właścicieli, jak i planujących zakup aut z LPG zaskoczyły planowane zmiany rządu dotyczące homologacji tego paliwa. W prawdzie Ministerstwo Infrastruktury starało się rozwiać wszelkie wątpliwości nurtujące samych zainteresowanych, to jednak ostatecznie pozostało wiele niejasności, które skutecznie zaczęły odstraszać od inwestycji w „tanie paliwo”. Rzeczywiście cudzysłów ma tu swoje poważne uzasadnienie, bo cena LPG przez ostatni rok zmieniła się kolosalnie. Średni koszt zwyżki wynosi mniej więcej 1-1,5zł na litrze, co zaczyna stawiać pytanie, czy warto jeszcze inwestować w to paliwo. Podliczając ceny przeglądów rejestracyjnych oraz przeglądy instalacji gazowych, w niektórych przypadkach, może się okazać, że jazda na LPG jest porównywalna lub nawet droższa niż na benzynie.

Wracając co meritum sprawy. Liczba używanych aut z instalacją gazową, dostępnych w ofercie serwisów ogłoszeniowych, spada od kilku lat. Jeszcze w 2020 roku było to ponad 19.000 sztuk. W tym roku jest to już niespełna 14.500 tysiąca pojazdów. Jak twierdzą analitycy sieci AAA Auto, taki trend będzie się utrzymywał w kolejnych latach. Z pewnością, jeśli ceny gazu nie spadną, to zaczniemy widywać więcej aut ze zdemontowaną instalacją gazową. Dotychczas samochody z LPG często były opcjami droższymi w zakupie niż ich odpowiedniki bez instalacji. Teraz ta tendencja może się  odwrócić. Zaczyna zastanawiać nas fakt, czy LPG umrze śmiercią naturalną, czy zabije je kurs gazu dostarczanego do Polski i niestabilna sytuacja geopolityczna w Europie.

foto: www.freepik.com

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl